14.10.16

29.09.16

06.09.16

06.09.16

DIABLO SWING ORCHESTRA - No 2: Sing Along Songs for the Damned & Delirious

2009 Ascendance Records

V dnešní době už je obtížné něčím překvapit, zvláště v metalu. Některé kapely se snaží nacpat všemožné styly do jedné skladby (UNEXPECT). Ač je jejich hudba zajímavá i brilantně zahraná, ve finále kvůli tomuto vzorci zní paradoxně stále stejně. O to více jsem oceňoval debutové album DIABLO SWING ORCHESTRA, protože ti netvořili tak, že by ve skladbách jen střídali styly, ale křížili je v jedné a té samé vteřině. I styly tak neslučitelné, jako metal se swingem. Aby toho nebylo málo, nebyl tu jen swing, ale i mexická hudba, klasika a nad tím vším mužský a operní ženský hlas.

Dá se říct, že si tím na sebe DIABLO SWING ORCHESTRA upletli oprátku. Tak výborné debutové album (jak po zvukové stránce, tak co se týče nápadů) je obtížné překonat a některým kapelám se tento stín nepodaří překročit nikdy. Obstál v tomto orchestr ďábelských swingařů? Ano i ne. Nové album zní ještě rozverněji než debut. Kdo si minule představoval, kam až by se dalo dojít, dočká se nejspíše splnění snů. Kámen úrazu ovšem nastává v operním zpěvu.

Oproti debutu se zdá, že ho je poněkud více a ne vždy na správném místě. Zpěvačka má příjemnou barvu hlasu i při "běžném" zpěvu a je tedy velká škoda, že se kapela nesnažila rozlišit skladby i prostřednictvím různých stylů zpěvu. Ve finále totiž místy co se hlasu týče až příliš připomíná NIGHTWISH (v jejichž nepříliš se měnících písních byl postupem času právě operní hlas jediným zajímavým činitelem a nakonec ani ten ne). Ale abych nekřivdil, operní diva zde působí rozverněji než chladná královna Tarja.

První "A Tap Dancer's Dilemma" připomene úvodní skladbu z předchozího alba. Swing se tu opět kříží s metalem, ale kupodivu převažuje swingová složka. Mexika a trochu tanga si užijeme v "A Rancid Romance". Velký prostor dostává violoncello (stálý člen orchestru) a celá skladba zní jako jeden velký barevný kabaret s všemožnými nástroji (kastaněty a žestě). Pochodové tempo se smyčci je nastoleno v "Lucy Fears the Morning Star" a člověku na mysl přijde skutečná opera ovšem v dekadentním stylu se sambovou vsuvkou. U šíleností se zůstává i v "Bedlam Sticks", kde je pro oživení ke slyšení i jakýsi skřetí hlas. APOCALYPTICU by člověk mohl nalézt v "New World Widows", ovšem zde je škoda nadměrného užití operního hlasu, navíc celá skladba působí až příliš civilně a zbytečně dlouze.

"Siberian Love Affairs" a "Vodka Inferno" nás zavede na východ, do Ruska. Operní hlas zde opět působí poněkud rušivě a mužské hlasy se do ruské nálady hodí daleko lépe. Klidnějšího a akustického jazzu si užijete ve velmi povedené "Memoirs of a Roadkill". Další setkání s APOCALYPTICOU a s kytarou jako od THE SHADOWS v "Ricerca Dell’anima" opět poněkud kazí ne zrovna příjemné výšky v operním zpěvu. V závěrečné "Stratosphere Serenade" má znovu hlavní slovo violoncello a tentokrát mužský hlas. Zbylých pět minut skladby po hudební změně, v nichž se hraje stejný motiv, působí spíš jako výplň. Přes veškerou výše uvedenou kritiku se ale pořád ještě jedná o velice zdařilé album, které opět posouvá hranice metalu.

sestava: Daniel Håkansson – zpěv, kytara, Annlouice Wolgers – zpěv, Pontus Mantefors – kytara, Andy Johansson – baskytara, Johannes Bergion – violoncello, Andreas Halvardsson – bicí
produkce: Roberto Laghi
studio: IF Studios
čas: 48:13
styl: avantgarde metal
odkaz: myspace.com/diabloswingorchestra
1. A Tap Dancer's Dilemma
2. A Rancid Romance
3. Lucy Fears the Morning Star
4. Bedlam Sticks
5. New World Widows
6. Siberian Love Affairs
7. Vodka Inferno
8. Memoirs of a Roadkill
9. Ricerca Dell'anima
10. Stratosphere Serenade

Diablo Swing Orchestra jsou myslím zcela po právu jednou z nejbizarnějších hudebních formací posledních několika let. Hrají přesně ten druh muziky, která se pro svou členitost a rozmanitost jen těžko rychle oposlouchá (a pravda, taky se do ní leckdy obtížněji dostává). Na novinku „Sing-Along Songs for the Damned and Delirious“ jsem se po skvělém debutu poměrně těšil a musím říct, že obsah ukrytý pod vesele ulítlým přebalem z dílny švédského ilustrátora Petera Bergtinga, nezklamal. DSO pokračují v započaté práci s naprosto stejným elánem - pitoreskní swingový kabaret, tango a metal v ďábelském tempu, opera i opereta, úlet, delirium, bláznovství. Pravda, někdy až příliš podobné svému předchůdci, ovšem stále pekelně energické a hravé. Dobrý způsob, jak ušetřit na psychoanalýzách a dát podzimním depresím řádně na prdel!

80 %
Jirka Jakoubě

70 %