29.09.16

06.09.16

06.09.16

JUNIUS - The Martyrdom of a Catastrophist

2009 Make My Day Records

Post-rocková Chinese Democracy ... jenže kvalitní

Neustále pochodující evoluce soudobého hudebního směru, jakým je post-rock, rozdělila posluchače (jak už to bývá) do dvou táborů. Jedněm vadí mnohdy příliš intelektuální póza a přemýšlivé zaměření skladeb (potažmo interpretů), druzí zas milují jeho výpravnost, barevnost a emocionální intenzitu přinášenou zvonivými vibracemi kytar. Bostonská formace JUNIUS svým zvukem poněkud vybočuje z typických post-rockových kolejí, tvůrčím naturelem však všechna zmíněná fakta mnohonásobně stvrzuje. Odvažte se tedy vydat do ponurého světa, kde je čas každé katastrofy lidstva vědecky přesně určený.

Deska "The Martyrdom of a Catastrophist" je progresivní a temnou amébou měnící nálady od typických post-rockových ploch směrem k těm skoro metalizovaně mohutným a díky tříletému procesu vzniku ji kapela v nadsázce nazývá takovou vlastní "Chinese Democracy". Jedná se o vyloženě koncepční album, které je inspirováno životem a teoriemi kontroverzního vědce, profesora Immanuela Velikovského. Ten coby stoupenec katastrofismu (teorie kataklyzmat) podal ve svém díle "Worlds in Collision" vědecké i literární důkazy o cyklické pravidelnosti velkých ničivých změn, které se v minulosti na Zemi udály. O precizní zvukový mastering "The Martyrdom of a Catastrophist" se pak postaral Dave Collins (BLACK SABBATH). Toliko faktické podklady. A příběh samotný?

Stojíš v aleji listnatých stromů, v mlze tak husté, že jí sotvakdy protnou obrysy světa kolem. Je ticho, naprosté, všeobepínající, na kůži ti zvolna ulpívají kapky rosy a tvůj dech zvoní jak hlas kostelních věží. V tvých očích, skleněných jak vitráže luxusních butiků, odráží se exploze komet vysoko nad obzorem. Konec přichází a ty jsi konečně svobodný.

Úvodní okamžiky prostupují segmenty z interwiev s Velikovským (na desce se s nimi setkáte ještě několikrát), na které záhy navazuje plačtivě hořko-sladká melodie doprovázená příjemně barvitou vokální zpovědí v podání Josepha E. Martineze. Prakticky nejucelenější výpověď o směřování desky podává druhá skladba "The Antediluvian Fire" a nepřeslechnutelný kontrast mezi niterně pocitovou, post-rockově výpravnou melodií a pitoreskně hravým ústředním motivem refrénu, který skrze tempově proměnlivých sedm minut hrací plochy eskaluje do vibrujícího shoegazingu, jakým disponují třeba Američané CASPIAN. Prostoupeni strhujícími motivy vrstvených, sborových linek ("The Dramatist Plays Catastrophist"), goticky depresivní a expresivní, skoro jako z dílny TIAMAT ("Ten Year Librarian"), velmi osobní a sklíčení ve stylu KATATONIE ("Stargazers & Gravediggers") a otevřeně, nespoutaně hitoví, coby italská melancholická škola v podání KLIMT 1918 a NOVEMBRE ("Letters from Saint Angelica"), tak přesně takoví jsou JUNIUS. Přes všechna očekávání s albem spojená a všechny možné hudební metafory přitom mají stále svou vlastní, charakteristickou tvář.

Možná si teď řeknete, proč po všech těch superlativech dávám (v uvozovkách) jenom nějakých pětaosmdesát procent? Odpověď je poměrně jednoduchá - "The Martyrdom of a Catastrophist" je přesně tím typem desky, která sice vyvolá okamžitý silný (nebo určitě nějak intenzivní) dojem, ale zároveň bude časem ještě dál dozrávat. Myslím, že teprve za pár let, nejlépe po dalším řadovém nástupci, dojde těchhle skoro padesát minut opravdového docenění a ocenění (případně faktického potvrzení kvality). Jak dobré archivní víno, jako jedinečnost ženy. A aby vás z poněkud obšírnějšího zaměření téhle recenze nekleplo, tak už jen dodám, že není vhodnější typ na "předkrm" před letošní novinkou švédských depresáků z KATATONIE, než jsou právě JUNIUS.

sestava: Joseph E. Martinez – kytara, zpěv, Mike Repasch-Nieves – kytara, Joel Munguia Reynolds – baskytara, Dana Filloon – bicí
produkce: JUNIUS
studio: Henson Recording