29.09.16

06.09.16

06.09.16

FUNEBRARUM - The Sleep of Morbid Dreams

FUNEBRARUM - The Sleep of Morbid Dreams

2009 Cyclone Empire

Kdyby měl člověk hodnotit kapelu pouze podle promo materiálů vydavatele, asi by se v případě FUNEBRARUM a jim podobných pod hlavičkou Cyclone Empire jednalo o prvoligové spolky devastující old-school death metalem první příčky prodejnosti. Nakolik je realita vzdálená tomuto tvrzení, si asi dokážete dobře představit. Této politice firmy a způsobu propagace jejích kapel vůbec nerozumím. Nevím, s jakým úmyslem vydavatel do promo materiálů umísťuje a zdůrazňuje nepatrné kroky vpřed a všechny dema ověnčí přívlastkem kultovních počinů. Pisálek skočí na lep a desku ocejchuje tučným hodnocením? Přístup, kterému bych rozuměl u velké firmy se spoustou mladých a moderních kapel, ale u malého labelu s kapelami převážně deathového ražení nevalné kvality bych očekával o něco pokornější a skromnější postup.

Nahlédnutí pod povrch černých obalů ve většině případů nutká je zase rychle zavřít a CD uložit na věčnost. Asi správně tušíte, že to je tak trochu též případ newyorských FUNEBRARUM a jejich druhé desky. Této kapele a dalším desítkám jim podobných sice nechybí podstatná instrumentální zručnost, to už ale dávno nestačí. Prodrat se a prorazit v širší povědomí může pouze kapela, která dokáže účelně uchopit svůj, popřípadě i cizí hudební nápad a přetavit ho do vlastní originální podoby, s vlastním zvukem a tváří. Newyorčané využívají snad všechny zaručené postupy, kterými lze posluchače zaujmout, ale v jejich podání vyznívá veškerá snaha nepřirozeně a spíš otravně než zábavně. Jednotlivé motivy splývají v jeden velký chumel a v desce se ani po několika posleších nelze orientovat, natož hledat nějaký významnější moment.

Přestože se v podání FUNEBRARUM jedná o počin završující jejich desetileté působení na scéně, nelze se zbavit dojmu, že i přes letité zkušenosti působí nezrale a nováčkovsky. Jestliže se v dnešní době nějaká kapela pustí do deathmetalového retra, je potřeba především nadhled a vize, s kterými otřepané postupy uchopit. V době, kdy i ti největší mají problém přijít s něčím novým a originálním, je toto rozhodnutí celkem vražedné, zvlášť když není cítit ani zápal či nadšení pro věc. Nepomáhá ani agitka ze strany vydavatele, a tak jediné, co zůstává pozitivním, je do detailu skvěle vyvedený obal. Kéž by stejně propracovaná byla i jeho hudební náplň.

sestava: Daryl Kahan - zpěv, Nick Orlando - kytara, klávesy, Matt Medeiros - kytara, zpěv, Dave Wagner - baskytara, Sean Eldridge - bicí
produkce: Don Fury
studio: Cyclone Sound