29.09.16

06.09.16

06.09.16

LUNATIC SOUL - Lunatic Soul

LUNATIC SOUL - Lunatic Soul

2008 Kscope / Mystic Productions

V předvoji před čtvrtým albem polské progresivní skvadry RIVERSIDE "Anno Domini High Definition" vyšel též sólový počin jejich zpěváka a baskytaristy Mariusze Dudy. Pokud se RIVERSIDE etablovali mezi první ligu progresivních interpretů, LUNATIC SOUL nezůstává ani o krok pozadu. Ba právě naopak, tento projekt dokazuje, kdo že je hnacím motorem slavnějšího ansámblu. Byť samotné jméno Mariusz Duda ještě nezáří na obloze hvězd progrockového žánru tak silně, ze srdce bych mu přál opak, neboť jeho hudební talent vnáší příjemně svěží klima do tohoto dnes poněkud přílišně tradicionalistického stylu. Hned v úvodu musím zdůraznit, že s domovskou kapelou pojí LUNATIC SOUL snad jen charismatický Dudův zpěv a smysl pro nekonformní hudební postupy, jinak srdce projektu tepe v poněkud odlišném rytmu.

LUNATIC SOUL je především ryze nemetalová a částečně i nerocková záležitost. Trochu rocku s předponou "art" lze na eponymním debutu možná vystopovat, ale rozhodně nikoliv s onou důvěrně známou fazonou. Mariusz Duda na své sólovce mnohem více experimentuje napříč různými žánry a využívá k tomu rozličnou nástrojovou paletu, pouze elektrickou kytaru tentokrát na albu neuslyšíme žádnou, což jedině kvituji, neboť se tak před námi rozprostírá poněkud jiná hudební dimenze.

Lhal bych, kdybych tvrdil, že Mariusz Duda stvořil nadčasové a novátorské dílo, stejně tak bych lhal, že se vědomě dopustil laciného plagiátorství. Ostatně přijít v dnešní době s převratně originálním počinem, který by též zůstal relativně přístupný, je prakticky nemožné. Duda si proto nevytyčil misi na neprozkoumané území, ale naopak se snažil vytěžit to nejlepší ze studnice tzv. inteligentní muziky. A ať si pod tímto neurčitým pojmem představíme odkaz art rocku šesté a sedmé dekády, psychedelického klávesové kouzlení v duchu new age, odkazy na moderní britský space rock v duchu ANATHEMY a PORCUPINE TREE či "deadcandanceovské" reminiscence šamanského mysticismu, nalezneme je v hudbě LUNATIC SOUL. Tyto eklektické ingredience Duda mísí s takovou grácií a nadhledem podobně jako jistý pan Lucassen a výsledek je až étericky podmanivý. Jinými slovy, ačkoliv se RIVERSIDE, respektive LUNATIC SOUL objevili na scéně až relativně nedávno, z hudby těchto spolků sálá skutečný nadhled a suverenita, jakoby Mariusz Duda patřil mezi ostřílené legendární hudební veterány.

Nosnou kostru tvoří krom podmanivého zpěvu inklinujícího nejblíže k anathemovské odzbrojující poloze (zde však podobu vokálního zabarvení s Vincentem Cavanaghem považuji spíše za shodu náhod, než explicitní imitaci) i klávesové podloží, hýřící mnoha barvami a podporované rozmanitými efekty – od tajuplných dark ambientních meziher ("Prebirth" či "Where the Darkness Is Deepest"), přes orientální, mystikou načichlou atmosféru ("The New Beginning") až po rozverné piáno v duchu spaghetti westernů "Near Life Experience" či hřejivé doteky hammondek ("The Final Truth "), o něž se postaral kolega z RIVERSIDE Michał Łapaj. Organické vyznění projektu dodávají akustické bicí, různé perkuse či tribal bubínky a v neposlední řadě též akustická kytara. Na desce nechybí ani flétna dominující především v druhé šamanské kompozici "The New Beginning". Ostatně oním tajemným magičnem disponuje každá z deseti skladeb a tvoří specifický ráz nahrávky.

Projekt LUNATIC SOUL velmi překvapil po všech stránkách, skoro bych se ani neostýchal tvrdit, že trochu zastínil i samotné RIVERSIDE. Na druhou stranu Duda nemusí řešit schizofrenní dilemata, jaký materiál použije pro svůj sólový projekt a jaký pro domovskou kapelu. Ačkoliv nepochybuji, že se progresivním fanouškům budou zamlouvat obě dvě tělesa, přece jen LUNATIC SOUL směřuje díky svému klávesovo/akustickému pojetí poněkud jiným směrem.

sestava: Mariusz Duda – nástroje, zpěv + hosté
produkce: Mariusz Duda
studio: Serakos Studio