29.09.16

06.09.16

06.09.16

GRAVE DIGGER - Ballads of a Hangman

GRAVE DIGGER - Ballads of a Hangman

2009 Napalm Records

Pro lidi, kteří nikdy nebyli na koncertu GRAVE DIGGER, bude možná trochu obtížné spojit si malého dlouhovlasého padesátníka s hlasem, který slyší na nejnovějších deskách skupiny. Je vážně neuvěřitelné, s jakým zápalem tihle zkušení chlapi vystřelují jedno album za druhým a přitom si zachovávají dravost a agresivitu jako za mlada. Samozřejmě, že novinka je trochu někde jinde, než legendární "Heavy Metal Breakdown", který kapelu kdysi vynesl mezi žánrovou špičku, ale nic jiného ani očekávat nešlo.

"Ballads of a Hangman" plynule navazují na předchozí alba skupiny a myslím, že pokud byste neznalému člověku předložili materiál například posledních dvou desek, ani náhodu by je nedokázal rozdělit ve dva celky přesně tak, jak to učinila skupina. "Liberty or Death" se totiž nese zcela stejná atmosféra jako "Oběšencem". Co by však u většiny kapel mohlo být považováno za ustrnutí na místě, slouží u GRAVE DIGGER naopak jako tahák pro věrné fanoušky, z nichž mnozí jsou s "Hrobníkem" od začátku a chtějí slyšet přesně to, na co jsou zvyklí. Ano, mohli bychom novinku označit za zcela čistou "Liberty or Death Part II," ale mám dojem, že budu většině fanoušků mluvit z duše, když prohlásím, že to je dobrá zpráva.

Nicméně i u relativně vyrovnaných výkonů, jaké skupina podává, se najdou lepší a horší kusy a při takovémto pohlížení na věc se "Ballads of a Hangman" řadí mezi špičku dosavadních desek. Je zběsilejší, melodičtější než většina alb posledních deseti let a přitom neztrácí nic na intenzitě, s jakou do posluchače mlátí lopatou ("Grave of the Addicted") předtím, než ho konečně zasype hlínou ("Prey"). Jak jsem již zmínil, Chris zní opět naprosto úchvatně. V celé své nahotě ukazuje, v čem spočívá status metalové ikony, jež mu byl přiřknut dychtícími masami. Většina jeho o dekády mladších kolegů může pouze zůstat sedět a se spuštěnou sanicí sledovat a učit se. Když už zmiňujeme vokály, je třeba poznamenat, že je pro nás připraven duet, který si Boltendahl střihne s Veronicou Freeman z BENEDICTUM. Co se týče hudby samotné, pak nezbývá, než opakovat již vyřčené. Na albu nalezneme heavymetalovou klasiku s lehkým puncem GRAVE DIGGER tak, jak ji známe, a jak jsme ji v minulosti dostali možnost slyšet již nejednou. Nakolik je to zápor a několik klad, nechť si každý zváží sám podle svých očekávání.

Řečeno s nadsázkou, pokud jste skalní příznivec žánru a obzvláště pak této konkrétní kapely, neváhejte, pokud jste slyšeli například předchozí počin a nemáte pocit, že si ho chcete poslechnout ještě jednou, pak raději volte jiné spolky. Ač plná nápadů nese se novinka v naprosto identickém duchu jako album minulé a tudíž nelze nezmínit zřetelnou předvídatelnost. Na druhou stranu je zřejmé, že kapela se zaměřuje na první zmíněnou (a velice rozsáhlou) cílovou skupinu a tím pádem se album může potenciálně stát i velice dobře prodávaným hitem, protože potřebné kvality na to bezesporu má a to už ani nepřipomínám standardně vynikající výkon vokalisty.

sestava: Chris Boltendahl – zpěv, Manni Schimdt – kytara, Thilo Hermann – kytara, Jens Becker – baskytara, Hans Peter Katzenburg – klávesy, Stefan Arnold – bicí, host: Veronica Freeman – zpěv
produkce: GRAVE DIGGER & Resetti Brothers
studio: Principal Studios