29.09.16

06.09.16

06.09.16

MINDWORK - Into The Swirl

MINDWORK - Into The Swirl

2009 Shindy Productions

Velmi potěší, když se na tuzemské scéně urodí uskupení holdující techničtějším či dokonce progresivním odnožím metalu. Ačkoliv označením "progresivní" se mnohdy neprávem častuje kdejaká skupina, a to jen z důvodu, že občas zahraje krkolomnější riff, česko-slovenské zástupce tohoto sofistikovaného žánru bychom ve skutečnosti spočítali na prstech rukou. Po sympatických Čecho-Slovácích PERSONAL SIGNET přichází další adepti žánru: pražští MINDWORK.

Na rozdíl od zmíněných kolegů patří pražský kvartet k služebně mnohem mladším muzikantům (rok vzniku kapely 2006), tudíž se jedná o jména na tuzemské metalové scéně víceméně neznámá, nezpochybnitelný talent však kluci z MINDWORK nezapřou. Jedná se přesně o ten typ mladé nadějné kapely, která svou hráčskou a kompoziční suverenitou, lidově řečeno, "strčí do kapsy" i mnohem ostřílenější muzikanty.

Debutový dlouhohrající počin "Into the Swirl" na první i druhý pohled působí jako nadmíru povedené dílo ve všech aspektech. Již při pohledu na profesionálně ztvárněnou moderní obálku a booklet vyvstane na mysli, že to kvartet myslí se (sofistikovanější) metalovou muzikou opravdu vážně. Též zvuk ze studia Šopa pod producentským dohledem Stanislava Valáška patří mezi tuzemskou kvalitativní klasiku.

Metaloví pamětníci na první poslech zaregistrují, že MINDWORK inspiraci čerpají především v bezedné studnici klasické americké školy technického death metalu z období největší slávy kapel jako CYNIC, DEATH či ATHEIST. Jedním dechem však musím zdůraznit, že se nejedná o žádné plagiátorství, spíše můj příměr chápejte jakožto kvalitativní srovnání či vyjádření jakéhosi hudebně-filozofického směřování ansámblu. Přestože kytarové postupy jakoby nezřídka vypadly z partitury legendárního Chucka Schuldinera, MINDWORK neváhají ani na okamžik přihodit své neotřelé nápady. Jinými slovy, inspiraci v technickém death metalu kluci nepopírají, ale snaží se spíše na tento specifický žánrový odkaz navázat a obohatit o nové vize. Navíc MINDWORK nehrají death metal v pravém slova smyslu, samotná hudební složka působí poměrně přístupně a s razantnějším využitím melodických vokálů bychom mohli ve tvorbě kvarteta spatřovat ryzí progresivní metal. Onu extrémnost dodává především Martinův syrový vokální projev (občas zpestřený melodickým zpěvem). Možná si kapela ještě není natolik jistá v kramflecích, aby se zcela oprostila od deathových afektů. Trpělivost však růže přináší, doufejme tedy, že příští počin překvapí ještě sofistikovanějším a především noblesnějším vyzněním.

Milovníci košatějších riffů, klenutých sólíček, rafinované baskytary a pestré rytmiky se budou dozajista rochnit blahem. Navíc s hřejivým pocitem, že se jedná o našince. Osobně též velmi oceňuji, že natolik mladí muzikanti kouzlí s přehledem muzikantských pardů. K dokonalosti však ještě krůček zbývá, přivítal bych totiž ještě výraznější vymanění se z inspiračních osidel legendárních amerických interpretů, potlačení oné syrovosti, nicméně se zachováním mladického entuziasmu. Tak či onak, MINDWORK si právem zaslouží výsadní postavení na tuzemské techničtěji laděné metalové scéně.

sestava: Martin Schuster - kytara, zpěv, David Vaněk – kytara, Adam Palma – baskytara, Filip Kittnar - bicí
produkce: Stanislav Valášek
studio: Šopa