29.09.16

06.09.16

06.09.16

CULTURA TRES - La Cura

CULTURA TRES - La Cura

2008 Dead Plan Records

Venezuelskou skupinu CULTURA TRES jsem měl tu čest poznat osobně, a to při jejich třízastávkovém miniturné po ČR počátkem roku 2008 (tehdy to bylo v Plzni v klubu Pod lampou). Z tohoto setkání jsem si, kromě výborného zážitku a fajn pocitu ze setkání s velmi sympatickými muzikanty, odnesl i šestiskladbové EP "Seis", které si kapela vydala vlastním nákladem v roce 2006 a rovněž jej bylo možné volně stáhnout z jejích internetových stránek. Zatímco na tehdejším vystoupení se CULTURA TRES prezentovala dravější směsí HC a metalu, jejich debutové řadové album se nese spíše na vlnách post-HC kombinovaného s charakterickým jihoamerickým metalovým soundem (např. SEPULTURA).

Z EP "Seis" je na novém albu "La Cura" použito pět skladeb, z nichž vyčnívají svižnější "No mas Sangre" a "Stolen Youth". Síla novinky ale nespočívá v rychlejším tempu některých skladeb (koneckonců jich na desce moc není), ale zejména ve střednětempých a pomalejších pasážích, typických pro post-HC (i když označit tento hudební počin jako "klasický" post-HC bych si rozhodně netroufl). Díky latinskoamerickému temperamentu, vetkanému do skladeb hodně emocionální nití, se snadno přeneseme do temných a mnohdy i slepých sociálních uliček a pocítíme existencionální atmosféru sociálně diferencovaného světa s explosivními návaly vzteku.

Specifické životní podmínky a zkušenosti díky masivnímu (a bezchybnému) soundu nahrávky vstupují až do nejvzdálenějších zákoutí vědomí, valivé a drásavé rytmy s drtící naléhavostí (jak už to u post-HC i rychlejšího jihoamerického metalu bývá) překryjí veškeré jiné myšlenky. Na mě takto nejvíce "funguje" titulní "La Cura" a "Third World Sentence". Dovolím si jednu osobnější poznámku – jako muzikant preferující rychlejší rytmy, jsem kolegům z ranku post-HC vždy záviděl, jak ve zdánlivě nehybných pasážích až s morbidní přesností dokáží tóny poskládat tak, aby z minima bylo vytěženo maximum (stejně jako u ropných vrtných souprav, jejichž obraz je použit na obalu recenzovaného CD).

Texty skladeb jsou jak v anglickém, tak španělském jazyce, ale jednotlivé kompozice (i přes tempovou rozličnost) tvoří kompaktní celek, který pojí notná dávka zhudebněných pocitů. Faktem je, že na vstřebání alba jsem potřeboval více času, o to více mě ale potom hudba dostala. Kapele tedy nezbývá než poděkovat za skvělý hudební výlet na pobřeží Karibského moře!

sestava: Alejandro Londoňo – zpěv, kytara, Juan Manuel De Ferrari – kytara, Darrell Laclé – baskytara, David Abbink – bicí
produkce: Alejandro Londoňo
studio: studio CULTURA TRES (nahrávání + mix), Bauwhaus Studio, Amsterdam (mastering)
čas: 54:51
země původu: Venezuela
styl: metal/post-HC
1. A Brighter Light
2. Libertad
3. Crosses And Lines
4. Lost
5. My Word
6. No mas Sangre
7. South American Sickness
8. Third World Sentence
9. Muere
10. La Cura
11. Down South
12. And Then I Woke Up
13. Stolen Youth
14. El ultimo Dia

Nazlobení latinskoameričtí světoběžníci CULTURA TRES dokáží lákavě snoubit sepulturovský thrash s hardcorem, který sice tvoří základ současného hudebního výrazu kapely nebojící se pokroku, ale neodporuje si ani s častými změnami rytmů a celkovou přilnavosti k pomalejším tempům. CULTURA TRES klade důraz na srozumitelnost svých poselství i přehlednost hudebních kompozic, posluchači však nejde na ruku, a tak když jim něco chtějí sdělit, neberou ohled na to, že by publikum zrovna chtělo spíše tancovat. Sugestivní a geografickým původem v dobrém poznamenaná post-hardcorová deska.

75%
Viktor Palák

90 %