06.09.16

06.09.16

BUMBLEFOOT - Abnormal

BUMBLEFOOT - Abnormal

2008 Bald Freak Music

Nenormálně vysoký standard

Taky jste jako malí na výhružky svých spolužáků ze základní školy odpovídali "Ty a deset dalších!"? Podobně mohl odvětit Slash Ronu Thalovi zvanému Bumblefoot, pokud by tento kytarový hračička, který začal v roce 2004 pokukovat po jím uvolněném místě v řadách GUNS N' ROSES, snědému kudrnáči vzkázal něco ve smyslu "Já tě nahradím!". Ani by přitom sám snad netušil, že se slova téhle nadsazené repliky vyplní. Bumblefoot se stal oficiálním členem Axlovy skvadry o dva roky později a zdá se, že mu to zatím s ryšavým křiklounem, na rozdíl od dalších, co se postavili po jeho boku, klape.

A jen aby bylo jasno – Bumblefoot je ten, který před třemi lety z pražského koncertu nadobro vypudil všechny ty, kteří si přišli poslechnout "November Rain" a "Don't Cry" poté, co druhou jmenovanou vysóloval na svou okřídlenou šestistrunu.

Předchozí Bumblefootova deska "Normal" (2005) překvapila svou enormní přístupností, což je charakteristika pro sólové počiny kytarových virtuózů zpravidla nepoužitelná. Ron navíc dokázal písničky stmelit autobiografickým konceptem pojednávajícím o šíleném muzikantovi, který pod vlivem medikamentů poprvé v životě okusí, jaké je to být "normální", zatímco léky utlumí jeho schopnosti skládat hudbu. Na "Abnormal" se Ron rozhodl prášky vysadit a dal svým emocím průchod cestou přirozeného vybití. "Šel na mě tehdy ohromný vztek. Vyletěl jsem ze studia a všechny ty skladby mi začaly vyskakovat na mysl," řekl k desce Bumblefoot, který si počin zrealizoval tradičně svépomocí, za účasti pouze několika sboristů sehnaných přes konkurs na YouTube a kamaráda bicmena Dennise Leeflanga, který svou kariéru začínal před lety u holandských WITHIN TEMPTATION.

Uvolnění napětí se ale v případě undergroundového selfmademana Thala nerovná otevření stavidel agrese a brutality. Naopak budí dojem pacifisty, který se konfliktům vyhýbá a vypouští páru výhradně v soukromí a ku prospěchu vlastní kreativity. Vztekle frázovaná "Glad to Be Here", jejíž ironický text podtrhuje přihlouplý rytmus přifouknutý tubou, je vyloženě dílem člověka, kterému z přetlaku definitivně takříkajíc "ruplo v bedně", aniž by znamenal nebezpečí pro své okolí.

"Většinou po celý rok zažívám tvůrčí půst. V jeden okamžik se ze mě ale stává časovaná bomba a v tu chvíli vychrlím půl tuctu skladeb - zaranžovaných, s melodiemi, sóly, prostě kompletní songy."

(Ron "Bumblefoot" Thal)

I za takového duševního rozpoložení je ale Bumblefoot na "Abnormal" jako vždy především nástrojově suverénní a vokálně spontánní. A za trochu jiných okolností by byl snad i schopen narušit zaběhlé stereotypy rádiových dramaturgií. Ačkoliv skladeb s hitovým potenciálem tentokrát není tolik, jako v případě "Normal". Což jde na vrub maximální upřímnosti a svobodomyslnosti, díky níž deska působí o něco více neučesaně. Jak říká Thal: "Nejde mi o dokonalost ani o komerční úspěch, ale o upřímnost."

Ať už vám skladby na "Abnormal" připadnou "jako kdyby kumštýř Zappa smíchal QUEEN se SEX PISTOLS" (což je asociace vyřknutá Thalovými přáteli, kteří měli možnost desku slyšet jako první a dlužno dodat, že Thal některým rychlejším kouskům dodává punkový ráz i svým vokálním projevem, kterému do Johnnyho Rottena chybí už jen brrritský akcent) nebo nikoliv, Bumblefoot dal dohromady materiál, který se vymyká běžným žánrovým standardům. A i když bez ostychu vstřebává i vlivy z jiných hudebních sfér, stále jej lze snadno uchopit jako "obyčejné rockové písničky".

Přední je jejich terapeutický efekt na samotného autora, chytlavost a líbivost je už účinkem jako by vedlejším, jakkoliv pro Thala samozřejmým. Výrazně tomu napomáhá pevné ukotvení kytarových sól mezi často až triviální riffy. Exhibice neplavou nahodile odnikud nikam a malichernosti, jako že instrumentální lekce zběsilé jízdy po hmatníku pro výrazně pokročilé dostala název "Guitars Still Suck" anebo že v závěrečné "Dash" znejistíte, jestli Ron namísto sóla nenasamploval jehličkovou tiskárnu, jsou tím posledním, nad čím byste se měli podivovat.

Spíš žasněte nad tím, že tohohle nezmara objevujete až teď. A mějte na paměti, že máte co do činění s chlapíkem, který hrával Beethovena nohama...

sestava: Bumblefoot – zpěv, kytara, baskytara, Dennis Leeflang – bicí, doprovodné vokály, Mike McVicker – tuba, hosté: SWASHBUCKLE, Brian Larkin, Natalie Kikkenborg, Erin Bailey
produkce: Bumblefoot