29.09.16

06.09.16

06.09.16

GOD DETHRONED - Passiondale

GOD DETHRONED - Passiondale

2009 Metal Blade

Kdykoliv se mi za poslední dobu dostalo do rukou CD nějakého zástupce holandské hudební scény, byl jsem téměř vždy mile překvapen jeho vysokou úrovní. Ať už jsem se na kteroukoliv desku podíval z jakéhokoliv úhlu, téměř vždy splňovala ve všech možných kritériích vysoké hodnocení. Pokud vezmu v potaz pouze zástupce tamní stále bohaté deathmetalové scény a jejich poslední počiny, vždy se jedná o nahrávky figurující na prvních příčkách různých hodnotících anket. Za všechny je možno vypíchnout počiny GOREFEST, PESTILENCE, C-187, HAIL OF BULLETS nebo zde recenzovaných GOD DETHRONED.

Jejich dnes už předposlední kotouč z roku 2006, trefně nazvaný "The Toxic Touch" dostál svému názvu a trvalo dlouho, než jsem byl schopen ho definitivně vyndat z přehrávače. Takřka inovativní styl, se kterým se na této nahrávce Holanďané představili, zapůsobil v konzervativním prostředí melodického deathmetalu jako závan svěžího vzduchu a kapelu zaslouženě zařadil do první třídy smrtícího stylu. Jeho netrpělivě očekávaný nástupce se na trh dostal přesně o tři roky později a už teď lze říci, že se opět jedná o mimořádný počin zasluhující velkou pozornost.

Nebyl jsem určitě sám, kdo od novinky očekával návaznost na úspěšný postup z minulé desky a posun kapely o další stupínek výše. K mému velkému překvapení se však GOD DETHRONED hudebně vydali trochu nečekaným směrem zpět do své historie a stvořili koncepční album, hudebně se pohybující nejblíže jejich předposlednímu albu "The Lair of the White Worm", s mírným přesahem k výše zmiňovanému "The Toxic Touch".

Mimo instrumentálních se všechny zbylé skladby svou textovou náplní opírají o děj a průběh bitvy u Passchendaele (1917). Svým způsobem se jedná o druh dokumentu, ve kterém nám hudebníci předkládají ty nejdůležitější historické momenty a fakta, na jejichž základech je paralelně vystavěn i koncept hudební.

Celkově velmi silný materiál, jehož základem je klasický melodický deathmetal s dobře šlapajícím spodkem a výrazným riffem, v každé skladbě drží skvěle pohromadě. Především díky dobře rozprostřeným hudebním nápadům a vystavěnému konceptu, kterému vévodí hned několik skladeb. Prvním hudebním vrcholem je v pořadí čtvrtá "Poison Fog", v jejímž závěru se GOD DETHRONED poprvé odpoutávají od death metalu a za použití čistého hlasu svůj styl upgradují na progresivně-metalový. Stejným motivem se může chlubit i sedmička "No Survivors". Dalším neméně zdařilým kouskem je titulní "Passiondale", která demonstruje příkladně citlivou práci s melodiemi a schopnost napsat epickou skladbu i bez použití tradičních aranží symfonického orchestru, či vytažených klávesových linek.

I když se nesporně jedná o velmi dobrou desku, jejíž kvalita výrazně přesahuje deathové počiny, se kterými jsem měl letos zatím příležitost se setkat, nemůžu se zbavit dojmu, že nejde o tak kvalitní a hlavně překvapující materiál, jako tomu bylo v případě předchozího alba. Je na něm nesporně velké množství zajímavých nápadů, které by u jiných pohledal, avšak celkově na mě působí jakožto celek trochu těžkopádnějším dojmem. Přesto se však domnívám, že tato deska rozhodně stojí za časovou i finanční investici. GOD DETHRONED se totiž i přes velké personální rošády pomalu, ale jistě vypracovávají v atraktivní sázku na jistotu.

sestava: Henri Sattler - zpěv, kytara, Henk Zinger - baskytara, Roel Sanders - bicí
produkce: Jörg Uken
studio: Soundlodge Studios