06.09.16

06.09.16

SUPERCONTINENT - Vaalbara

SUPERCONTINENT - Vaalbara

2008 Saw Her Ghost

Urnu s sebou!

Více jak tři miliardy let zpět, v dobách, kdy lidstvo bylo ještě fantasmagorickou úvahou v rukách evoluce, vznikl prapůvodní superkontinent Vaalbara. Zmítána živly existovala přibližně nějakých šest set milionů let. Teď se asi ptáte, proč ta přednáška z dějepisu, že? Důvod je jednoduchý – inklinací k tématu zrodu naší planety je prostoupeno debutové album michiganské šestice SUPERCONTINENT pojmenované právě "Vaalbara". Možná s trochou ironie hned v samotném úvodu recenze zmíním, že na rozdíl od šesti stovek milionů let existence jedné prehistorické epochy, doba fungování téhle kapely seskupené kolem kytaristy Davida Locka (ex-THE BLACK DAHLIA MURDER) trvala pouhopouhé dva roky. Ano, debut byl zároveň labutí písní.

Říká se, že čas a prd nezastavíš. A to samé platí i pro tu evoluci, hudební nevyjímaje. SUPERCONTINENT sice sami žánrovou tsunami moderního atmosférického sludge, potažmo post hardcore nevyvolali, ale rozhodně se ale na ní se vší tou ničivou silou svezli. A jízda to nebyla jen tak ledajaká – mohutný, těžce podladěný zvuk, nekompromisně pulzující kytarové stěny, valivé a dech beroucí tempo, které by se dalo intenzitou prožitku přirovnat třeba k debutu "Australasia" krajanů PELICAN (a jak je patrné, pak nejen zvukem, ale vlastně i tematicky). K tomu všemu navíc ještě agresivní, energický, hardcorový jekot á la CULT OF LUNA a ničivý koktejl paní přírody, čítající ingredience pro více než hodinový poslech, byl namíchán.

Devítku skladeb otevírá instrumentální "Nebula" a pokud zlo, zkáza a apokalypsa přichází bez varování, pak tady to rozhodně neplatí. Veřejná anonce pro evoluci pocitů, přechod od vášně k nenávisti, od strachu k duši rozeklávajícímu hněvu. Těžkotonážní, výpravné intro plynule přecházející v druhou skladbu "Earthrise", které dominuje rytmicky nakažlivá salva sludgových riffů a několikeré přelití tempa od agresivního, podladěného ataku strun po melodické vyhrávání. Jednoznačný doklad žánrové preciznosti a kremační řád sludge metalu v praxi – urnu s sebou přátelé!

Myslím, že obdobnou zvukovou onanii, adhezi drtivě strhujících nálad pamatuji z dílny legendárních NEUROSIS někde kolem skvělého alba "Times of Grace" z roku 1999. Ideálním podkladem pro tato tvrzení může být třetí track "Lakes of Iron", kde je krásně slyšet krystalická čistota jednotlivých, několikerých kytarových riffů, nepřeplácaného, přesto plného zvuku a zároveň ohromná variabilita v tvorbě melodií. A právě silné, mnohdy nenuceně zapamatovatelné melodie drží zdivočelou žánrovou bestii pevně v rukou, což jednoznačně prospívá konceptu a výsledné epičnosti celého alba. Ostatně jak by taky ne, když se o finální mastering desky zasloužil zvukový mistr Scott Hull (PIG DESTROYER), který je podepsán pod skvělým zvukem poslední řadovky sludgeových harcovníků 16. Poslední, opět pouze instrumentální skladba pojmenovaná "Epoch" tak vlastně, při veškerém posluchačském nadhledu, svým názvem (a nejen jím) trefně podtrhuje celou předcházející hodinu.

Přejděme všechna (rozumná) klišé, vždyť bez nich by nebylo té žánrové variability. Jedině pak totiž mohu tuhle první a, jak to tak vypadá, taky poslední desku SUPERCONTINENT označit za žánrově ukázkovou. Najdete na ní vše, co tvoří základní stavební kameny post metalu, stejně jako původního sludge. Vše, co krom již zmíněných obsahovala prapůvodní tvorba ISIS či MASTODON a ještě mnohem víc. Prach jsi a v prach se obrátíš, ale já tak nějak skromně doufám, že z tohohle prachu snad ještě povstane bájný Fénix. A i kdyby ne, pak je "Vaalbara" mým upřímným tipem (nejen) pro všechny, kdož jsou přístupni barvité metalové evoluci.

sestava: Matt Gauntlett – zpěv a kytara, Justin Bean – bicí, David Lock – kytara, Chris Plomb – kytara a zpěv, Matt West – baskytara, Adam Tatro – syntezátory
čas: 63:10
styl: atmospheric sludge/post-metal