29.09.16

06.09.16

06.09.16

CHICKENFOOT - Chickenfoot

CHICKENFOOT - Chickenfoot

2009 Redline

Stejně jako ve většině případů, kdy dochází ke spojení více zvučných jmen pod jedním názvem, se i na nově seskupený all-star projekt CHICKENFOOT a produkt jejich společného snažení klade ze stran medií a hudební veřejnosti ještě před vydáním desky velké očekávání. Celý problém tkví v předtuše něčeho průlomového nebo nadčasového, ale opak je pravdou. U muzikantů, kteří se na scéně pohybují již spoustu let, lze spíše čekat syntézu jejich vzájemných předostí a hudebního cítění. Málokdy se však zadaří, aby chemie mezi všemi zúčastněnými zafungovala tak dobře, jako tomu je v případě CHICKENFOOT.

Kapela, jejíž počátek lze hledat ve vzájemném jamování dvou bývalých členů VAN HALEN Sammyho Haggara a Marca Anthonyho, se podařilo přivést k životu angažováním dvou stejně talentovaných muzikantů, bubeníka Chada Smithe (RED HOT CHILI PEPPERS) a především Joea Satrianiho, který se stal pro toto seskupení zcela zásadním. Téměř všechny z jedenácti skladeb pocházejí z jeho pera a on stejně jako na svých sólových deskách dokazuje, proč patří mezi top kytaristy světa. Není to jenom kvůli jeho bezpochyby brilantní technice hry, ale i schopnosti napsat skladbu, která bude přístupná a poslouchatelná všem, kteří si tuto desku zakoupí. Takovou skladbu, v níž dbá více na výslednou atmosféru, a v případě skladeb CHICKENFOOT pak ponechává dostatek prostoru pro zpěvné party a ostatní nástroje. Sám své umění demonstruje v kytarových sólech, která jsou v tomto případě krátká, úsporná a účelná. Celkovou hudební tvář pak dokresluje výše zmiňované duo Hagar/Anthony, díky nimž se zvuk nahrávky přibližuje tomu, jaký známe z desek VAN HALEN.

Právě hudební minulost všech zúčastněných se nejvíce podepsala na výsledném hudebním stylu, který bychom mohli charakterizovat jako klasický hardrock s příměsí jižanského rocku a blues. Pokud vám při vyslovení slova hardrock automaticky vyvstane na mysli jméno DEEP PURPLE, pak rychle zapomeňte. Právě v tomto okamžiku lze totiž nejlépe demonstrovat, proč tato deska není standardní deskou tradiční rockové skupiny, nýbrž jakýmsi prototypem, jak by měla znít a vypadat nahrávka opravdové all-star kapely. Je to v první řadě dokonale napsanou hudbou, ve které je každému dán stejně velký prostor pro demonstraci vlastního umění a toho, proč je jméno daného umělce tak zvučné. Za všechny atributy, kterými se tato deska liší od ostatních, lze jmenovat: Anthonyho dokonalé vokály a hru, kde se jeho baskytara nedrží zbytečně vzadu, funky hru Chada Smitha, která dokonale oživuje jinak dřevěnou hardrockovou rytmiku, hlasovou jistotu šedesátiletého Sammyho Hagara a jeho neustálou snahu experimentovat, výše zmiňovanou osobnost Joea Satrianiho a v samotném závěru pak celou čtveřici muzikantů, kteří spolu dokázali vytvořit plnohodnotnou kapelu a ne jen seskupení čtyř geniálních osobností. Právě tento fakt posouvá CHICKENFOOT a jejich eponymní debut vysoko nad průměr žánru.

sestava: Sammy Hagar - zpěv, Joe Satriani - kytara, banjo, harfa, klávesy, harmonika, vokály Michael Anthony - byskytara, vokály, Chad Smith - bicí, perkuse, vokály
produkce: Andy Johns, Chickenfoot
studio: Skywalker Sound Studios