14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

DAVE MATTHEWS BAND - Big Whiskey and the GrooGrux King

2009 RCA

Čtveřice seskupená okolo písničkáře a kytaristy Dava Matthewse by mohla posloužit jako učebnicový příklad toho, jak rozdílné pozice může kapela zaujímat na zámořské a evropské hudební scéně. Přes nesporně velkou oblibu u znalců a fajnšmekrů se sympatickým hudebníkům doposud nepodařilo prorazit do všeobecné povědomosti evropských posluchačů, natož pak do hudebních hitparád, jejichž první příčky ve všemožných kategoriích s vydáním každé řadové desky obsazuje na americkém kontinentě. Pokud namítáte, že pozice na žebříčku prodejnosti není dostatečně vypovídajícím faktorem, pak mnohem více prozradí návštěvnost koncertů. Zatímco na starém kontinentě DMB vystupuje v poloprázdných halách do deseti tisíc míst, tak v USA se tomu děje v kapacitně několikanásobně větších vyprodaných halách. Důvodů by mohlo být hned několik, ale ten zásadní bych hledal především v hudebním cítění jednotlivých obyvatel obou kontinentech.

Není divu, že před vydáním aktuální osmé řadovky přišlo z tábora DMB odvážné prohlášení, že novinka by se tentokrát mohla dočkat úspěchu i v Evropě. Důvod toho tvrzení je zcela jasný hned po prvním poslechu. Jedná se totiž o nejtvrdší, nejpřímočařejší a textově nejangažovanější počin v diskografii kapely vůbec. Zatímco každá předešlá deska se vyznačovala charakteristickým zvukem a stylem, v němž se mísily tradiční příměsi Matthewsovy tvorby jako blues, country, jazz nebo funky, tak tentokrát se v jinak pestrém výrazivu omezil na jednoznačnější rockovou notu a s melancholičtějšími a rozvláčnějšími kompozicemi zacházel velmi opatrně. Soudě podle textů a charakteru Matthewse samotného se jedná o zcela přirozenou reakci a vypořádávání se s tragickým úmrtním saxofonisty a zakládajícího člena LeRoie Moorea, který hudbě DMB dodával charakteristický emocionální rozměr a jednu z mnoha rozličných tváří.

Tato zásadní událost se zcela logicky projevila i do stavby písní samotných. V pasážích, ve kterých jsme byli zvyklí slýchat saxofon či flétnu, zaujala místo Matthewsova akustická kytara či elektrika hostujícího Tima Reynoldse. Dále ubylo jazzových motivů a namísto toho se objevuje množství kytarových skladeb jako "Why I Am", Alligator Pie" nebo "Shake Me Like a Monkey". Pro DMB typický saxofon převzal v jedné skladbě do svých rukou Jeff Coffin z FLECKTONES a společně s ostatními tak vzdal hold bývalému členovi překrásnou baladou "Lying in the Hands of God". Poslední studiový záznam LeRoie Moorea pak představuje intro "Grux" a závěrečná část skladby "You & Me".

I když se zpočátku "Big Whiskey and the GrooGrux King" nezdá být pro DMB typickým albem, tak jedině proto, že kapela jako taková si za čtyři roky od vydání předchozího alba "Stand Up" prošla velkým množstvím zásadních událostí, které tolik citlivého člověka jakým je Dave Matthews zásadně poznamenaly. Přes prvotní rozčarování, které způsobuje v některých písních možná až přílišná přímočarost se fanouškům později dostává všeho, na co jsou od této bandy zvyklí. Nepopsatelná vášeň pro hudbu, která jde ruku v ruce s jejím bezprostředním vyjádřením za pomocí nejvyzrálejších hudebních a instrumentálních technik. Kéž by bylo více takových, kteří se hudbou baví na tak výsostné úrovni!

sestava: Dave Matthews - akustická kytara, zpěv, Stefan Lessard - baskytara, Carter Beauford - bicí, vokály, LeRoi Moore - saxofon, Boyd Tinsley - viola, elektrická viola
hosté: Tim Reynolds - elektrická kytara, Jeff Coffin - saxofon, Rashawn Ross - trubka, Danny Barnes - banjo
produkce: Rob Cavallo