06.09.16

06.09.16

ARKAEA - Years in the Darkness

ARKAEA - Years in the Darkness

2009 Century Media

Recyklovaní FEAR FACTORY na americké střední?

Přiznám se, že ze záplavy metalcorových kapel, která se vyrojila před pár lety, mám spíše rozpačité pocity. Na jednu stranu jim sice nechybí energie a často ani technika, na stranu druhou si je spousta kapel podobná jako vejce vejci a málokdy člověk narazí na něco originálního.

ARKAEA měla všechny předpoklady, aby z téhle záplavy vyčnívala stejně jako mrakodrapy z moře na přebalu její první desky. Kapela byla původně zamýšlená jako boční projekt Raye Herrery a Christiana Wolberse z FEAR FACTORY, což by člověk bral jako určitou záruku kvality. Herrera patří k nejzajímavějším bubeníkům devadesátých let a z valné části je to on, kdo je spolu s Wolbersem zodpovědný za odlidštěný kybernetický zvuk FF.

Paradoxně byli právě tito dva muzikanti "opomenuti" při chystaném reunionu jejich domovské kapely a ARKAEA se tak v současnosti stala jejich hlavním projektem. Do sestavy přibyli ještě Jon Howard na postu zpěváka a baskytarista Pat Kavanagh, oba z poměrně dobře hodnocené kanadské formace THREAT SIGNAL. Předpoklady vlítnout do poněkud zatuchlých metalcorových vod jako hurikán tedy existují. Ale jaký je výsledek?

Ehm, nic moc. Herrera sice opět pálí zpoza dvou kopáků s kadencí protiletadlového kanónu a šílené riffy, které v naprosto perfektním souladu s ním Wolbers hraje, by nezvládla většina současných kytaristů, ale chybí tomu jakýkoliv punc originality. V současné době je sice světovou módou recyklovat všechno možné, od plastových lahví až po jaderný odpad, ale nejsem si zcela jist, jestli lze recyklaci staré hudby FEAR FACTORY pod novou značkou chápat jako přínosné. Navíc Kavanagh je v tom úplně utopený, občas mám pocit, že v kapele figuruje spíše do počtu.

Největší katastrofou je však Jon za mikrofonem. Ne že by neuměl zpívat nebo se topil v jedné poloze. Naopak: když v rychlejších pasážích řve, velice mu to šlape. Problém je v tom, že si Jon u jediné písně neodpustí procítěný melodický refrén a tak ji zcela shodí. Když jsem "Years in the Darkness" slyšel poprvé, lekl jsem se, že mu sekunduje Chester Bennington z LINKIN' PARK. Ale ne, je to Jon. Kristovy koule! Nemůžu si pomoct, ale sotva začne s melodickým zpěvem, vidím ho jako rozháraného teenagera, jak v roli novodobého trubadúra vyznává své city adolescentní spolužačce před fasádou středostavovského rodinného domku na předměstí. High-school metal, pomoc!

Celé album má osvědčenou strukturu: úvodní nářez, změna tempa, nářez, procítěný refrén, závěrečný nářez. Jako podle návodu, nedá se tomu nic vytknout. Až na to, že jednotlivé songy v podstatě splývají a dříve nebo později přestanou bavit. Nemluvě o absenci jakékoliv originality. Trochu více mně utkvělo v paměti jen "kybernetické" pozadí sedmičky "Break the Silence", které slibuje návrat toho originálnějšího z FEAR FACTORY. Ale žádné překvapení se nekoná, jen nářez, melodika, teple znějící refrén, nářez.

Dino Cazares v souvislosti s personálními problémy nového reunionu FEAR FACTORY prohlásil: "Nedovedu si představit, že bych s Raymondem a Christianem dokázal ještě někdy hrát, protože ty chlapy ženou dopředu především prachy." Jasně, takovéhle prohlášení od rozhádaných lidí pro tisk je lepší brát s rezervou. Navíc ono obviňování z "komerce" nemám rád, je to laciný způsob obhajoby špatných a neúspěšných kapel před těmi lepšími a úspěšnějšími. Ale v případě ARKAEY si nemohu pomoct. Celé album mi připadá jako promyšlený obchodní tah, jak zaujmout příznivce FEAR FACTORY a zároveň nalákat davy mládeže na líbivou a snadno stravitelnou muziku. Vždyť takovou "Gone Tommorow" si umím představit i v Esu, pokud ten pitomý pořad ještě existuje.

Jinak se technicky vzato nedá "Years in the Darkness" moc vytknout a není divu: stojí za ním elitní muzikanti. A umím si představit miliony nadšených fanoušků, které si kapela získá. Jen jsem zvědavý, jestli některému z nich bude víc než dvacet let.

sestava: Jon Howard – zpěv, Christian Olde Wolbers – kytara, Pat Kavanagh – baskytara, Raymond Herrera – bicí
produkce: Christian Olde Wolbers, ARKAEA
studio: Sterling Sound