06.09.16

06.09.16

CILICE - Deranged Headtrip

CILICE - Deranged Headtrip

2009 PMM Records

(Na)kopnutí spontaneitou

Kybernetická embrya implantovaná do lidského lůna. Tiše přibírají megabity, aby se jednou, až přijde čas, zrodil chaos. Chladný, přesně mířený, okleštěný od výčitek a strachu. A tehdy, až si budeme rvát USB kabely pojící naše mozky s virtuálním světem, tehdy už bude sakra pozdě hledat poslední kousky zaprodané lidskosti. Tak přesně taková vize by se tematicky hodila k poslechu debutové desky holandských experimentátorů CILICE (v překladu "žíněná košile"). Nastává čas, kdy se neurologie propojí s proktologií, aneb připravte se na to, že se vaše dobře nakopnutá pozadí zastaví až o svrchní stěnu lebeční.

Nadsázka? Ale kdeže! Debutová alba mají nejrůznější úrovně. Od těch bez jakékoliv výraznější invence, přes ta, co nenadchnou ani neurazí, směrem k těm celkem podařeným. A sem tam se objeví úkaz typu "Deranged Headtrip". Asteroid schopný vyhubit celou planetu, multižánrový, hudebně intenzivní, nekompromisní. Od kolébky obstoupené magořící sudičkou jménem MESHUGGAH, přes první krůčky kolem atmosférotvorného seskupení TEXTURES po neurotické výlevy strýčka Mika Pattona a ještě mnohem víc. Zkrátka tahle čtveřice muzikantů, členů zaniknuvších formací N3UK!, ORPHANAGE a SMOGUS míchá a protřepává démonické Martini všech podob moderního, experimentálně inovátorského a přesto o nic méně agresivního metalu.

Vyšší škola všestrannosti

Říká se, že největší překvapení nám do života přináší náhoda. A stejnou náhodou mi v rukách přistála i tahle debutovka. Stačilo pár vteřin, přesně tři desítky do prvního nápěvu úvodní skladby "God of Lies" a stran zvýšeného srdečního tepu (což bych přisoudil nejspíš euforii) dostalo se mi všeho, co mě na moderním metalu baví – mohutného, nekompromisního zvuku, technické, mathcorové salvy kytarových riffů a neustálých změn tempa, rytmů, atmosféry. K tomu všemu navíc naprosto nezvyklá, ale nesmlouvavě podmanivá kombinace čistokrevného řevu, potažmo jekotu á la "naspeedovaná čivava", s melodickým, zvláštně podbarveným zpěvem Daniëla de Jongha (řekněme tak kousek od Trenta Reznora, Jonathana Davise a Deze Fafary plus něco z jižanského a stoner metalu). Chorobně nakažlivé vokální kreace a především silné nosné melodie (kupříkladu refrén "Right Hemisphere"), střídané meshuggahovským týráním strun v "Mental Breakdown", prokládané zvukem připomínajícím ponejvíc nějakou starou Atari střílečku. Že už je to diagnóza? Kdepak, protože hned pátý track "Drone", industriální dusot po vzoru NINE INCH NAILS, který vůbec nezapadá do konceptu desky a přesto jej nikterak nenarušuje (ba spíše skvěle doplňuje), následuje šestá "Golem Servants" vybičovaná do rytmů death'n'rollu. Teď už je to diagnóza! Nebo spíš další důkaz toho, jak lze najednou dělat stovku věcí a přesto z nich dostat jeden neopakovatelný, kompaktní výsledek.

Je veskrze jedno, jestli tomuhle prvnímu batoleti od CILICE dáte nálepku math metal, mathcore, experimentální nebo snad industriální metal. Můžete hledat i odkazy výše zmíněných souputníků či dosud nevyslovená jména GOJIRA nebo THE DILLINGER ESCAPE PLAN. "Deranged Headtrip" je v mých očích a uších možným velkým kandidátem na (debutovou) desku roku a víc než určitě nesmazatelným zápisem do kolonky silných hudebních zážitků. Když zapnete přehrávače, exploduje celá vaše podstata do nekontrolovatelného přívalu spalující energie. Tohle je kouzlo moderny, vážení!

sestava:Daniël de Jongh – zpěv, Theo Holsheimer – kytary, Remko van der Spek – kytary, Philipp Moser – bicí
čas: 36:10
země původu: Nizozemí
styl: experimental math metal/core
1. God of Lies
2. Left Hemisphere
3. Right Hemisphere
4. Mental Breakdown
5. Drone
6. Golem Servants
7. Chernobyl
8. MaLiCe
9. Psychotic Mindwarp

CILICE mi padli do rány již před nějakým rokem a od té doby jsem netrpělivě vyhlížel jejich oficiální debut. Nyní je tedy "Deranged Headtrip" konečně tady a příznivcům chtivým moderního progresivního metalu s atmosférami podle mustru takových TEXTURES zaručuje naprostou spokojenost. Nedá se říct, že by se muzika kolem uší nějak nenápadně linula, ona se totiž na posluchače přímo valí! Math metal s poklonou mistrům MESHUGGAH se zavládnutím úchvatných nálad snad ani nemůže zafungovat jinak, než že nutí posluchače k neustálým návratům k této desce. Holanďané občasně atmosférou svých skladeb připomínají také FEAR FACTORY v počátcích, samozřejmě v méně staccato podání. Zároveň se však i prostřednictvím důmyslných atmosférických ploch nenápadně přibližují k silnému proudu kapel typu GOJIRA nebo HACRIDE. CILICE se objevují rozhodně ve správný čas na správném místě!

85%
Jan "Longgger" Dlouhý

90 %