06.09.16

06.09.16

EARTH CRISIS - To the Death

EARTH CRISIS - To the Death

2009 Century Media

Návrat králů

V době, kdy metalcore naráží o strop, nemá se již kam posunout a nabízí tedy nespočetně různých odnoží, se vracejí ti, kteří položili v 90. letech tomuto stylu základy, aniž by věděli, jaké davové šílenství o několik let později způsobí. EARTH CRISIS představují svoji šestou řadovou desku dva roky poté, co oznámili návrat na pódia. V mezidobí, kdy hibernovali, se frontman Karl Buechner rozhodl založit zcela nové uskupení pod názvem FREYA. To se považovalo za neoficiálního nástupce rozpadlých EARTH CRISIS, však zde hráli tři bývalí členové.

Původní sestavě EC se zastesklo po politickém vyjadřování se v duchu vegan straight edge a po vzpomínkových koncertech a festivalech v roce 2007 se odvážili vstoupit do studia, nahrát nový materiál a předložit jej Tue Madsenovi k finálnímu mixu. Výsledkem budiž název "To the Death", zatímco úlohy vydavatele se poprvé ujal Century Media. Ostatně, když držíte v rukou album, je vám jasné, že na tento počin sáhly ty správné profesionální ruce. Zpěvák Karl se nechal při popisu novinky slyšet, že je to mix "Destroy the Machines" (první dlouhohrající deska) a "Breed the Killers" (první zřetelné známky metalcoru). Na okraj lze jeho tvrzení potvrdit. Naštvanost a frustrace je slyšet po celých třicet minut, které se nezdají být ani málo. V žánru, jak ho EC podali, se to jeví být poměrně dostačující na získání představy o hudbě se silným politickým a společenským podtextem. Slušelo by se i doplnit, že návrat k hardcorovějšímu pojetí s pomocí metalových výplní se ve spolupráci s vynikajícím zvukem vydařil.

V jedenácti skladbách vás kvintet z New Yorku nenechá odpočívat. Od počátku se kratšími songy snaží do posluchačů nalít svoje názory. V úvodní "Against the Current" například reflektují stav současné společnosti bez názoru a přesvědčení, do kontrastu k níž staví hnutí straight edge a jeho vzdor. Když chcete hrát něco, čemu se dá věřit po hudební i lyrické stránce, založíte svůj projekt z velké části na textech. Kdybyste oddělili texty od EARTH CRISIS, zážitek by byl poloviční a jejich dopad na posluchače ne tak masivní, jako tomu bylo v 90. letech.

Čekají na vás rozličné skladby s příjemnou délkou. V jedné uslyšíte "čistý" hardcore z ulic drogami prolezlého New Yorku, jinde zase propracované postupy v psaní písní. Sem tam se objeví ukrutně známý riff od jiných kapel, ale to se při současném nepřehledném počtu metalcorových skupin celkem běžně stává. Frontman Karl zabředává do různých poloh svého hlasu a vydává ze sebe úctyhodný výkon, obzvláště ve srovnání se snažením v nevýrazné FREYE. EC sázejí většinou na hardcorové tempo, ale občasně se představí s dobře rozmyšleným přibržďováním a barvitými přechody. V pozadí pěkně vrčí zvuky baskytary a nelze opomenout klasické multivokální výkřiky, ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.

Čtvrtá "Security Threat Number One" nabízí hutný hardcore, jak jinak než na společenské téma. Odehrává se ve středním tempu, které je s citem nahrazováno rychlejší pasáží pomocí přechodových záseků. Celé to slouží jako příprava pro závěrečnou jízdu drsňáků s vybrnkáváním kytar. EC se věnují tématům, kterým viditelně rozumí – na rozdíl od některých svých žánrových kolegů. Když se přece jenom kapela pustí do metalových sól, nedosahují závratných délek a neoplývají někdy zbytečnou a kontraproduktivní virtuozitou. Místo toho se objeví krátká vyhrávka sloužící jako most mezi jednotlivými částmi skladby.

Vynikající první polovinu zakončuje instrumentálka s bubnováním a zpětnou vazbou kytary, jež v žádném případě neshazuje tempo celé desky, jako tomu bývá (vzor metalcorových desek = pět až šest nářezů, po nich nastupuje jemná láskyplná instrumentální nebo vokální píseň a druhá půle je znovu burácející). Nemáte absolutně žádnou šanci se nudit. Pro zbývajících pět písní lze použít klíčová slova jako přesnost, preciznost, zkušenost. Přestože se zde najdou některé opakované postupy, jenž mohou lehce přibrzdit jinak bezchybný tah na branku, najdete si některé zajímavé kusy. Kupříkladu "Cities Fall" oplývá skvělými vokály. EC umějí i pomalejší metal, což dokazují ve "What Horrifies".

Neočekávejte žádné slitování. EARTH CRISIS tu možná nějakou dobu nebyli, ale pěstovaná frustrace ze společnosti a možná i z aktuální metalcorové scény se do tohoto výtvoru promítla o to více. Závěrečné hlásání "Vegan to the Death" by mohlo také říkat: "Nemělo cenu zakládat FREYU, EARTH CRISIS je náš osud". Nelze než recenzi ukončit konstatováním, že se králové vrátili zpět na svůj trůn.

sestava: Karl Buechner – zpěv, Scott Crouse – kytara, Erick Edwards – kytara, Bulldog – baskytara, Dennis Merrick – bicí
produkce: EARTH CRISIS
studio: Antfarm
čas: 32:16
země původu: metalcore/hardcore
styl: USA
1. Against the Current
2. To Ashes
3. So Others Live
4. Security Threat Number One
5. When Slaves Revolt
6. Plague Bearers
7. Control Through Fear
8. Cities Fall
9. Eye of Babylon
10. What Horrifies
11. To the Death

Pro mě osobně jeden z nejočekávanějších reunionů posledních let je tady! EARTH CRISIS přicházejí v dnešní hudebně zmodernizované době s tím, co jim přineslo slávu v devadesátých letech a za co je jejich fanoušci tolik milovali; tj. heavy hardcore (záměrně se vyhýbám nařčení metalcore) se straight edge poselstvím a texty plnými výpadů a názorů ("So Others Live" je plnohodnotným provoláváním podpory tématu práv zvířat). Takhle jsme si je ale oblíbili a zároveň i vysnili. Projekty PATH OF RESISTENCE i FREYA nebyly i přes svou nespornou kvalitu dostačujícím projevem jejich vášně i vzdoru, ve skrytu duše každý věřil v návrat legendárního jména.

Nyní jsou tedy EARTH CRISIS v čele s nestárnoucím Karlem Buechnerem zpět, ale naštěstí se žádné nečekané překvapení nekoná. Novinka "To the Death" bude svým starším hudebním vzezřením pro novou generaci posluchačů nejspíš oříškem, pro příznivce pamatující éru desek "Gomorrah's Season Ends" nebo "Breed the Killers" trefou do černého. Pojďme tedy po mnoha letech nakouknout do nálad EARTH CRISIS bez snahy konfrontace s dnešní metalcorovou mládeží. O to tu totiž vůbec nejde. I když... dnešní neupřímné kopírky by se mohly poslechem "To the Death" lecčemu přiučit.

75 %
Jan "Longgger" Dlouhý

85 %