29.09.16

06.09.16

06.09.16

STATUS PRAESENTS - Machochistaan

STATUS PRAESENTS - Machochistaan

2009 Kubrt & Bratři DIY Crew

Ano, třeba právě takhle si představuju reakci na krizi gramofonového průmyslu a na klesající prodejnost cédéček. Status Praesents z našeho hlavního města už dávno rezignovali na snahy kontaktovat nějaké gramofirmy a poníženě se u nich doprošovat realizace alba. Namísto toho zvolili systém samovydávání a nedosti na tom, přikládají obrovskou důležitost obalům CD, které jsou natolik nestandardní, že jsou už samy o sobě dostatečným důvodem si pořídit originální nosič. Věřte, že jak v případě předcházejícího CD "Crematory Country" umístěného ve speciální plechové krabičce, tak u novinky v pro změnu papírovém a opět naprosto nevídaném obalu spojeném dohromady regulérním kovovým šroubem (těžko se to popisuje, musíte vidět na vlastní kukadla), byste pouhým stažením empétrojek odkudsi o hodně přišli!

Nicméně zdaleka nejen kvůli unikátnímu balení stojí tohle album za pozornost. Status Praesents zůstávají i na svém nejčerstvějším počinu věrni hardcoru, ale pozor: nehrají ani módní metalcore, ani old school HC newyorského typu. Jejich pojetí tvrdého jádra střiženého crossoverovou svobodomyslností je nejen náležitě agresivní a zvukově aktuální, nýbrž také relativně svébytné. O kolika tuzemských "tvrdějaderných" formacích tohle s klidným svědomím můžete prohlásit?

Nota bene když je k tomu přidružena kompoziční a hlavně aranžerská důmyslnost. Stačí si poslechnout skladby jako "Say Goodbye", "Bulgaro Famfare", "Caroline II", jemněji koncipovanou, díky hostujícímu MC Turnerovi hip hopem načichlou "Cartoon" nebo banjem vyzbrojenou legrácku "Jörg Üküülenn" – vše to jsou jasné důkazy, že hravost a barevnost si rozhodně nemusejí jít po krku s převažující tvrdostí, nesmlouvavostí a v dobrém slova smyslu neurvalostí.

Celkový drajv a energii rozhodně nenabourává ani to, že sem tam v písních STATUS PRAESENTS rozkvétají i nenápadná melodická poupata (a nemyslím jen neodolatelně chytlavou HC/punkovou hitůvku "Brothers in Arms" – ne, nejde o coververzi slavné skladby DIRE STRAITS – a bonusovou předělávku "Problem Boy" od slovenských punkýšů PROBLEM). Když to shrnu: "Machochistaan" (mimochodem velice vtipný název, stejně jako vysvětlivky k místy neméně zábavným textům jednotlivých skladeb v bookletu) nepřináší nic závratně objevného, natož převratného, avšak to, co se na posluchače z desky valí, je prostě "jen" dobré – ba velmi dobré – a navrch uvěřitelné. To není zase tak málo, nemyslíte?

sestava:Vojtěch - zpěv, Tomáš Vlček - zpěv, kytara, Felix - baskytara, Petr Brumlich - bicí
produkce: STATUS PRAESENTS, Zdeněk Šikýř
studio: Hostivař