29.09.16

06.09.16

06.09.16

GREEN DAY - 21st Century Breakdown

GREEN DAY - 21st Century Breakdown

2009 Reprise

Po úspěšném albu "American Idiot" (2004) si fanoušci americké punkové trojice GREEN DAY museli bezmála pět let počkat na další řadovku, která vyšla 15. května 2009 a nese název "21st Century Breakdown".

GREEN DAY tentokráte přizvali ke spolupráci producenta Butche Viga, který produkoval například kultovní album "Nevermind" skupiny NIRVANA z roku 1990. Výsledný zvuk alba mi přijde dost uhlazený, což je ale spojeno i s určitým zráním kapely, kdy pubertální vtipkování a dravost střídají naléhavější texty a propracovanější aranže. Zajímavé bylo producentovo vyjádření k tomu, že se Billie Joe Armstrong neměl k nahrávání pěveckých linek: "Pochopil jsem, že nechce nic nahrávat do výsledků prezidentských voleb. Všichni jsme tušili, že Obama zvítězí, ovšem kdyby prohrál, Armstrong by určitě přepsal texty a deska by byla mnohem temnější". Kapela, která na svých četných turné vyprodává stadiony a má tisíce fanoušku po celém světě, chce zřejmě víc, než být jen jednou z obyčejných punkových kapel, a očividně se stylizuje do role mluvčího určité části americké mládeže. Inu, proč ne? Tuto stylizaci potvrzuje i vyjádření bubeníka Tré Coola: "Ukazuje se, že je pro jednoho prezidenta daleko jednodušší všechno zpackat, než to pak dát dohromady. Podporujeme Obamu. Teď, když je prezidentem, ale skončila legrace. Přejeme si, aby to tady dal dohromady a chceme mu být nápomocni".

"Nová deska je koncepční. Vypráví o dívce Glorii a mladíkovi Christianovi a je rozdělena do tří částí: "Heroes and Cons" (Hrdinové a trestanci), "Charlatans and Saints" (Šarlatáni a svatí) a "Horseshoes and Handgrenades" (Podkovy a ruční granáty). Idealistka Glorie a nihilista Christian se potýkají s bordelem, který tu po sobě minulý americký prezident zanechal", komentoval příběh zpěvák Billie Joe Armstrong. "Jsou tam například skladby o prášcích, o tom, jak spousta lidí skončí jako feťáci jen proto, že dostali správný recept a zkusili to. Je tam píseň o pomstychtivosti, hurikánu Katrina, americké kultuře, různých aktivistických spolcích a podobně."

Jak už víme, zvuk CD je uhlazenější, než bylo u těchto stadiónových rebelských ikon zvykem, a po první skladbě (nepočítám intro) jsem si říkal, zdali snad GREEN DAY nespojili své síly s OASIS. Na druhou stranu nelze nekvitovat snahu o co nejlepší možný zvuk a o ozvláštnění tříakordových skladeb propracovanějšími aranžemi (abych nebyl kamenován ze strany kapelových ultrafans – toto označení používá samotná kapela). Další překvapení pak čeká v pomalých skladbách, nebezpečně se podobajících tvorbě Juliana Lennona (mimochodem předělávka skladby jeho legendárního otce Johna "Working Class Hero" se GREEN DAY hodně povedla).

I když je album rozděleno na tři části, ve kterých jsou jednotlivé skladby pospojovány, poslechu to nijak nevadí. Je fakt, že spojování skladeb v pospolité celky není na hudebním poli žádnou novinkou – první podobný (a velmi povedený) kousek jsem zaregistroval u THE WHO v devítiminutové skladbě "A Quick One, While He's Away" z roku 1966. Nejsilnějších momentů alba se dočkáme v druhé polovině první části alba. Trojice skladeb "Before the Lobotomy", "Christian's Inferno" a "Last Night on Earth" je skvělou přehlídkou toho, jak lze bezchybně měnit nálady a rytmy v relativně jednoduchých skladbách a vytvořit precizní emotivní směs. Akorát by mě zajímalo, jak chce kytarista zahrát naživo závěr skladby "Before the Lobotomy", kde se na sebe vrství tři rozdílné kytary.

