29.09.16

06.09.16

06.09.16

NEAERA - Omnicide: Creation Unleashed

NEAERA - Omnicide: Creation Unleashed

2009 Metal Blade

Při pohledu na bilanci německé kapely NEAERA v posledních čtyřech letech se zdá být její posun až neuvěřitelný. Když jsem recenzi předcházející desky "Armamentarium" končil slovy, že se brzy dočkáme jejich dalšího počinu, došlo na má slova zhruba o dva roky později. Delší pauza pomohla umělcům najít více času k vytvoření koncepčního alba a nabídnout fanouškům nejen drtivou hudbu. Proto když držíte v rukou limitovanou edici digipacku novinky "Omnicide – Creation Unleashed", pomalu ji rozevřete a pohlédnete dovnitř, může se vás zmocnit myšlenka, že tihle borci právě dosáhli svého tvůrčího vrcholu. Už nenabízejí jenom explozi písniček seřazených za sebou, ale dávají možnost nahlédnout pod povrch této skupiny a dozvědět se více o jejích názorech. Depresivní obal s pohledem na zkrvavělé cesty kolem nesčetných mrakodrapů a ropných vrtáků je poněkud protikladným zobrazením povah jednotlivých členů.

Hodinový dokument zevrubně odhaluje začátky sebranky, která si před průrazem do velké ligy říkala THE NINTH GATE, a příběhy všech pěti protagonistů. Patrně nejzajímavější je způsob angažování zpěváka Benjamina Hillekeho, kterého si vyhlédli na jednom koncertů, kde na parketu pod silným vlivem alkoholu pařil a řval jak tur. Ještě nepochopitelnější se zdá být bleskové upsání labelu Metal Blade, který kapele nabídl kontrakt po teprve třech odehraných koncertech a demu o čtyřech skladbách. Užitečné informace doplňuje fantastická grafická práce Terje Johnsena. S lehkostí si vynadíváte oči, než s definitivní platností zazní agresivní prvotina "I Loathe".

NEAERA prochází pozvolným hudebním vývojem. Hardcorem postříkaný debut "The Rising Tide of Oblivion" byl ještě poznamenaný nevyhraností a nejasností, jakým směrem se ubrat. Za nejslabší článek bylo tehdy možné považovat frontmana s jeho místy sípavým a neuchopitelným hlasem. Druhá "Let the Tempest Come" působila mnohem celistvěji, přišel první videoklip a kapela už získala hrubou představu toho, co chce hrát. Jackpot byl vyplacen s příchodem doposud nejlepší desky "Armamentarium". Na ní byl nejvíce znát vliv skandinávského death metalu, konzultace s Alexandrem Dietzem z HEAVEN SHALL BURN a spolupráce se studiem Rape of Harmonies. Ve vzduchu tedy zůstala otázka, jestli uskupení nepostihne syndrom vyhoření při čtvrtém albu v pěti letech.

Skladby jsou o poznání naštvanější, což jasně dokazuje už název úvodní písně. Zvuk byl oproti předchůdci schválně zašpiněn a získal tak dokonalý nádech ulic zobrazených na obale. Nenajdete zde žádný náznak útěchy. Prostupovat vámi bude pouze melancholie, nenávist, deprese, dlouho zadržovaná agresivita či naivní hledání odpovědi na otázky. Základní rytmus zůstal stejný, tedy přesný a bortící melodický death metal, nicméně uslyšíme mnohem více neobvyklých přechodů a krásně depresivních melodií plných naříkání. Hlavní mozek bandy, Stefan Keller, vymyslel spoustu skvělých riffů, které nenechají člověka chladným. Zároveň se staral o sociálně politické texty smíchané s abstraktními až utopickými pohledy. Například v deváté "The Nothing Doctrine" se zpívá "this is a hymn of self denial" a to je přesným výrazivem celé tvorby NEAERY.

Zběsilá tempa ověnčená především smrtícími bicími často přecházejí ve skočné pasáže. Dlouhodobějším poslechům pomáhá také střídání nízkého a vysokého rejstříku zpěváka. V hudbě najdeme i klasické postupy kvintetu, zakončené kytarovým výjezdem. Ve druhé "Prey to Anguish" se do našich sluchovodů zase dostane melodický refrén, pochopitelně v depresivním duchu. V následující písni se kytary dostávají do velmi temných poloh a poté se znovu protrhne hráz a slyšíme melancholické melodie. Nádherné a zasněné vyvrcholení přichází v již zmíněné devítce.

Jisté je, že NEAERA dosáhla čtvrtou řadovou deskou svého tvůrčího vrcholu. Otázkou zůstává, jestli svým projevem lidi už nudí nebo naopak strhává, protože některé napojování riffů se často opakuje a působí místy monotónně. Přesto se jedná o zdařilý počin a důstojného nástupce vynikajícího "Armamentaria".

sestava: Benjamin Hilleke – zpěv, Tobias Buck – kytara, Stefan Keller – kytara, Sebastian Heldt – bicí, Benjamin Donath – baskytara
produkce: Alexander Dietz
studio: Rape of Harmonies