29.09.16

06.09.16

06.09.16

SONATA ARCTICA - The Days of Grays

SONATA ARCTICA - The Days of Grays

2009 Nuclear Blast

Ať už si SONATA ARCTICA na metalovém poli drží jakékoliv hudební postavení, jedno je nadmíru jasné. S přibývajícími alby pomalu, ale jistě dává sbohem svým speedmetalovým kořenům, díky nimž získala oblibu a věrnost fanoušků, rozpřáhla mohutná křídla a zabrala si své zasloužené místečko na metalovém výsluní. Záchvěvy moderních trendů se však nevyhnuly ani těmto polárním Harlekýnům. Ti se s novinkovým albem "The Days of Grays" vydávají po cestě plné tesknících balad a rozvláčných mohutných melancholií, napěchovaných vypjatou muzikální scéničnosti. Je otázkou, jestli po předchozím díle "Unia" bylo vůbec možné ještě očekávat nějaké to vybočení z nastoleného novodobého směru, každopádně "The Days of Grays" jasně ukázalo, kudy vítr v případě SONATY ARCTICY povane.

Finové se zde snaží dostat pod kůži svým fanouškům s třinácti veskrze táhlými skladbami, snášejícími se k jejich sluchovým receptorům v silně monotónním tempu, což nelze považovat za úplně atraktivní krok s výjimkou situace, kdy by někdo potřeboval nějakou akutní alternativu meditační kulisy. Narazit na skladbu, která má za úkol rozředit ubíjející melancholii v duchu ortodoxních powermetalových vypalovaček, je v podstatě zázrak. Pár slibných okamžiků se dokáže vynořit z beznadějných hlubin šedi snad pouze s příchodem čtverky "Flag in the Ground", aby se vzápětí nadobro vytratily během vrcholících pasážích "The Dead Skin". Korunovaný skladatelský velmistr Tony Kakko si na "The Days of Grays" snad jako nikdy předtím pohrává s dějovou dramatičností a to v takové míře, až se jeho zápal stává místy nekontrolovatelný, čímž se velmi často dostává za hranice vstřebatelné záživnosti. I když taková klavírní "Everything Fades to Gray", tváříce se zprvu nenápadně, navíc doplněná orchestrálními party, v sobě kompenzuje celkovou nestabilitu desky a i přes výše zmiňovanou teatrálnost a hlavně scéničnost je tím nejskvostnějším, co může deska nabídnout.

Ona atmosféra a občasný shakespearovský duch je bohužel také to jediné, co činí nahrávku aspoň kousek rozeznatelnou, ostatní je jenom nabubřelé plácání do vody. Dějství celé desky se točí kolem pár našampónovaných prázdných riffů, sem tam progresivně lechtajících kytarový instrument Eliase Viljanena, který oproti svému předchůdci Jani Liimatainenovi přijal mnohem submisivnější úlohu, klávesových "přicmrdávaček", bez jakékoliv invence a samozřejmě osobitého Kakkova zpěvu, kterého chvilkami doprovází ženský hlas či sborová kulisa.

Smrtelně nebezpečnou se pro kapelu také stává kompoziční dramaturgie. Tam, kde kdysi písně "Broken" či "Paid in Full" se specificky uchopenou melodickou přímočarostí platily za celkem snadné, i když netradiční návnady, vypadá dnes totožné pojetí poněkud vyprahle až nudně. Zkrátka jako by novinka nevěděla, čeho se má chytit a tak chvíli brzdí, chvíli se zase rozjíždí, vzácně udělá nějaký ten předjížděcí manévr, většinou však stojí na odpočívadle někde v ústraní a šetří si možná až úzkostlivě své palivo.

sestava: Tony Kakko - zpěv,Elias Viljanen - kytara, Marko Paasikoski - baskytara, Henrik Klingenberg - klávesy, Tommy Portimo - bicí

produkce: Tony Kakko
studio: Finnvox Studio
čas: 59:27
země původu: Finsko
styl: power/progressive

1. Everything Fades to Gray (Instrumental)
2. Deathaura
3. The Last Amazing Grays
4. Flag in the Ground
5. Breathing
6. Zeroes
7. The Dead Skin
8. Juliet
9. No Dream Can Heal a Broken Heart
10. Af Is the World Wasn't Ending
11. The Truth Is Out There
12. Everything Fades to Gray (Full Version)
13. In the Dark (bonus)

Nové album finských powermetalistů mě právě nepotěšilo. Druhdy chytlavé melodie a energické refrény nahradilo jakési neurčité vágní prázdno. Ani po několika posleších jsem si nebyl pořádně schopen vzpomenout na jeden jediný okamžik, který by mě jakkoliv zaujal. Když už se skupině podaří se do toho trochu opřít, je tak činěno pouze za cenu nepříliš přesvědčivé podbízivosti spojené s vykrádáním sebe sama ("Flag in the Ground"). Ani v instrumentálních pasážích už není cítit to nadšení, jež tvořilo základní kámen tvorby kapely. Zřejmě budu mnohými odsouzen pro nepochopení podstaty díla a ani pro mě samotného není lehké se takto vyjádřit o partě, která stála za tak úchvatným dílem jako například "For the Sake of Revenge". Nicméně i přes některé lepší momenty ("The Last Amazing Grays" nebo snad i "Zeroes") musím smutně konstatovat, že lesk kdysi hudbu kapely tak neodmyslitelně zdobící, je pryč. Stále se ještě jedná o solidně zahraný metal, avšak pravděpodobně nejsem jediný, kdo doufal ve víc. Se staršími alby se novinka měřit nemůže.

55%
Michal Smrkovský

65 %