29.09.16

06.09.16

06.09.16

LATITUDES - Agonist

LATITUDES - Agonist

2009 Shelsmusic

Rok 2009 je, co se podařených debutů týče, vcelku plodný. A tak i první řadový zářez britské čtveřice LATITUDES lze v subžánrové kolonce post-metalu směle přiřadit k těm očekávaným. Pod záštitou labelu Shelsmusic, kde se to interprety stylově inklinujícími ke skoro magické předponě "post" jen hemží, vydala kapela před dvěma lety už své minialbum "Bleak Epiphanies in Slow Motion" a předznamenala tak věci budoucí. Ty dva roky protloukání se britskou undergroundovou scénou vyplnila dosud nepříliš známá formace nejen hledáním optimálního hudebního směřování, ale taktéž řadou vystoupení s žánrovými veličinami jako jsou BARONESS, BOSSK nebo A STORM OF LIGHT.

Však to znáte, nejlepším receptem na velká (nejen životní) překvapení jsou minimální očekávání. Ještě než jsem si tahle obecná fakta vyhledal, měl jsem už první poslech nahrávky "Agonist" za sebou a to výhradně instrumentální směřování atmosférického sludge v podání "Šíře" (jak by se dal název kapely volně přeložit), mi trochu zavonělo podobností s letošní recenzovanou řadovkou od IREPRESS.

Ostatně každý hudební žánr má svá ověřená klišé a je jen na daném interpretovi, jestli jich využije ku prospěchu věci nebo v nich utopí herní, obsahovou či atmosferickou prázdnotu. LATITUDES pod producentským vedením Chrise Fieldinga (ELECTRIC WIZARD) otevírají trackem "Myth Cathexis", který jako by z oka vypadl produktům prapůvodní tvorby amerických MASTODON – hutné, takřka pravověrně sludgové riffy, těžkopádně lomozící záseky kytar, mocné zvukové stěny lámané do atmosferičtějších, vyklidněných meziher.

U skladeb delšího časového rozsahu, řekněme nad sedm minut, je vždy zcela zásadní, jak moc dokáže kapela (instrumentálně i skladatelsky) udržet posluchačovu pozornost. A LATITUDES tu pozornost nejenom drží, ale dovedou ji stupňovat, hrát si s ní a naplňovat očekávání.

Příjemným překvapením byl pro mě nakonec přeci jen nasazený doprovodný vokál ve skladbách "Antechamber" a "Hunting Dance", který hlavně v  prvním případě posouvá celých sedm minut zdravě rezonující agrese do úplně jiné, snově vlídné a upřímně zapamatovatelné polohy. Hostující zpěvák Adam Symonds (ex-EDEN MAINE), mimo jiné dobrý kamarád členů kapely, disponuje zvláštní, vysokou polohou vokálu ne nepodobnou Matthewu Bellamymu z MUSE a skvěle tak doplňuje celou tvůrčí chemii. Škoda jen, že v téhle oblasti kapela už více neexperimentovala a naopak mezi jinak silné, instrumentálně dobře zvládnuté záseky vložila poněkud plytkou, zbytečně dlouhou vycpávku ve formě akustické "Steppe and Veld". Přitom s atmosférou na pomezí post-rocku LATITUDES pracovat umí a rozhodně dokola nepřevařují žádný žánrový odvar. Důkazem budiž závěrečná "Agonist" s epicky výpravným rozsahem živočišně barvitých emocí v kontrastu s víceméně těžkopádným, sinusoidně eskalujícím sludge.

Agonismus, negace, protichůdnost, ať už význam názvu desky přeložíte jakkoliv, obsah rozhodně nestojí v opozici k post-metalovému boomu posledních let a o to míň k posluchači jako takovému. Pokud vám zachutnaly desky MASTODON či SUPERCONTINENT a máte slabost pro precizní zvukové produkce, své si jistě najdete též u LATITUDES. Člověk mnohdy pro samé hledání cílů zapomene na osobitý ráz cest k němu vedoucích a tahle čtyřicetiminutová cesta za pozornost rozhodně stojí!

sestava: Tim Blyth – kytara, Adam Crowley – kytara, Jon Lyon – baskytara, Mike Davies – bicí, host: Adam Symonds – zpěv
produkce: Chris Fielding
studio: Foel Studios