29.09.16

06.09.16

06.09.16

MATAHARI - Jistota se houpá

MATAHARI - Jistota se houpá

2008 vlastní náklad / Report

Kdyby existovala nějaká spravedlnost, kapela MATAHARI by byla momentálně někde na špici tuzemského rockového mainstreamu. Její debutové album lze považovat za krásně názornou ukázku toho, jak je dobré zbytečně nespěchat a naopak nechat materiál náležitě uzrát. Některé songy tohoto alba jsou staré zhruba pět let, mnohokrát zazněly na koncertech a dokonce již byly v minulosti párkrát nahrány, ale chvályhodná trpělivost s jejich řádnou edicí přinesla své plody. Vzniklo zvukově a producentsky excelentní album, které je v těchto i jiných aspektech nikoliv na úrovni, nýbrž vysoko nad úrovní naprosté většiny tuzemské rockové produkce.

Přitom nejde v podstatě o nic jiného, než obyčejné tvrdě rockové písničky, které přitom naštěstí nemají téměř nic společného s nu-metalem, emorockem, metalcorem či jinými momentálními trendy a současně jsou značně vzdálené typickému českému agrobigbítu. Je opravdu příjemné slyšet, že i bez těchto vlivů jde hrát normální moderně rockovou hudbu, která pouze občasně lehce sklouzává do jazzových náznaků, ale většinou těší rytmicky tepajícím zvukem tvrdých kytar, doplněných trochou samplů. A, mimochodem, není tu ani jediná slizce kýčovitá utahaná balada.

Nahrávka skvěle zní, má plynulý spád a je hráčsky velice vyzrálá, nicméně její hlavní předností je famózní zpěvačka Žántí. Tato neuvěřitelná bytost, která rovněž ztvárňuje roli Antigony ve stejnojmenné rockové opeře, zvládá naprosto vše. Podílí se na muzice, píše docela zajímavé texty, ale hlavně úchvatně zpívá. Její hlas je naprosto přesvědčivý jak v poklidnějších či melodičtějších polohách, tak v okamžicích častých přechodů do razantního křiku, ale především je skoro všude. Je to však dominance zcela přirozená a přiléhavá, která je ku prospěchu celku.

Fe&Male Music Tour 2009 (kompilace, čas: 31:21)

Aby toho nebylo málo, bylo letos pořádáno "Fe&Male Music Tour 2009", které takto zastřešilo čtyřlístek kapel s výraznými zpěvačkami. Na podporu tohoto turné byla rovněž sestavena pošetková kompilace, nabízející posluchačům po dvou písních od každé přítomné formace.

MATAHARI zde nasazují velesongy "Plastikovej Ken" a "Lepší to nebude", jež rozhodně patří k naprostým vrcholům nejen v repertoáru kapely, ale současně také v ranku současného tuzemského bigbítu. BOA zní tak trochu podobně, leč ve všech složkách méně přesvědčivě, přičemž přímočará refrénovka "I'm Deeper" dopadá o něco lépe než poněkud rozplizlý a nevýrazný příspěvek "Unconcern".

Bára Zemanová v doprovodu své nepojmenované kapely poskytla starší "Leť!", kde se její výrazný hlas opírá do ostrých kytar, a dále pak asi novou píseň "Nevěrná", znějící jako hodně zmetalizovaná Ewa Farna. FIVE O'CLOCK TEA se koncepčně lehce vymyká oboupohlavním zpěvem, svůj velmi slušný talent však potvrzuje silnou písní "Třeba se najdou", i tou druhou, v níž dialog vedoucí zpěvačka opakovaně vyje název "Sejou" – a stačí to.

Album ústřední kapely tohoto článku i jeho kompilační zákusek jsou pěkným dokladem toho, že i bez inklinace k právě aktuálním MTV trendům lze hrát sice obyčejný, ale o to příjemnější tvrdý rock. Netřeba s nosem přilepeným na televizi kopírovat cizí vzory. Stačí jen naplno rozvinout vlastní um a kvalitní výsledek se může dostavit.

Pozornost zaslouží také melodická a kompoziční výraznost. Drtivá většina vokálních i kytarových linií má takovou sílu, že vyloženě nutí k častému poslechu. Veškeré skladby sice zachovávají tradiční písňovou strukturu, mnohé ji však rozvíjejí o četné předrefrény, porefrény a další drobnosti, takže v součtu lze konstatovat, že některé písně mají i třeba dva, tři motivy, jež by se daly označit za refrén. A především právě tyto songy patří k těm rozhodně nejzdařilejším.

Album otevírá zbraň nejtěžšího kalibru, již dlouholetá předurčená hitovka "Plastikovej Ken", jejíž sloky nabízejí různě kombinované zpěvové polohy. Mezi další trháky patří "Lepší to nebude" či především polotitulní píseň "13.komnata (Moje jistota se houpá)", jejíž dechberoucí žhavý refrén lze označit za melodicko-vokální orgasmus. Svižný "Geluán z Varu baru" nabízí víceméně hned tři refrény, každý úplně jiný a přitom jeden lepší než druhý, a také rytmicky překotný zpěv, částečně připomínající Vladivojnu z BANANY. Skladby "Na vysoký zdi" či "Volnej pád" míchají jemnost s tvrdostí a navíc přidávají znovu silné refrény, zatímco do poněkud temnějších zákoutí míří songy "Do spirál" a "Okultní". Poměrně zajímavá je také podkresem druhého hlasu přizdobená píseň "Ve znamení vah".

Album vyšlo nejprve v lednu 2008 jako příloha magazínu Report, žel v trochu nedůstojné pošetce. Pozdější edice má již plnohodnotný booklet, když také obsahuje DVD "Live in Lucerna Music Bar", nabízející nepříliš dlouhý, ale rozhodně přesvědčivý koncert či četné další bonusy, mezi kterými vyniká zejména docela zábavná scénka z auta.

sestava: Žántí – zpěv, Kousek – kytara, samply, Radja – bicí, Pája – baskytara
produkce: Milan Cimfe
studio: Sono