06.09.16

06.09.16

OPETH

MEGADETH - Endgame

MEGADETH - Endgame

2009 Roadrunner

Pohled do diskografie MEGADETH mluví zcela jasně. Skladatelské choutky thrashového hrdiny Dava Mustaina jsou už značnou dobu neukojené a navíc to vypadá, že ještě není všem dnům konec. I když v názvu jeho nové desky jistý "konec" figuruje, spíš se zdá, že se jedná o symbolické vyústění části umělcova životního údobí, které už přece jenom poslední dobou ztratilo špetku z puncu kontroverznosti. Nebo že by snad Dave zvítězil nad něčím, s čím dlouho bojoval?

Nezřídka se o velkých metalových ikonách mluví spíše ve stinných souvislostech a právě osoba Dava Mustaina z takovéto řady rozhodně nevybočuje. Dokonce by se dalo říct, že se pohybuje na špici pomyslné pyramidy. Velice potěšující je potom zjištění, že si tento životem otřelý velikán dokáže stále udržet vysoký skladatelský standard. Aktuální kreativní kredit společně s jasnozřivou myslí producenta Andyho Sneapa a kytarové dvojky, avšak též sólového esa Chrise Brodericka, který na bytelné fregatě svého kytarového umění doplul k MEGADETH od experimentálněji laděných NEVERMORE teprve v loňském roce, se pak podepsali na "Endgame" v plné síle.

Prvně je potřeba přiznat, že se na novince rapidně přitopilo pod kotlem. Materiál jen hýří rychlostí, dravostí, vzteklostí, jízlivostí, zkrátka "Endgame" si nebere před nikým a ničím servítky. Dave pumpuje zběsilé riffy snad do každého momentu s neuvěřitelně průraznou kadencí. Odpočinout nás nenechá ani u zprvu teskně baladicky se rozjíždějící "The Hardest Part of Letting Go ... Sealed with a Kiss", která ale dlouho v poklidných vodách nesetrvá. Metallicovský "Unforgiven" minimálně v trojkové verzi by měl před touto skladbou strčit hlavu do písku jako onen pověstný pštros a stydět se a stydět. Zmíněná skladba v sobě totiž skrývá nesčetně nálad, od téměř lidového nádechu s akustickou kytarou, romantické nasáklosti až po temnou teatrálnost. Vygradování písně se plynule dostává k uhrančivě skřetímu, šibalsky škodolibému hlasovému ztvárnění, ovšem pro marnivou kýčovitou pohádkovost ve skladbě místo rozhodně není.

Velkou přednost "Endgame" lze spatřovat v tom, že oproti předchozí desce "United Abominations" rozložil Mustaine skladatelský potenciál na celou hrací plochu. Zřekl se tím planých hudebních výstřelků, ale zároveň také chytlavostí nabitých hitovek. Záměr, uváženost či zkušenost? Těžko soudit, skoro v každé skladbě se mu však podařilo uchovat patřičnou dávku poutavosti a melodičnosti, sice nikterak vybočující, zato ale neztrácející na atraktivitě. Jisté pnutí a dramatičnost, které lze zachytit třeba v "44 Minutes", titulní "Endgame" nebo "Head Crusher" (při vrcholném sborovém výkřiku "head crusher" se nedá nevzpomenout si na nesmrtelné Krotitele duchů), vytvořené pomocí možná zprvu nenápadných, ovšem citlivě silných momentů, se typicky po mustainovsku prolínají v rychlém sledu s pestrou škálou bravurních sól, vyhrávek a zkrátka všemožných kytarových exhibic, při kterých se oba kytaroví mistři rozhodně nešetřili. Občas až vstávají vlasy na hlavě, jaké technické krkolomnosti lze perfektně zapasovat v jeden harmonický celek

V hrubých rysech můžeme "Endgame" označit za desku tvrdostí naplněnou až po okraj. Ovšem nebyli by to MEGADETH, kdyby svůj kytarový náklad nezabalili do zvukového polstrování, které má za úkol posluchače spíše hýčkat, a tak jako u "United Abominations", dočkáme se i nyní zvukové vybroušenosti, která na druhou stranu zaobluje syrovou výbušnost a důraz. Možná bychom to mohli považovat za druhou stranu mince, ovšem kalifornský spolek si tímto buduje tak charakteristický zvuk, že nejedna kapela bude chtít znít i dnes přesně jako legendární MEGADETH.

sestava: Dave Mustaine – zpěv, kytara, Chris Broderick - kytara, James LoMenzo – basa, Shawn Drover - bicí

produkce: Andy Sneap
studio: Vic's Garage
čas: 42:22
styl: thrash

1. Dialectic Chaos
2. This Day We Fight!
3. 44 Minutes
4. 1,320
5. Bite the Hand That Feeds
6. Bodies Left Behind
7. Endgame
8. The Hardest Part of Letting Go ... Sealed with a Kiss
9. Headcrusher
10. How the Story Ends
11. Nothing Left To Lose

Abych byl upřímný, thrash metal mě nikdy příliš neoslovoval. Přesto mi však právě tvorba MEGADETH z nějakého důvodu silně přirostla k srdci. Učarovala mi především specifická kytarová hra a charakteristický "mečák" principála Dava Mustaina, díky čemuž byla kapela bezpečně rozeznatelná od zbytku často splývající žánrové konkurence. Kultovní desky "Rust in Peace" a "Countdown to Extinction" se právem zařadily mezi metalové milníky a pánové si udrželi skvělou formu po celá devadesátá léta.

Počátkem 21. století však přišel jistý útlum, a i když desky vydané po roce 2000 rozhodně nepovažuji za žádný hudební odpad, začalo se zdát, že kapele pomalu dochází dech. Pověstná energie, živelnost, schopnost dát úderným thrashovým riffovačkám emotivní a často až epický rozměr jakoby se kamsi vytratily. Že nešlo o snadné období, potvrzovaly i zprávy o konci kariéry a četné personální změny.

Čerstvý počin "Endgame" však Mustainovu družinu zastihl ve famózní formě a MEGADETH nahráli možná nejlepší desku od dob "Cryptic Writings". Každá skladba má takřka hitový potenciál, hudba notně přitvrdila a frustrace okolním světem a politickou situací vybičovala charismatického frontmana a jeho družinu k excelentním výkonům. Nečekejte ale žádné velké experimenty. Kromě toho, že z nahrávky opět číší zdravá agresivita, zůstal projev kapely takřka nezměněn a osobně silně pochybuji o tom, že by právě tohle fanoušci nesli s nelibostí. Jedná se zkrátka o excelentní thrashmetalovou jízdu často s mírně old-schoolovým nádechem, přesto však zahalenou do masivního moderního zvukového kabátku a skladatelsky i instrumentálně mimořádně vyzrálou. Pokud už jste chtěli s posledními počiny nad MEGADETH lámat hůl, "Endgame" vás přesvědčí, že by to byla velká chyba. A pokud ne, pak už asi nic…

85%
Miroslav Med

85 %