29.09.16

06.09.16

06.09.16

Milan Steigerwald & Pavla Forest - Antigona Rock Opera

2008 Příkrý les

Antické drama za zvuků elektrických kytar

Tvůrce rockové opery "Antigona" (jinak spjaté s nezaslouženě opomíjenou kapelou KING SIZE) bychom mohli stokrát velebit za vytrvalost a důslednost, s jakou pilovali a prosazovali svůj projekt, k čemu by to ale bylo dobré, nestál-li by konečný tvar za nic. K tomu ale nedošlo a na dvou CD zachycené jádro hutné hard-rockové až metalové "opery" představuje rozhodně více, než památku pro ty, kdož zhlédli divadelní představení.

"Antigona" se zformovala do posluchačsky vstřícného, pulsujícího rockového tvaru a ani textařské hříčky či následování vypravěčských archetypů antické tragédie do něj nevnášejí žádné zbytečná komplikace. Přesto lze hovořit o sympatické pestrosti spjaté nejen s charaktery protagonistů příběhu. Hudebně ani scénicky se autoři nepokoušejí o navozování plané antické mystiky; tu nahrazují čistý rockovým tvarem schopným budovat pnutí, ale zároveň neunavovat a udržovat neustálou energičností ve střehu. Tím se jednak vyhnuli pomíjivosti aktuálně tak módního "folklóru" ve tvrdé hudbě a zároveň posílili autentičnost celkového výrazu. Právě to, jak se "Antigona" za nic neschovává a nepřetvařuje (týká se to i scénické úspornosti), umožňuje označení celého projektu za "poctivý", což je přízvisko, na které rockoví posluchači slyší.

Jisté skladatelské opakování-se vychází z nutkání učinit zpěvové party v každý moment srozumitelnými, přesto se podařilo udržet tvar atraktivních rockových písniček, což je při počtu bezmála tří desítek samostatných skladeb (se spíše ojediněle se navracejícími motivy) úctyhodné. Klíčovým slovem je zde nikoliv překvapivě "dramatičnost" či přinejmenším vypjatost, kterou posiluje zvolený písňový tvar. Zatímco ubírat antickému dramatu na dramatickém napětí není dozajista zapovězeno, v rockové opeře by takový postup sotva posloužil, a tak si namísto experimentování můžeme užít přesvědčivou vervu a v případě některých postav (Kreón) i siláctví, nikoliv ovšem sebemenší násilnost. Přes veškerou svou proměnlivost je totiž "Antigona" velice konzistentní, mimo jiné i díky takové "samozřejmosti" jakou je obsazení jednotlivých rolí.

Pohodlně bigbítovému odéru odolávající "Antigona" se netváří nijak opulentně, přesto skýtá velkolepý zážitek. Následujíc zmíněné archetypy tragického příběhu, nepředstírá projekt neprostupnou hlubokomyslnost, ale namísto toho přímočarým, ale i pestrým rockem ilustruje fatální témata. Posuny od tklivé balady k hardcorovému řevu formát unese, stejně jako srozumitelná, ale nikoliv polopatická poselství. A přestože rock už dávno není rebelií, v "Antigoně" jeho odbojný duch ožívá a funguje.

sestava: Marka Rybin, Lívia Vénosová, Žántí, Viktor Dyk, Jan Toužimský, Bára Zemanová, Petr Opava, Lukáš Písařík, Pavla Forest, Ian Kodet, Raven, Zuzana Dovalová, Miloš Kočí a další – zpěv, Milan Steigerwald – klavír, syntezátory, Peter Boška – kytara, George Eric – kytara, Pavel Marcel – kytara, Jakub Homola – kytara, Richard Scheufler – basové kytary, Richard Scheufler jr. – bicí, Roman Lomtadze – bicí, Miloš Kočí – didgeridoo, Petr Opava – hlasy a další
produkce: Milan Steigerwald
studio: Steepforest Studio
čas: 75:30 + 24:01 (+ video, fotogalerie)