29.09.16

06.09.16

06.09.16

OBITUARY - Darkest Day

OBITUARY - Darkest Day

2009 Candlelight Records

Představte si atmosféru italských hororových filmů z osmdesátých let minulého století, záběr na hřbitov pokrytý různými až pitoreskně vypadajícími náhrobky, zahalenými závojem umělé mlhy, kterou mávajícími křídly rozčesává právě odlétající havran. A taky si představte sebe v pubertálním či prepubertálním věku, kdy jste ještě nebyli zasaženi hororovým žánrem a ani... death metalem.

Náhle, za nezbytného hřmění a světelného doprovodu v podobě rozvětvených blesků, se začne deštěm promáčená hřbitovní hlína hýbat a zpod její vrstvy se na světlo boží dere kostlivcova ruka, která něco svírá. Při detailnějším záběru se zjeví děsivá a zároveň krásná skutečnost – je to nové album OBITUARY s názvem "Darkest Day". A nejedná se o film ve stylu "Návrat oživlých mrtvol", ale o návrat ke kořenům death metalu. O návrat, jaký bych v dnešní uspěchané době a v současné přetechnizované hudbě vskutku nečekal.

Kouzlo oldschoolového death metalu na mě však působilo pouze skrze první skladbu, která je svižnější, než zbytek produkce. Po několika dalších kusech mě album začalo nudit – prostě čeho je moc, toho je příliš – a začalo smrdět stařeckou hudební zatuchlinou. Na druhou stranu, toto byl asi přesně účel natočení "Darkest Day". Ostřílení muzikanti velmi dobře a vkusně používají všechny hudební fígle, které k death metalu patří, a to, že se nejedná o jednu z prapůvodních deathmetalových demonahrávek, je rozpoznatelné z bezchybného zvuku (ovšem celkový sound bezezbytku evokuje dobu nahrání o desítky let zpátky) i z precizní hry bubeníka (právě tyto atributy byly největším "zlem" prvních death metalových nahrávek).

Pro dříve narozené a pro odmítače jakékoliv moderněji pojaté hudby bude toto album příjemným návratem do pradávných dob, ortodoxní fanoušci deathu zřejmě album přijmou s notnou dávkou nostalgie, ale kdo ví. Bezmála hodina času s převahou středně rychlého (zde spíše pomalého) tempa a skladeb ve kterých převládají riffy, u kterých víte, že nejdou vymyslet jednodušeji, ubíhá hrůzostrašně pomalu (i přes povedená stylová kytarová sóla). Na škodu by určitě nebylo, kdyby deska neobsahovala nové skladby z EP k turné v roce 2008 "Left to Die" a "Forces Realign".

Bez mučení se tak přiznám, že celé album jsem vydržel v celku poslouchat jen dvakrát, a poté jej pomyslně zasunul do sekce "historie", odkud ho hned tak nevytáhnu. Fakt je, že někdy není na škodu si připomenout, jak to všechno (v tomto případě death metal) vzniklo, a o čem to tehdy bylo. K tomuto účelu je totiž novinka OBITUARY "Darkest Day" naprosto výborná. Vůbec nepochybuji o tom, že kdyby toto album vyšlo před dvaceti lety, stalo by se kultem. Ovšem skutečnost je jiná. Píše se totiž rok 2009.

sestava: John Tardy – zpěv, Trevor Peres – kytara, Ralph Santolla – kytara, Frank Watkins – baskytara, Donald Tardy – bicí
produkce: Mark Prator
studio: RedRoom Recorders
čas: 52:39
styl: death
1. List of Dead
2. Blood to Give
3. Lost
4. Outside My Head
5. Payback
6. Your Darkest Day
7. This Life
8. See Me Now
9. Fields of Pain
10. Violent Dreams
11. Truth be Told
12. Forces Realign
13. Left to Die

Sám jsem byl zvědav, jakým způsobem se OBITUARY vypořádají s přemírou skladatelské potence, kterou v posledních letech disponují. Ralph Santolla vlil do žil kostnaté floridské příšery čerstvou krev a před dvěma lety tak nastartoval nejplodnější období kapely vůbec. Nová éra byla započata vydáním osmé desky "Darkest Day". Ta dostává svého jména a po extrovertním "Xecutioner's Return" představuje OBITUARY v temnějších polohách deathového žánru.

Přestože bychom dvě úvodní kompozice "Blood to Give" a "List of Dead" mohli bez problémů zařadit mezi to nejlepší, co kdy floridští stvořili, zbytek desky tvoří delší a propracovanější kusy, v nichž lze jen ztěžka hledat výraznější moment. OBITUARY zde znějí velice těžce a na posluchače útočí víc než kdy dříve spíše heavy zvukem a těžkotonážními riffy, než silnými melodiemi. Santollova sólová kytara pak v těchto momentech působí jako svěží vítr a stává se jediným elementem obzvláštňujícím nijak pestré skladby.

Nemohu se zbavit dojmu, že OBITUARY působí trochu unaveným dojmem, a že veškerou účinnou energii vypotřebovali na předchozích počinech či nekonečných turné. K celkově rozpačitému dojmu přispívá i obzvláště dlouhá stopáž. Jakkoliv by se ale mohlo zdát, že jde o slabou a nikterak zajímavou desku, tak upozorňuji že "Darkest Day" rozhodně nezapadá do šedivého průměru a i tak se jedná o kvalitní nahrávku! OBITUARY jsou natolik zkušenými hudebníky, že i přes hudební zkostnatělost jsou v porovnání s ostatními v mnoha ohledech stále o něco vpředu a moc dobře vědí, jak potěšit své oddané. Předchozím kotoučem vysoko nastavenou laťku se sice pokořit nepodařilo, ale i tak se jedná o velmi slušný počin zasluhující nadprůměrné hodnocení.

70%
Jan Novák

60 %