06.09.16

06.09.16

THE BLACK DAHLIA MURDER - Deflorate

THE BLACK DAHLIA MURDER - Deflorate

2009 Metal Blade

Mrazit teprve začne

Doba, kdy si zarytý fanoušek THE BLACK DAHLIA MURDER stavěl na piedestal jejich prvotní počiny "Unhallowed" a "Miasma", je již asi nenávratně pryč, protože předloňským dílem "Nocturnal" se ledy jejich mrazivé muziky definitivně pohnuly směrem k profesionálnějším muzikantským výkonům i silnějším skladbám.

Je pravda, že poslední dva roky je jich všude plno. Stačí otevřít zahraniční metalové magazíny, nahlédnout do stovek internetových diskuzí nebo si povšimnout maximální podpory ze strany labelu Metal Blade. Všude se skví jméno THE BLACK DAHLIA MURDER, z fotek cení své téměř bílé chrupy parta svérázných figur a je možno si přečíst desítky rozhovorů s nimi. Jakákoliv událost okolo kapely vzbuzuje nebývalou pozornost, ovšem zásadním momentem tohoto roku se pro ně jednoznačně stává vydání počinu "Deflorate", slibujíc v sobě mnohé, především však potvrzení statutu prvotřídní metalové muziky.

Abych to zbytečně nedramatizoval, deska s jemně provokativním názvem se opravdu vyvedla. Nejsem s to analyzovat důvody odchodu jednoho ze zakládajících členů, kytaristy Johna Kempainena, a ani mě to příliš nezajímá v situaci, kdy banda našla v ex-členovi deathmetalových techniků ARSIS Ryanovi Knightovi dokonalou náhradu, možná i výhodu. Přes jistou návaznost na předchozí album "Nocturnal" si nelze nepovšimnout určitých drobných kosmetických úprav ve zvuku. Předně s Ryanem hudba ani omylem nepoztrácela melodie, nýbrž získala ještě více náladové bohatosti a technické vyzrálosti. Očekávat však od TBDM nějaké zásadní změny je poměrně pošetilé. Pokud jste z minulosti s produkcí této rozverné pětice dobře obeznámeni, pak je novinka tím pravým ořechovým pro vaše zvukovody a spokojenost bude zkrátka cítit na všech frontách. V opačném případě varuji všechny posluchačské experimentátory libující si v moderních technických metalových deformacích, TBDM jsou věrni svému stylu a spíše z nich je cítit oddanost jim samým, nežli nějaká snaha o moderní inovativnost. Nevím, zda je již "Deflorate" definitivním vypilováním jejich zažitého zvuku, v kontextu diskografie kapely se ale jedná o muziku s charakteristikou "podtrženo, sečteno", což svými slovy potvrzuje i frontman Trevor Strnad:

"Nová deska je podle mého typickou ukázkou THE BLACK DAHLIA MURDER. Je z ní patrný hlavně náš muzikantský vývoj a hudební vkus, který jsme si tříbili v uplynulých letech, ale snažili jsme se novým písním vtisknout konečně také vlastní identitu a cítím, že naše muzika vyznívá nyní silněji než dříve. Celkově jsme na novinku pyšní, takhle jsme totiž vždy chtěli znít."

Ale čert vem slova, důležitější jsou činy. Přestože struktura skladeb zůstala od dob "Nocturnal" prakticky nezměněna, cosi přeci jen vyznívá jaksi nad rámec zaběhlých standardů. Do popředí se totiž dostávají výrazné melodické kytarové linky nováčka Ryana, který umí s posluchači i řádně zalaškovat výraznými sóly (tady bych doporučil kupříkladu skladby "Throne of Lunacy" nebo "Eyes of Thousand"). Typickou ukázkou skladatelské pestrosti této bandy je především blacková "Christ Deformed" s atmosférou protínající srdce všech milovníků temných melodií. Hlasový experimentátor Strnad dokáže svou vokální rozverností potěšit jak blackery ("I Will Return"), tak i zatvrzelé deathmetalisty ("Denounced, Disgraced") a jednoznačně umí usměrňovat atmosféru svou rozmanitostí a nadžánrovostí. Muzikantům naštěstí nedochází dech ani se závěrem desky, kdy posluchače dozajista obloudí jedním z vrcholů alba "That Which Erodes the Most Tender of Things", na jejíž chytlavost je velmi snadné vytvořit si návyk. Celá nahrávka svou atmosférou i texty připomíná soundtrack k nějakému béčkovému hororu z osmdesátých let, ano i tak temně a heavy mohou člověku s hlubokou představivostí skladby z novinky "Deflorate" znít.

THE BLACK DAHLIA MURDER se pomalu dostávají do role spasitelů svého žánru, ovšem tato pozice jim očividně velmi svědčí. Jako ideální žena dokazuje svou věrností, tak i oni přesvědčují svou oddaností ke své muzice, nehledíc přitom na jiné stylové milenky, kterých nyní v metalovém světě pobíhá nespočetně. To se mi na nich líbí. Jsou sví a ze své zvolené cesty jen tak neodbočí.

sestava: Trevor Strnad – zpěv, Brian Eschbach – kytara, Ryan Knight – kytara, Bart Williams – baskytara, Shannon Lucas – bicí
produkce: Jason Suecof
čas: 33:58