29.09.16

06.09.16

06.09.16

ARSONISTS GET ALL THE GIRLS - Portals

ARSONISTS GET ALL THE GIRLS - Portals

2009 Century Media

Časy se mění. Metalová muzika jde dramatickým vývojem kupředu a z všemožně prolínaných stylů se utváří svébytná forma hudby, která si mnohdy nechává říkat deathcore. Krom obligátních slam deathových partiček se ve velkém daří technicky založeným spolkům, které, hnány kupředu vlastní touhou po úspěchu, často dosahují až na samotnou hranici experimentálnosti a výstřednosti.

V tomto ohledu působí svou posluchačskou obtížností ARSONISTS GET ALL THE GIRLS tak nějak napůl. Přestože pochází ze slunné Kalifornie, zapomeňte na tamní tradiční sound. Tahle extravagantní partička totiž své muzikantské choutky směřuje k elementům extrémního metalu, jakými jsou metalcore, death nebo grindcore, které s nápomocí klávesových zvuků jasně definují tvář této mladé skupiny.

Proč bývají ARSONISTS GET ALL THE GIRLS často řazeni do kolonky "experimentální metal" vám dojde po několika okamžicích třetího řadového počinu "Portals". S vtipným termínem nintendocore se bylo poprvé možné setkat v souvislosti s muzikou legend tohoto žánru HORSE THE BAND. AGATG nejsou ve vytváření tradičních zvuků osmibitových videoher natolik důmyslní a odvážní, přesto klávesové nástroje k podobnému pohrávání-si hojně využívají a skladbám tak dodávají tradiční vtip i nadhled. Ze současných konkurentů mají poměrně blízko ke stoupajícím IWRESTLEDABEARONCE, Kaliforňané jsou ovšem ve svém počínání o poznání uvěřitelnější a osobitější.

Již dávno se nejedná pouze o skupinu, která v začátcích brala své hudební počínání pouze jako recesi a po několika dramatických událostech (mimo jiné tragické úmrtí původního baskytaristy Patricka Masona v roce 2007) přichází snad již definitivní podoba složení party i její muziky, která již minulým albem "The Game of Life" získala na serióznosti.

"Portals" ukazuje kapelu v nové fazóně, premiérově se představuje pouze jediný hlas, nováček Jared Monnette, o kterém kapela jednomyslně prohlašuje: "Tenhle blázen je konečně novým vokalistou AGATG a zároveň i člověkem, který se přesně trefil do hudebního směřování kapely. Z výsledku jsme všichni naprosto odvázaní!" Nutno dodat, že oprávněně. Když pomineme precizní ukázky nápaditosti jako technické kytarové riffování, složité rytmy nebo drtivé breakdowny, pak právě vokál a klávesové zvuky patří k nejvýraznějším znakům nové desky. Užívejte si poslech svého oblíbeného death metalu, zatímco se bavíte hraním videohry Nintendo.

To, co skrze stěnu uslyší váš soused, mu možná splyne v jednolitý zvuk připomínající muziku AGATG. Grindující zběsilosti "My Cup's Half Empty" a "Violence in Fluid – Triceratops" mi učarovaly z novinky asi nejvíce, ovšem "Portals" je vkusně rozčleněno i na skladby mírnějšího rázu, ve kterých lze rozpoznat kytarové melodie, které dokáží v soudržnosti s elektronickými efekty, neobvyklými strukturami a neurvalým řevem vykouzlit vskutku nezapomenutelné nálady (v tomto ohledu mnou nejvíce zacloumaly písně "Portals" a "In the Empyreans").

AGATG již nepůsobí natolik rozháraným dojmem jako dříve, jednotlivé motivy na sebe výborně pasují, přesto občas za uši zatahá cosi neobvyklého, jako kupříkladu ve skladbě "I Lost My Loss of Ruin", kde po tradičním úvodu po vzoru splašeného stáda buvolů přivádí posluchače do rozpaků rozjuchané ska rytmy, následně ještě přes jedno stádo definitivně umlčené najazzlým pianem. Dočkáme se i jednoho barového čísla v závěru songu "To Playact in Static", přinášejícíc přítomným téměř bluesové zážitky. AGATG v tomto směru rozhodně nechybí drzost, ale především si jsou vědomi vlastních možností i schopností, kam až mohou ve svých žánrových vrtoších zajít.

Třetí řadová deska jednoznačně podtrhuje to, co se v kuloárech špitá již dlouhou dobu, a to, že se tato mladá parta nenápadně nechává unášet proudem svých vlastních kreativních vloh, které umí vyzvednout na povrch geniálními momenty. Jejich novinka "Portals" budiž určitě jednou z nejexperimentálnějších záležitostí, jakých se mohou fanoušci extrémního metalu tento rok dočkat. Zjistit, kam až může moderní pojetí metalu zajít, je v případě tohoto počinu téměř vědeckým úkolem. Pochybuji ale, že se někomu podaří do hlav muzikantů z ARSONISTS GET ALL THE GIRLS dostat. Zatím se jim daří nás parádně šokovat.

sestava: Jared Monette – zpěv, Sean Richmond – klávesy, Arthur Alvarez – kytara, Jaeson Bardoni – baskytara, Derek Yarra – kytara, Garin Rosen – bicí
produkce: Zack Ohren
čas: 52:59