06.09.16

Neal Morse - Lifeline

Neal Morse - Lifeline

2008 Radiant Records

čas: 68:08
styl: progressive rock

Neala Morse lze bez nadsázky označit za jednoho z nejvýznamnějších představitelů současného progresivního rocku. Dráha tohoto amerického skladatele, multiinstrumentalisty, zpěváka a textaře začala nabírat vysoké otáčky již počátkem 90. let minulého století, kdy se svým bratrem Alanem zformoval kapelu SPOCK'S BEARD. Právě i díky ní se v té době podařilo zájem o tento žánr opět ve větší míře oživit. Po famózním dvojalbu "Snow" (2002) se však cesty kapely a jejího dosavadního leadera rozpojily, Neal tehdy ukončil i své působení v all-star projektu TRANSATLANTIC a rozhodl se věnovat výhradně své sólové tvorbě.

Tu bychom mohli rozdělit do dvou skupin – pop/rockové a progresivní, přičemž druhou jmenovanou pojí již od počátků stabilní sestava, ve které Nealovi zdatně sekunduje rytmická sekce v podobě do té doby prakticky neznámého baskytaristy Randyho George a nekorunovaného krále bubeníků Mika Portnoye. Dílka nahraná v této sestavě prakticky pokračují v tom nejlepším, co Neal napsal pro SPOCK'S BEARD a TRANSATLANTIC a rozvíjejí jeho tvorbu do ještě epičtějších sfér. Za stěžejní se dá považovat především trojice alb "One", "Question Mark" a "Sola Scriptura", která můžeme bez váhání zařadit mezi největší progresivně rockové nahrávky 21. století.

Při poslechu minulé desky "Sola Scriptura", kterou osobně považuji za vyvrcholení Nealovy tvorby, jsem i přes své ateistické založení nabýval chvílemi pocit, že pokud náhodou cosi nehmatatelného, jako je Bůh, opravdu existuje, nadělilo to tomuto umělci vrchovatou míru talentu, muzikálnosti a hudební geniality. Trocha patosu a sentimentu tvoří v kombinaci s instrumentální ekvilibristikou, vyprávěčským citem, skladatelskou nápaditostí, kontrastností a dramatičností zkrátka neodolatelnou směs. A i když by se mohlo zdát, že Neal vaří stále podle stejného receptu, v jeho případě naštěstí obsah vždy předčí formu, díky čemuž se mu na těchto základech vždy podařilo postavit vzrušující a neopakovatelný hudební zážitek.

Ani u takto mimořádně nadaných jedinců však není samozřejmostí, že pokaždé přijdou s geniální nahrávkou. Navíc už jen vydat tři takové za sebou je ohromné umění. To se předchozími počiny Nealovi bezesporu podařilo a bylo zřejmě jen otázkou času, kdy přijde umělecký útlum. Troufám si tvrdit, že ten se dostavil bohužel právě s touto deskou. "Lifeline" sice nepostrádá osvědčené ingredience a postupy z počinů minulých, ale oproti svým předchůdcům přece jen působí poněkud mdle a prázdně.

Neal na novince značně zmírnil tempo, a tak nervy drásající dramatičnost, velkolepost, nečekané přechody a zběsilé instrumentální smrště, typické atributy předchozích desek, nemají již zdaleka tolik místa. Opět se potvrzuje, že nejsilnější stránkou této sestavy zůstávají dlouhometrážní epické kusy, prezentované skladbami "Lifeline" a "So Many Roads". I u nich je však patrné, že v porovnání se svými předchůdci poněkud pokulhávají. Místy totiž poměrně nudí, nejsou schopné udržet pozornost posluchače po celou dobu poslechu, ztrácí se z nich fantazie a hravost a jsou více než je obvyklé protkané cukrkandlově patetickými pasážemi. To však není nic v porovnání s tím, co se děje na zbytku desky v "krátkometrážních" písních. Ty jsou tentokrát jen poměrně zbytečnou a notně přeslazenou nádivkou mezi dvěma výše jmenovanými eposy.

Srdceryvnost a sentiment sice k tvorbě tohoto génia vždy patřily, ale jeho umění spočívalo právě v jejich rozumném dávkování. To se tentokrát trochu vymklo kontrole a výsledek působí až příliš okázale, nekonfliktně, sladkobolně a místy lehce sebevykrádačsky. I přesto je "Lifeline" stále nadprůměrným progresivním dílkem a není třeba kvůli němu přehodnocovat Nealův status na scéně. Pokud jste si však zvykli na luxus v podobě geniality a velkoleposti s každým řadovým počinem v této sestavě, budete tentokrát možná trochu zklamáni.

sestava: Neal Morse – klávesy, kytary, zpěv, Mike Portnoy – bicí, Randy George – baskytara; hosté: Paul Bielatowicz – kytara, Carl Groves – doprovodný zpěv, Jonathan Willis – smyčce, Jim Hoke – saxofon, Ivory Leonard – doprovodný zpěv, Danielle Spencer – doprovodný zpěv
produkce: Neal Morse
1. Lifeline
2. The Way Home
3. Leviathan
4. God's Love
5. Children of the Chosen
6. So Many Roads
7. Fly High

V dnešní sekulární společnosti nemusí být některému posluchači tvorba Neala Morse po chuti. Celá jeho sólová kariéra je postavená na agitaci na božskou prozřetelnost a "Lifeline" si v tomto ohledu nebere žádné servítky. Některé skladby ("The Way Home", "God's Love") evokují Morseho poloakustické popěvky určené k bohoslužbám, jiné zase překvapí svou epičností ("Lifeline" a především majestátní opus "So Many Roads"). Tak či onak, Morse musel v mé duši rozžehnout jakýsi spirituální plamen, neboť CD "Lifeline" mi až neskutečně sedlo. Z desky sálá naprosto odzbrojující, vstřícná a sluncem prozářená pozitivní atmosféra a přestože u jiných spolků bychom tento jev považovali za neúnosný kýč, u Morse víme s jistotou nad jiné, že tak činí zcela upřímně z hlouby svého srdce.

90 %

60 %

78 %