29.09.16

06.09.16

06.09.16

IREPRESS - Sol Eye Sea I

IREPRESS - Sol Eye Sea I

2009 Translation Loss

Vzduchem vonělo prazvláštní prostoupení čerstvě pražené kávy a oživlého akvarelu. Zběsilé, neurvalé tahy štětcem, v očích jiskra, v duši zápal, zanícení. A tam někde mezi řádky, beze slova, jako růžice dojmů, nespoutaná fantazie. Barva s barvou dává jinou barvu, vizím a představám vdechují život. Prochází srdcem – vždyť žijeme. Kane v slzách – vždyť prožíváme. Expanduje v úsměv – vždyť přece každým den prožíváme život. Pokud hudba dokáže tohle všechno, pak je dobré se v prožitcích na chvíli zastavit, zastavit se společně s IREPRESS.

V našich krajích doposud nikterak známé, rozhodně však pozoruhodné uskupení ze státu Massachusetts produkovalo na počátku své (doposud) krátké kariéry klasické, silně zvukově podladěné sludge, avšak doba nakloněná moderním postupům a hudebním experimentům zavedla jej postupně do vod post-rockových a post-metalových. Ovšem nenechte se mýlit, tady nejde o další z možných klonů žánrové veličiny ISIS. Už debutová deska "Samus Octology" vydaná během roku 2005 nabídla empatický, difundující mix technicky hravého, instrumentálního, silně atmosférického post-rocku občas vyšperkovaného (pro post-metal nezbytnými) výjezdy hutných kytarových riffů. Byl jsem proto velice zvědav, zdali druhá řadovka naváže a dále rozvede zdařile započaté nebo bude pouze "vytloukat" osvědčené ve snaze vydržet s dechem v závětří za debutem. A "Sol Eye Sea I" nejenže dýchá, ale ona dech i bere!

Devět nových skladeb, psychedelicky křiklavý cover a od prvních minut záludná hudební tenata pro posluchačovy pocitové exprese. Vlastně jsem se ještě ani nestihl pohodlně usadit ve své polstrované sesli, když na mě subwoofer vyslal omračující salvu těžkopádných, sludgových záseků, které však hned vzápětí naředily typicky zvonivé, silně emotivní tóny post-rocku. Chvíli podmračené, zamyšlené a jindy hravé, pulzující, téměř indie rytmy. Zkrátka hned úvodní, téměř jedenáctiminutová "Diaspora" dokládá to, v čem (dle mého) tkví hlavní síla IREPRESS – v překvapivosti, výrazové epice, přelévání nálad.

Kupříkladu hned druhá post-rockovka "Rhintu" si co do kouzla v ničem nezdá třeba s italskými KLIMT 1918 a třetí "Barrageo" zas v takřka avantgardním poměru míchá skočné melodie, post-hardcorovou energii a neuvěřitelně nakažlivý, hitově ulpívající ústřední motiv. Tomu všemu ještě navíc přihrávají kapelou prvně využité doprovodné, vícepolohové vokální linky (od jekotu po ženský melodický zpěv), stejně jako větší kontrast mezi metalovou a rockovou složkou. Jak se tak převaloval tón za tónem, od klavírních meziher, přes téměř klubovou elektroniku (!) po neurotické, bezostyšné vpády burácivých kytarových linek, nějak mi ze vzpomínek vyvstala ta spjatá s jedním z prvních ohňostrojů, co jsem kdy viděl.

Pokud tedy lze IREPRESS přeložit jako nezkrotnost, divokost, nezadržitelnost, pak přesně takovou je jejich hudba. Exploduje nad obzorem, vyvolává upřímný úžas, hraje barvami a v dojmech se odráží hluboko v lidské duši. Takže ten bláznivý, ulítlý cover je přesně tím, čím je nahrávka samotná.

Na závěr se vždy očekává nějaké to resumé. Víte, od recenzí se často vyžaduje jistá nestrannost, ale já říkám, že objektivita v hudbě je blbost. Vždyť každý dojem nebo pocit, který (nejen) hudba vyvolává, je maximálně subjektivní. Takže to zkusím jinak. Pokud jste přístupní těm zmíněným moderním hrám a hříčkám, pokud vás oslovuje tvorba interpretů jako GIANT SQUID nebo Mouth of the Architect, pokud vás baví neustálé změny tempa a rytmu, jak to zvládají třeba MASTODON a pokud si (vlastně jakkoliv) dovedete hudbu vychutnat, pak jsou noví IREPRESS mou dnešní hlavní nabídkou. Uvařte si dobrou kávu (tlakaři, se kterými by to seklo, raděj nějaký ten bylinný čaj), zavřete oči, usmějte se a prožijte si tohle souznění.

sestava: Jon Di Napoli - kytara, Bret Silverberg - kytara, Sheel Davé - bicí, perkuse, Shan Davé - baskytara, Jarrett Ring - zpěv, syntezátory
čas: 59:05
styl: instrumental post-metal/rock