06.09.16

06.09.16

VIATROPHY - Viatrophy

VIATROPHY - Viatrophy

2009 Siege of Amida

Fantazii se meze nekladou

Nebudu nic zastírat. Pro Angličany VIATROPHY mám již od jejich předloňského EP "Chronicles" opravdu slabost. Přestože vydání jejich oficiální řadové prvotiny bylo neustále posunováno a mnohdy to již vypadalo, že se pokračovatele famózního EP ani nedočkáme, nyní před nás překvapivě předstupuje nenápadná pětice jako před přísnou komisi, která má za cíl posoudit aktuální formu i kvalitativní posun této výrazné naděje metalcorové scény.

Jistotu hledáme a nacházíme v něčem důvěrně známém, ale vzrušení přichází z kontaktu s něčím cizím. Přestože jsem byl zpočátku značně skeptický, pocity naprosté spokojenosti, ba co víc, hledání i následné nacházení nových překvapení, mě provází při každém dalším poslechu. Anglie nyní metalcorem žije a zbrojí proti svému zaoceánskému rivalovi více než obstojně. Vzpomeňme kupříkladu BRING ME THE HORIZON nebo SYLOSIS, se kterými krom nynějšího kytaristy Gurneeta Ahluwalii pojí VIATROPHY hlavně velice vřelé vztahy. Hudebně je ale parta kolem frontmana Adama Mayese dvěma jmenovaným spolkům dosti vzdálená, i když thrashový nádech po vzoru SYLOSIS je třeba ve skladbě "Futile Prayers" nepřeslechnutelný a důkazy o vzájemné provázanosti (obě kapely pocházejí z anglického Readingu) jsou nezpochybnitelné.

Více než na cokoliv jiného se ale VIATROPHY soustředí na technickou stránku věci a především pak na dramatičnost. Písněmi proplouvají tu v menší, tu zase ve větší míře majestátní, téměř až epicky znějící pasáže, které v kombinaci s deathmetalovým zvukem a standardně brutálním vokálem tvoří dohromady značně lákavou směs pro nejednoho milovníka moderního hudebního extrému. Jak už napovídá intro "Lux E Tenebris", tady se bude dít něco navýsost vydařeného a obohaceného zvláštní i tklivou atmosférou ("Aurora", "The Final Light"). VIATROPHY mají v tomto směru výrazné zejména druhé poloviny skladeb (s náladově nejpřilnavějšími momenty se setkáme v závěrech písní "Seas of Storms" nebo "Scenes of Extended Peril"). Menší ztráta jistoty přichází se závěrečným loučením "Treachery", které v kontextu celého alba poněkud ztrácí na lesku. Za bernou minci ale považuji především náladovost a výrazný cit pro chytlavé pasáže, kterými jsou tvrdé skladby neuvěřitelně osvěžovány. Jakoby muzikanti byli ovládáni vnitřním puzením, neustále je nutícím vymýšlet silné a dramatické momenty plné emocí.

VIATROPHY nahráli smělý, provokativní, mrazivý a jednoduše neobyčejný debut. Nálady se střídají jako aprílové počasí, čas desky odsýpá v různorodém tempu, přesto bez výraznějšího zaklopýtnutí a muzikanti s naprostou suverenitou ukazují spektrum svých současných možností. Fantazii se meze nekladou, pohrávat si s ní při poslechu "Viatrophy" doslova nutí. Lze jen doufat, že to bude mít dlouhou trvanlivost.

sestava: Adam Mayes – zpěv, John Jones – kytara, Gurneet Ahluwalia – kytara, Gavin Thane – baskytara, Craig Reynolds – bicí
produkce: Justin Hill a Dan Weller
studio: Fortress Studios