29.09.16

06.09.16

06.09.16

FEN - The Malediction Fields

FEN - The Malediction Fields

2009 Code666

Propagační slogany vydavatele tentokrát mají něco do sebe. Debutující mladíci FEN berou posluchače na dlouhou výpravu po netuctových krajinách, které můžeme chápat jak doslova, tak pomyslně. Název FEN je odvozen od lokálního místopisného termínu "The Fens", což je rovinatá oblast liduprázdných mokřin na východě Anglie, kde členové kapely vyrostli a kde čerpají inspiraci. Zrovna tak si ale při poslechu desky můžete vyfantazírovat dlouhou procházku hlubokými lesy, kam nás zve obal. Ona pomyslnost může odrážet vnitřní světy naší mysli, nebo ještě abstraktněji – mystické krajiny hudební. FEN totiž hrají hudbu pro fantazii jako stvořenou.

Jde o zvláštní mix, který sice v detailech neoplývá pronikavou originalitou, ale jako celek rozhodně stojí za pozornost a trpělivé vstřebání. FEN míchají syrové blackmetalové řinčení s křehkými (většinou akustickými) atmosférickými plochami, které svádí asi nejzřetelněji k zařazení do post rocku. Ale v souvislosti s kapelou bývají skloňovány i termíny jako ambient nebo progresivní rock a osobně bych se ve fázích s jemným, melancholickým vokálem nebál ani zmínky o jakémsi "post-doom-gothic-popu". Když už jsme prostřednictvím vydavatelství Code666 v Itálii, tak podobnou melodicky zjemnělou estetiku vykazovaly rané počiny kapel jako KLIMT 1918 nebo ROOM WITH A VIEW.

FEN ale křehké stránky své identity zodpovědně vyvažují s černým metalem a určitě jim nelze předhazovat přehnanou zjemnělost. "The Malediction Fields" je především deska pro trpělivého posluchače, deska jako stvořená pro osamocené přemítání. Už první poslech upozorní na zajímavost materiálu, ale teprve když necháte různé stránky, tváře a zákoutí alba doznít v podvědomí (každá ze sedmi skladeb má v průměru přes osm minut), rozhostí se ve vás optimální pocit, že to všechno stálo za to.

Pro doplnění faktografické stránky – FEN vznikli v roce 2006 a zaujali už prvním EP "Ancient Sorrow" (2007). Následovalo demo "Onset of Winter" (2008) a poté už se kvarteto rozmáchlo k právě komentované hodinové suitě. Určitě to není dokonalá nahrávka, ale svou atmosférou tak nějak přirozeně odvádí pozornost od slabin. Přestože album nešetří melancholickými náladami, není v něm nic pochmurně skličujícího. Možná i proto – a to je asi jediná výraznější výhrada – že temná blacková složka je v mixu upozaděna, zní poněkud zastřeně a nevýrazně. Cožpak ale není paradoxní, když akustické opary a éterické melodické linky znějí ve výsledku silněji a zřetelněji než hutný black metal?

Možná je to ale klíčový tah a právě v tomhle tkví kus specifické alchymie FEN. Bude velice zajímavé sledovat, kam se na svých výpravách "prosní" na příští desce.

sestava: The Watcher – zpěv, kytara, Grungyn – baskytara, zpěv, Draugluin – klávesy, Theutus – bicí
čas: 58:39