29.09.16

06.09.16

06.09.16

NAŠROT - Rag(e)time

NAŠROT - Rag(e)time

2008 vlastní náklad

Havlíčkobrodskou legendu NAŠROT lze bez nadsázky označit za průkopníky tuzemského crossoveru. Ačkoliv se debut "Destructive Tour" (1991) nesl ještě v klasicky tuzemském HC/punkovém duchu, druhý počin "Brain Investigator" (1993) zaznamenal velký kvalitativní skok a byl dost možná úplně prvním českým počinem, pro který se dala uplatnit crossoverová škatulka. Kapela před nedávnem oslavila již dvacátý rok své existence, k čemuž si na sklonku roku 2008 nadělila zbrusu novou řadovou desku "Rag(e)time".

Ještě před vydáním tohoto kotoučku bylo z tábora NAŠROT avizováno, že se na novince bude spíše bilancovat, než by se přicházelo s něčím novým či pro jejich tvorbu netypickým. To bylo sice ve velké míře splněno, přesto však "Rag(e)time" doznává oproti svým předchůdcům jisté změny. Nelze si nepovšimnout zjemnění výraziva zejména v emotivnějších pasážích, což však není vůbec na škodu a skladbám kapely to dodává na hloubce. Tvorba souboru se tak nyní pohybuje někde na pomezí rocku, hardcoru i metalu a dalšími žánrovými ingrediencemi se jemně ochucují jen některé ze skladeb.

Novinka, stejně jako předchozí počiny, vás rozhodně neoslní bravurními instrumentálními výkony, ale díky celkové nápaditosti, hloubce a kontrastnosti zároveň nemůže ani nudit. NAŠROT vždy vynikali schopností psát jednodušší, úderné a přitom originální a maximálně záživné písně a z tohoto umění stále nic neztratili. Po vokální stránce na desce značně ubylo řevu a mnohem více jsou ke slyšení melodické polohy. Ač Hraboš není zrovna rozeným pěvcem, i s omezeným hlasovým rozsahem dokáže doslova čarovat a dodat skladbám ohromné charisma a často velmi melancholický nádech.

Celkový ráz desky je poměrně temný a ponurý. Hrabošovy texty jsou obžalobou současné bezohledné a nenažrané společnosti, nepostrádají však patřičnou poetiku a hloubku. Pro ty, kteří nevládnou angličtinou, jsou navíc v bookletu připraveny překlady do češtiny, takže si je může dosyta vychutnat každý posluchač. Poněkud "rušivými" elementy je tak jen tradiční coververze – tentokráte v podobě skladby "Sunday Morning" od VELVET UNDERGROUND – a závěrečná "Freddie the Spider" v rytmu funky. Jde o poměrně optimistické kousky, které napjatou a potemnělou atmosféru alba značně odlehčují.

I přes jistou rozpolcenost, zvláště v druhé polovině desky, mají všechny písně konstantně vysokou kvalitu a fanoušky kapely v žádném případě nezklamou. Mezi naprosté vrcholy bych zařadil skladby "I Want to Take You Away from Here", pyšnící se skvělým emotivním refrénem, "Only Pain", která opět dokazuje, že ethno kabátek kapele nesmírně sluší a padne jí jako ulitý, a především velké překvapení v podobě srdcervoucí balady "Words Are Dead", kde je Hrabošův melancholický zpěv podbarven jen akustickou kytarou a překrásnými vyhrávkami violoncella. O něco slabší mi připadá snad jen zvuk, který byl tentokrát místo osvědčené Hostivaře pořízen v havlíčkobrodském studiu Andy's Sound. O žádný propadák se ale ani po této stránce určitě nejedná.

Celkově vzato je "Rag(e)time" vysoce nadprůměrným počinem a ačkoliv v mých očích nedosahuje takových kvalit jako má nejoblíbenější "The Mirror & the Mask", určitě mě v žádném případě nezklamal a navzdory některým prohlášením vnesl do tvorby kapely i trochu čerstvého větru.

sestava: Petr "Hraboš" Hrabalík – zpěv, kytary, Tomáš "Ceemek" Hájek – kytary, Jiří "Martha" Dvořák – baskytara, doprovodný zpěv, Josef "Jouza" Bárta – bicí
produkce: NAŠROT
studio: Andy's Sound Studio