06.09.16

06.09.16

KILLSWITCH ENGAGE - Killswitch Engage

KILLSWITCH ENGAGE - Killswitch Engage

2009 Roadrunner Records

Nesmyslně nenaplněná očekávání

KILLSWITCH ENGAGE patří už odnepaměti mezi mé nejoblíbenější kapely, proto přistupovat k hodnocení jejich nového počinu s sebou přináší úskalí v podobě možného zkreslení vlastními představami i požadavky. Proč ale nepojmout své posluchačské pocity protentokrát trochu jinak? U eponymní novinky se totiž tento přístup přímo nabízí.

U příležitosti desátého výročí kapela ponechala svou desku symbolicky bez názvu a již podruhé tak vystupuje s albem pod nálepkou KILLSWITCH ENGAGE. Ovšem tam, kde vedle sebe před několika lety dokázali muzikanti inovativně a úchvatným způsobem skládat různé hudební motivy i nálady, dnes zůstává pouze dobře odvedená rutinní práce. KSE mají mezi hudebními příznivci i žánrově spřízněnými kapelami respekt pro svou snahu nenásilně pracovat s drsností sobě vlastní, stali se průkopníky melodické odnože metalcoru a svým přístupem ovlivnili stovky dalších kapel, které se snaží jít v jejich stopách. To je potřeba si uvědomit. Skladatelská krize postihne jednou každého, na pětici z Massachusetts dolehla tíha odpovědnosti nyní a muzikanti ji protentokráte bohužel nedokázali přeprat. Reakce lidí, kteří budou na nové album zcela ostentativně plivat, jsou mi lhostejné. Plamen, který nejsilněji zažehnul zejména nejlepší deskou v diskografii KSE "Alive or Just Breathing" nyní mírně skomírá, přesto dokáže potencionálního posluchače znalého tvorby jurodivých metalistů, pěkně popálit i nyní.

V zásadě je tu vše tak, jak má být, funguje plynulá konverzace mezi agresivními pasážemi i uším lahodícími zpěvnými refrény, jenže jednotlivé skladby až na výjimky postrádají větší rozmanitost i jakousi přidanou hodnotu, které se od nich fanoušci dříve vždy dočkali. Aktuální zvuk KILLSWITCH ENGAGE pokračuje v trendu nastoleném minulým albem "As Daylight Dies" (2006), celek ovšem připomíná spíše dříve nevydanou kolekci B-stran z tohoto období, nežli plnohodnotnou představu fandů o nových překvapujících momentech, jak avizoval dlouho před vydáním kytarista Adam Dutkiewicz.

Mimochodem Adam D, jak je jeho jméno často zkracováno, je vůbec zvláštní hudební figurka. Jeho muzikantské kvality nelze zpochybňovat (v předchozí skupině AFTERSHOCK se podobně jako u KSE celkem zdatně potýkal i s doprovodným zpěvem a první album jeho domovské kapely ještě i nabubnoval), ale už po několik let je výhradním producentem KSE i jiných metalcorových nahrávek (ALL THAT REMAINS, AS I LAY DYING, PARKWAY DRIVE, UNEARTH a tuny dalších). Na novince se pro mě poněkud nepochopitelně podělil o práci ve studiu s Brendanem O’Brienem (INCUBUS, THE OFFSPRING, RAGE AGAINST THE MACHINE) a zdá se mi, že se nechal podřídit diktátu věhlasnějšího O’Briena, který desce trochu vtisknul svůj ráz a hudba tak ztrácí na sevřenosti tábora KSE a nutno dodat, že i na upřímnosti. Uznávaný producent se pro letošek zřejmě již vyčerpal (podílel se i na vynikajícím počinu "Crack the Skye" od MASTODON) a alespoň k nadprůměru tak dopomáhají KSE především jejich standardní zbraně, s jejich pomocí dokáží být i přes všechna pro a proti stále výjimeční a nezaměnitelní.

Původní vokalista Jesse David Leach disponoval neuvěřitelně silným hlasovým rejstříkem, již sedmý rok si ale u KSE kroutí výrazná osobnost Howarda Jonese, který bez debat patří vokálně k tomu nejkvalitnějšímu, co dnešní metalcorová scéna nabízí. Dokazuje to i skrze nové skladby. Pevnou rukou, ve které svírá nezbedný mikrofon, vládne zejména v písních "The Forgotten", "Reckoning" nebo "A Light in a Darkened World" stavějících na výrazných melodických linkách i poměrně neotřelých kytarových eskapádách. Ovšem pro mě osobně nejcharismatičtější hudební část přichází až se samotným závěrem alba a písněmi "Lost" a "This Is Goodbye". Tady se dá hovořit o opravdovém citu i schopnosti vyslat směrem k posluchačům co nejvíce energie i emocí. Deska jako celek ale bohužel postrádá blesk z čistého nebe; totiž vymanutí se z vlastních, již mnohokrát opotřebovaných standardů i postupů. Samotný zvuk je až přespříliš uhlazený, v tomto ohledu je nasnadě srovnání s úchvatným albem "Alive or Just Breathing", které se pyšnilo syrovějším, přesto pro fanoušky uvěřitelnějším soundem. Ne vše dovedené rádoby k dokonalosti slibuje úchvatnější poslech, u KSE se toto pravidlo naplňuje bohužel již podruhé (zvukově se opravdu nový počin až přespříliš podobá svému předchůdci "As Daylight Dies"). S veselou náladou ostře kontrastuje zasmušilá tvář posluchačů zkoušejících nasát z nové desky to nejlepší, ale zjišťujících, že spíše než co jiného vyvolává bezejmenná nahrávka velké množství otázek.

Pokud by nahrávka nespadala pod jméno kapely velikosti KILLSWITCH ENGAGE, pak by jistě patřila k tomu lepšímu, co tento momentálně profláknutý žánr nabízí. Jenže fanoušci si zvykli dostávat od muzikantů dvojitou porci nápadů, ti ovšem přišli s běžnou, solidně odvedenou muzikou, která bude určitě v kontextu celé diskografie KSE brána za nejslabší i nejmíň kreativní období. Kdo zbůhdarma používá v souvislosti s tímto bandem slovo "komerce", ten ví evidentně o muzice i historii kapely málo, jelikož právě KILLSWITCH ENGAGE dokázali hranice mezi metalovou drsností i téměř popovými motivy (berte obrazně) definitivně zbourat. Hudbu nerozdělujme na underground ani mainstream, tato pětice nepatří ani do jedné skupiny. Proto jsou přes všechna pro i proti unikátní.

sestava: Howard Jones – zpěv, Mike D'Antonio – baskytara, Adam Dutkiewicz - kytara, zpěv, Joel Stroetzel – kytara, Justin Foley – bicí
produkce: Brendan O'Brien, Adam Dutkiewicz
čas: 38:11