29.09.16

06.09.16

06.09.16

JESU - Infinity

JESU - Infinity

2009 Avalanche / Daymare

Po rozličných krátkohrajících počinech, které vyplňovaly dvouletou pauzu od vydání druhého alba "Conqueror", přišel hyperaktivní Justin K Broadrick se třetím regulérním dlouhohrajícím albem JESU "Infinity". Broadrick si vytvořil svůj osobitý hudební svět na jedné straně ponořený do temného a syrového příkrovu. Šedavými mračny se ovšem neúprosně snaží pronikat sluneční paprsky, které by alespoň na krátký okamžik vykouzlily konejšivou melancholickou atmosféru. A přesně dle tohoto scénáře vznikají alba JESU, jednoskladbové "Infinity" není výjimkou. Pokud na JESU nekladete extrémní nároky a očekáváte více méně podobný materiál jako v minulosti, rozhodně nemůžete být zklamáni. JESU sice disponují v rámci metalové scény neotřelým rukopisem a svou specifickou laťku si uchovávají i v koloritu vrcholných post metalových a sludgeových interpretů. Laťka je to poněkud konzervativní, nesnažící se mermomocí objevovat neotřelá zákoutí, ale naopak sebejistě kráčet napříč zamračenou pustinou, byť již známou, ale stále tolik atraktivní.

Díky určitému konzervatizmu lze na "Infinity" zaregistrovat nejen typický Broadrickův rukopis jako takový, ale i určité aranže, postupy či přímo konkrétní klávesové linky téměř totožné jako na minulých CD (třeba úvodní motiv velmi vzdáleně evokující skotské dudy). Jako kdyby všechna alba JESU tvořila jeden koncepční celek a chronologii vzniku bychom nebrali v potaz. Nedokáži s určitostí říci, zdali repetice některých motivů byl předem dokonale naplánovaný kalkul či svědčí o určitém autorském vyhoření. Přesto "Infinity" obsahuje několik nových prvků, především první více než třetina nahrávky se nese i na poměry JESU v překvapivě těžkotonážním rázu. Kytary vás nenechají ani na okamžik vydechnout a byť riffy jsou opět repetitivní (ostatně na rafinovaném opakování hudebních motivů je tvorba JESU a potažmo celý post metal/sludge žánr postaven), přesto v globálu skvěle fungují. Plnými doušky tentokrát Broadrick čerpá inspiraci z oldschoolové blackmetalové bažiny, konkrétně nelze přeslechnout závan burzumovského blizzardu včetně typicky přímočarého bicího automatu. Ostatně ten jako jediný považuji za nejslabší článek jinak zajímavého díla. Naprosto chápu, že minimalistickými bicími chtěl Broadrick navodit chladně sterilní náladu, na druhou stranu více organická rytmika by nahrávce přece jen prospěla.

Kontrast oproti sludgové špinavosti dotváří spektakulární vyhrávky nasycené nadějí a slunečním svitem. Tyto hypnoticky katarzní pasáže patří k nejsilnějším zbraním alba a k nejpůsobivějším poznávacím rysům JESU vůbec. "Infinity" se více než kdykoliv předtím noří do téměř stojatých ambientních vod, kdy veškerá rytmika vyklidí pole a posluchač se tak vznáší v těžko specifikovatelném vakuu. Velmi interesantně působí též relaxační vybrnkávačky tvořící nosnou kostru druhé půle nahrávky. V této části alba se též JESU směle vydávají na pole ryzího funeral doomu podpořeného specifickým shoegaze "polozpěvem". Poté nás prakticky až do úplného závěru Broadrick ukonejší psychedelickým kouzlením občas doplněným kytarovým vazbením.

Přestože CD "Infinity" skýtá pouze jedinou bezmála padesátiminutovou kompozici, potenciál tohoto konceptu byl naplněn tak napůl. Přestože skladba neobsahuje fyzické dělení tracků, lze na ní nazírat jako na skladbu složenou z logických celků, jež by obstály i separátně (elektrometalový rozjezd s přímočarými bicími bez přechodů – syrová a současně velmi hutná repetetivní riffovačka s obhroublým vokálem – katarzující odlehčení s melodickými sóly – ambientní intermezzo – funeral doomové intermezzo – psychedelické vybrnkávačky – ambientní závěr). Osobně bych uvítal rafinovanější propletení jednotlivých pasáží třeba za použití společných nosných motivů zdůrazňující koncepčnost díla. Na druhou stranu pokud vezmeme v úvahu, že "Infinity" vzniklo plně v režii jednoho člověka, nemohu jinak, než smeknout. Nabízí se však otázka, nakolik by se zvýšila ambiciózní laťka, kdyby nahrávka vznikla kreativním přispěním více talentovaných hudebníků.

sestava: Justin K Broadrick – kytara, zpěv, programování, baskytara,
produkce: Justin K Broadrick
studio: Avalanche