06.09.16

06.09.16

ANAAL NATHRAKH - Codex Necro

ANAAL NATHRAKH - Codex Necro

2001 Mordgrimm Records

Blízká setkání třetího druhu

Národní úřad pro letectví a kosmonautiku vypustil v roce 1977 do vesmíru dvě sondy – Voyager 1 a 2. První z nich zkoumající planety Jupiter a Saturn splnila svůj primární úkol v roce 1980, od té doby se neustále vzdaluje od sluneční soustavy, do které se už nevrátí. Jedná se o nejvzdálenější lidský výtvor od Země – v roce 2006 se Voyager 1 octl ve vzdálenosti 15 miliard kilometrů od Slunce, v oblasti, kde se již vytrácí jeho vliv. Sonda sebou pro případný kontakt s mimozemskou inteligencí nese poselství – pozlacenou gramofonovou desku obsahující různé obrázky, pozdravy v pětapadesáti světových jazycích (včetně češtiny), záznamy rozličných zvuků a také sedmadvacet hudebních skladeb. Kromě klasických skladatelů jako Bach, Mozart a Beethoven, je na desce zastoupen například i rock'n'roll v podání Chucka Berryho (skladba "Johnny B. Goode") nebo geniální blues "Dark Was the Night" od B.W. Johnsona. Jako hudební vzorek pro zelené mužíky vynikající, avšak ne zcela komplexní. Chybí něco z "Codex Necro".

Fuck everything

V bookletu stojí věty, jaké dnes zní trochu banálně: "MUST BE PLAYED FUCKIN' LOUD. Hail Necro Warriors Everywhere! FUCK EVERYTHING." Být to jiná kapela, člověk se nad podobnými punkovými hesly jen pousměje. Dobu, kdy takováto provolání dokázala elektrizovat davy, totiž dávno odvál čas. Rock'n'rollové, punkové, hardrockové, hardcorové, metalové a grindcorové revoluce jsou ty tam, ono fundamentální "být nasraný a řezat do kytar" obrousil čas a zbavil ho moci hýbající světem. Původní myšlenky se neztratily, ostatně "punk's not dead", jen se postupně zařadily mezi stovky a stovky jiných revolucí, které snad ani nebyly revolucemi, ale vypadaly nově.

Nyní na začátku století má každý jako v supermarketu na výběr z nepřeberného množství směrů, postojů a stylů, přičemž nejdůležitější je patřičně se oblékat. Pokud zastáváte názor, že je stále třeba nakopat vládnoucí moci a konzumu prdel, jste v lepším případě old-school, v horším případě out.

Poznat, jestli a za co ANAAL NATHRAKH bojují, ztěžuje záměrné nepublikování textů, těžko pak můžeme řadit kapelu do příslušné názorové škatulky. Atraktivita Britů však spočívá právě v tom, že si žádný mustr nevybrali, respektive ne jeden. Spojili black metal s grindcorem, grindcore s hudbou a přidali industriální feeling, neboli perfektně vyvážili poměr mezi performancí a hudebním počinem. Zkázonosný majestát blackové antimelodiky dal s grindovou neurvalostí dohromady geniální, místy dokonce zabroukatelný arcibordel, vrcholnou fázi dekadence, kdysi inspirované melancholickým pohledem dívky, hledící osamoceně přes zašlá okna na lístek padající o podzimním čase ze stromu.

Technokozel

Co přesně ANAAL NATHRAKH inspiruje, se můžeme pouze domýšlet z názvů skladeb. Misantropie, odmítání podřízenosti, morbidita, to se nabízí, ale není vůbec vyloučeno, že si z nás Mick Kenney a Dave Hunt dělají obrovskou legraci a například text "Pandemonic Hyperblast" tvoří recept na dýňový koláč. Minimálně název "The Technogoat" svědčí o velice nenápadné přítomnosti lehké nadsázky, skloubené z nevybíravou brutalitou. Ostatně začátek této skladby vypůjčený z filmu "Horizont událostí" – vřískání jako při stahování lidí z kůže – představuje v podstatě jen decentní doplněk k pětačtyřiceti minutám pekla.

Album by těžko mohlo působit natolik surově, nebýt lehce zašpiněného, elektronikou chrastícího zvuku. Vokál představuje absolutno, které mohou lidské hlasivky vydat z hlediska nepříjemnosti, celkový feeling lze přirovnat k celovečernímu filmu, kde parta lidí hodinu před koncem světa oslavuje skákáním do bazénu plného žiletek. A všem to připadá jako ohromná show.

Když si odmyslíte všechen lomoz okolo, objevíte v zásadě jednoduchý kytarový motiv jako nosnou věc těch nejlepších skladeb. Méně v tomto případě skutečně znamená více...

sestava: Dave Hunt – zpěv, Mick Kenney – kytara, baskytara, programování
produkce: ANAAL NATHRAKH