I další skladby z prvního dějství jsou výborné (zejména hitovka a skladba pilotního singlu k albu "Know Your Enemy" a procítěná lennonovská balada "Last Night on Earth"). V dalších částech už nás výraznější překvapení nečekají, i když propracovanější aranže a snaha po preciznosti prostupuje celým albem (zajímavá je třeba akustičtější a přesto svižná "Peacemaker", ve které nechybí ani smyčcové nástroje, v "Restless Heart Syndrome" zabloudíme do pomalejšího britského kytarového popu, ze skladeb vyčnívá i další melodická rádiová hitovka se střídáním pomalejších slok a údernějších refrénů "21 Guns"). Otázkou je, jak bude tato skutečnost přijímána dříve narozenými fanoušky punku, i když na druhou stranu je jasné, že pravověrní punkeři, kteří vyrostli na punku sedmdesátých letech, GREEN DAY asi poslouchat nebudou (a ani bych se jim nedivil). A vlastně je na místě i otázka, zdali se v podání GREEN DAY ještě jedná o punk rock, nebo spíše o klasický rebelující rock, který má pevné kořeny v punku.

Jasné je, že GREEN DAY se svými posledními deskami dostali na pomyslné rozcestí, a mnozí fans si jistě kladou otázku, po které z cest se vydají. Buď se nenápadně budou vracet zpět, nebo půjdou dál v experimentování a přibližování se "klasičtějšímu" rocku. Obě cesty jsou nebezpečné zejména v tom, aby se kapela nestala kopírkou či parafrází sebe samé. Každopádně – laťka je nasazena proklatě vysoko!

sestava: Billie Joe Armstrong – kytara, zpěv, Mike Dirnt – baskytara, Tré Cool – bicí
produkce: Butch Vig
studio: Ocean Way Recording, Studio 880, Jel Studios, Costa Mesa
čas: 69:15
styl: americký punk rock

1. Song of the Century

ACT 1 - Heroes and Cons
2. 21st Century Breakdown
3. Know Your Enemy
4. !Viva La Gloria!
5. Before the Lobotomy
6. Christian's Inferno
7. Last Night on Earth

ACT 2 - Charlatans and Saints
8. East Jesus Nowhere
9. Peacemaker
10. Last of the American Girls
11. Murder City
12. ?Viva La Gloria? (Little Girl)
13. Restless Heart Syndrome

ACT 3 - Horseshoes and Handgrenades
14. Horseshoes and Handgrenades
15. The Static Age
16. 21 Guns
17. American Eulogy
A. Mass Hysteria
B. Modern World
18. See the Light

Není to zas až tak dávno, co mnozí z nás poslouchali "Basket Case" a byli za frajery. A dnes, když už nám v hospodě nalijí bez tázání se na věk, se někteří chceme dívat na fanoušky GREEN DAY svrchu. Jen proto, že Billie Joe Armstrong začal nosit ke konverskám kravatu a desky prodává po milionech? Zkusil jsem raději ocenit, že využil kouzla svého uzoufaného temně podmalovaného pohledu, aby ty, kteří ještě nemají občanku, upozornil, že ne všemu co vidí v televizi, mohou věřit. Se svými kumpány tak musel učinit jasně a jednoduše, aby je jejich "Ježíšové z předměstí" pochopili, hudebně ne moc odlišně od způsobu, jakým svou "rebelii" prezentovali na "American Idiot", aby je poslouchali a přece trochu jinak, aby je kritici nepeskovali z louhování již převařeného čaje. Ačkoliv ne, že by nemohli. Pokud Armstrong do příští desky ještě intenzivněji naposlouchá Lennona, věřím, že se dočkáme toho, že označení "rocková opera" už nebude sloužit jen jako marketingové maskování. Takhle je pro něj stále ještě velkým soustem. Otázkou je, budou-li ho pak schopni pozřít i ostatní…

70 %
Václav Tesař

80 %