06.09.16

06.09.16

MADDER MORTEM - Eight Ways

MADDER MORTEM - Eight Ways

2009 Peaceville

Snová hudba o tvrdé realitě

A je to tady zase – nabíjející razance, pohlcující groove, neodolatelná rytmika, která je dostatečně sofistikovaná, aby se neomrzela, a hlas Agnete Kirkevaagové unášející nás do jiných světů. Vše povědomé, ale zase jiné než minule. Nová, pátá deska MADDER MORTEM.

Poslech "Eight Ways" je jako pojídání kyselého, ale i tak nesmírně lahodného ovoce. Ač není v jádru vyloženě optimistická, nezabraňuje to desce v tom, aby svou energičností přímo vybízela k tomu, abychom nakopli své problémy a užívali každé chvíle. "Je snadné sklouznout do letargie", burcuje Agnete a dokáže posluchače překlenout do přesně opačné nálady. V mnohých skladbách (nejzřetelněji klipové "Armour") představují Norové své představy o milostných písních a demonstrují, že intimita nerovná se romantika. Vzhledem k její přímočarosti můžeme ventilaci emocí á la MADDER MORTEM charakterizovat jako jakési gentlemanské srovnávání účtů – nekompromisní, ale činěné s grácií.

"Eight Ways" je nesmírně živelná deska, která zároveň působí velice intimně. Za tím můžeme hledat nejen povahu textů, ale i rovnováhu razance a rozvahy, s níž MADDER MORTEM oslovují posluchače. "Každé požehnání obnáší prokletí", dozvíme se a zároveň se tím dočkáme dokonalé charakteristiky toho, že se MADDER MORTEM dokáží oddat radostem a zázrakům, ale zároveň si uvědomují jejich nejednoznačnost a nutnost razit vlastní cestu.

Skladby Norů zdobí i tentokrát nesmírná dramatičnost, ovšem nikoliv agresivita a snad s výjimkou "A Different Kind of Hell" ani zloba. Není to však jen emociální přímočarost, ale taky hudební otevřenost, která MADDER MORTEM nestaví do pozice samozřejmých autorit, ale dobrosrdečných rádců, které budeme chtít z vlastní vůle poslechnout. Nejen poezie zakotvená v racionálním podhoubí je potom tím, co MADDER MORTEM sdílí s kolegy ATROX.

Metal trochu jinak – chytře

Instrumentálně se kapela lehce umírnila, což však neznamená, že by její písně byly méně sdílné. I tentokrát je v nich dostatek vnitřního napětí a záminek, proč se jimi nechat vést dále. Oč více můžeme prokouknout strukturu skladeb (občas až příliš okatě následující strategii postupného osypávání hlavní větve drobnými okrasnými kvítky), o to nepředvídatelněji si počíná Agnete – frázující zajímavěji než kdy předtím a pouštějící svůj hlas do dosud nejzávratnějších výšin. Přístupná a přitom obdivu hodná zpěvačka si ohýbá verše i písně ke svému užitku, v časech nádechu ale ráda nechává prostor zbylým muzikantům rozšiřujícím spektrum pocitů v časech, kdy hlas odpočívá. Pěveckým stylem na "Eight Ways" se Agnete řadí k "metalovým vypravěčkám", když zvládá gradovat dlouhé a provázané sloky a navazovat na ně trefnými refrény a dominantními motivy té které skladby (nejzřetelněji v "Get That Monster out of Here").

Klasická lákadla melodického metalu působí v podání MADDER MORTEM neotřele – už proto, že mají jiný účel, než jen krátkodobě rozskákat posluchače, byť radost je něčím, co je tvorbě nekonvenčních Norů vlastní. A jakkoliv nemají nic společného s kapelami charakterizovanými v prvé řadě tím, že v jejich čele stojí zpěvačka, nelze se ubránit lehce škodolibému povzdechnutí, že za nápěvy, jako je ten v "baladě s ostřím" nazvané "Armour", by takřka všichni metaloví symfo-gotici dokázali zabít. Za rytmickou rozverností, která se nezdráhá ani šantánové atmosféry, u MADDER MORTEM navíc najdeme i myšlenky ke ztotožnění.¨

"Eight Ways" je dokonalý životabudič a navýsost uspokojivá i pulsující deska, u níž se můžeme zasnít i odvázat k bezuzdnému vypuštění emocí všeho druhu. Opakovaně.

sestava: Agnete M. Kirkevaag – zpěv, BP M. Kirkevaag – kytary, zpěv, mandolína, Odd E. Ebbesen – kytary, Tormod L. Moseng – baskytara, Mads Solås – bicí, zpěv
produkce: MADDER MORTEM
studio: Skytterhuset, Loppa, Huseby
čas: 65:16
styl: groovy experimental metal
1. Formaldehyde
2. The Little Things
3. Armour
4. Resolution
5. A Different Kind of Hell
6. Riddle Wants to Be
7. Where Dream And Day Collide
8. The Flesh, the Blood And the Man
9. Get That Monster out of Here
10. Life, Lust & Liberty
11. All I Know
12. The Eighth Wave

Pokud u jiných skupin žehrám na adresu jejich evoluční stagnace, v případě MADDER MORTEM naopak kvituji, že od svého stylového výraziva vyprofilovaného druhým albem "All Flesh is Grass" neupustili. Když se totiž spojí energetické riffové kytary s nesmírně živelným zpěvem Agnete M. Kirkevaagové, nelze prakticky nic pokazit. Navíc pátá deska "Eight Ways" přece jen přináší jisté nové ingredience. Především se celou nahrávkou line příjemně tajemné dekadentní klima evokující rozverné šantány 30. let minulého století. Agnete opět dokáže výtečně překvapit energickými refrény (podporovanými vícehlasy) a kytary nesčetněkrát vykouzlí opravdu svěží riff. Pokud k tomu všemu připočteme bezchybné hráčské výkony, vitální produkci, získáme nahrávku, jenž zdaleka nepatří mezi standard na současné metalové scéně.

80%

85 %

83 %