06.09.16

06.09.16

THY CATAFALQUE - Róka hasa rádió

THY CATAFALQUE - Róka hasa rádió

2009 Epidemie Records

Kontrolované snění o minulosti

Ač by jeho experimentátorský nádech směřoval čtvrté album THY CATAFALQUE někam na sever, původ desky "Róka hasa rádió" je pro tuzemského posluchače tvrdé hudby možná ještě o kousek exotičtější. Maďarské duo však dokazuje, že geografický původ nemůže hudební projevy zcela bezvýhradně stigmatizovat.

Pestré vzpomínky

Jako charakteristický pro nekonvenčnost desky si můžeme vzít moment, v němž slyšíme ptačí cvrlikání. Maďaři se totiž neohlížejí na to, co se sluší a patří na metalovou kapelu viděnou optikou konzervativnosti a pohodlných uspokojení, a obdivuhodně spojují až protikladné líbivé nápěvy s drsnou souhrou kytar a bicích. K vytvoření pestré krajiny vzpomínek napomáhají i syntezátorové plochy ne nepodobné aktuální tvorbě Finů JÄÄPORTIT, další to akvizici progresivního tuzemského labelu Epidemie. Opomenout nelze ani subtilní folklórní prvky podporované zpěvem hostující Ágnes Tóthové (THE MOON AND THE NIGHTSPIRIT), které – a toto varování nelze v současné době neuvést – však nemají pranic společného s folk-metalovými projevy, jaké v současnosti zaneřádily scénu.

Řečeno stručně, "Róka hasa rádió" dokáže být neuvěřitelně hřmotné a jen o kousek dál provokovat doteky chytlavé melodiky, výjimkou nejsou ani skoky ze zběsilé kytarové jízdy do bezmála sludgové hutnosti. Přes toto množství vlivů však deska nepůsobí torzovitě a jako impulsivně poskládané střípky paměti, ale spíše jako kontinuální proud snění, v němž prostřednictvím podvědomím popoháněných asociací dojde řada na množství událostí, které stojí za zaznamenání i (znovu)prožití. "Róka hasa rádió" je vyrovnané album s vývojem a nikoliv jen soubor písniček pospojovaných volně spíchnutým konceptem.

Vzpomínky evokované albem jsou konejšivě prosluněné i zneklidňující, společnou ale mají intenzitu přetrvávající v celém rozsahu desky. Ta si udržuje starosvětského, ale nikoliv zpozdile vyznívajícího ducha a nejen díky příhodnému grafickému ztvárnění digipaku si při jeho poslechu můžeme připadat jako při soustředěném a procítěném listování rodinným albem. Uvědomělá starosvětská patina si rozumí nejen s post-blackovým kytarovým "zrněním", ale i štiplavým zvukem, který z poslechu desky činí hutnou, ale nikoliv přezdobenou zkušenost.

Starosvětská originalita

Ač rozevlátá do všech směrů, určitou strukturu deska ctí a díky ní se můžeme těšit na metalovou bouři přicházející po každém klidu před ní. Žánr se zde představuje ve své imponující diversitě a otevřenosti, ač právě ty jsou majoritnímu fanouškovi často na obtíž. To, že nahrávka nikam nespěchá, můžeme brát jako důkaz, že se nesnaží posluchače umlátit tradičními metalovými argumenty a namísto toho používá sofistikovanější metody. Důležitá je repetice a setrvávání v určitých polohách – jakoby THY CATAFALQUE chtěli vzpomínku co nejintenzivněji oživit a ujistit se, že právě zažívaný pocit lze opravdu ztotožnit s tím, který jsme cítili v minulosti. A také v tomto směru se jeví mimořádně příhodně celá stylizace nahrávky obracející se do minulosti, ale zároveň odolávající jakýmkoliv asociacím se slovy "retro" či "old-school".

THY CATAFALQUE na "Róka hasa rádió" přesýpají množství emocí, v některých z nichž nás udržují po delší dobu, zatímco o jiné zavadí takřka nepostřehnutelně. Klíčová je ale skutečnost, jak dobře dokáží jednotlivé situace načasovat a to, jak se nebojí držet se vybraného motivu, dokud nemají pocit, že bylo řečeno vše. "Róka hasa rádió" je díky tomu album rozjímavé i impulsivní – to když se na mysl dostane vzpomínka, která okamžitě přehluší vše, na co jsme mysleli ještě před zlomkem času. A pestrost všech těchto vzpomínek způsobuje, jak těžko se lze od alba odtrhnout.

sestava: Tamás Kátai – zpěv, klávesy, kytara, programování, János Juhász – kytara, hosté: Attila Bakos – zpěv, Ágnes Tóth – zpěv, Balázs Hermann – baskytara, Zoltán Kónya – kytara, Ádám Tóth – housle, Anita Bíró – housle, Andrea Derdák – violoncello, Sándor Deák – klarinet, Viktória Varga – vypravěčka
čas: 68:12
země původu: Maďarsko
styl: avantgarde post-black/folk