06.09.16

06.09.16

OM MANI - Apology

OM MANI - Apology

2009 vlastní náklad

Odlep se od skepse

Podzimem zdeprimovaný člověče, svlíkni fusekle a přistup blíž ku buddhistické meditaci. Oni totiž buddhisté tvrdí, že známá mantra "Óm mani padmé húm" očišťuje mysl od pýchy, egoismu, žárlivosti, závisti, připoutanosti, nevědomosti a agrese. Někdo vykonává duševní očistu vyměřenou dávkou rohypnolu, někdo čtyřicetiprocentní vodkou stoličnajou a někdo si na pomoc vezme album s kvalitní muzikou. Pokud patříte do třetí kategorie (případně druhé a jste ještě schopni poslechu), pak vězte, že debutový počin Francouzů OM MANI dá vaší duši pěkně za uši.

O kvalitě francouzské extrémní scény netřeba jakkoliv pochybovat, vždyť poslední leta patří k evropské špičce hned několik jejích zástupců. A hned na úvod mohu říct, nebude-li to znít příliš troufale, že ani OM MANI jí rozhodně ostudu nedělají. Bláznivá, nespoutaná čtveřice, která funguje v nezměněné sestavě od roku 2005, by se dala žánrově zařadit do neurčité kolonky extrémního progresivního metalu. Dejme tomu, že jsou tak někde napůl cesty mezi sólovkami DEVINA TOWNSENDA a GOJIROU – soudobá metalová moderna míchající mohutný zvuk, techniku a agresi s poměrně silnými melodiemi, potažmo kumulovanou atmosférou. Oni sami svou hudbu nazývají "free metal", což hovoří samo za sebe.

Čas na omluvu

Abych tu nemlel pantem naprázdno – pokud vás úvodník navnadil, můžete si desku "Apology" zdarma stáhnout (buď po skladbách a nebo vcelku). Hned úvodní track "Trapped Outside" dává nekompromisně na srozuměnou, s kým/čím máte tu čest. Valivá, mathmetalově spalující salva úvodních riffů následovaná poměrně silnou vokální linkou (gojirovský řev kontra meditativní melodický, hodně vysoko posazený zpěv) dává okamžitě vzpomenout letošní počiny od CILICE či Eryn Non Dae. Úvod vlastně hodně vypovídá o konceptu, jakým funguje celá deska – povětšinou cyklicky se opakující silný, drtivý groovy riff na úvod následovaný atmosférickými mezihrami v rozumném poměru s technickým, sekaným nářezem.

Letem světem od skladeb více atmosferizovaných ("No Prayer" nebo "Only Feelings"), přes zdravě agresivní nášlap á la HACRIDE ("Eternal Slep", "The Child and the Beast") až po prazvláštní mix STRAPPING YOUNG LAD s refrény od KATATONIE ("Ajna"). Zkrátka tohle je ulítlá, pětapadesátiminutová deklarace metalové nasranosti a zábavnosti se vším, co k zmíněné soudobé moderně patří!

Pokud bych měl najít nějaké rezervy, pak jediné, co mě napadá, je ta práce s atmosférami. Kapela by klidně mohla, po vzoru CILICE či post-metalových THE OCEAN, mnohem častěji experimentovat, využít o něco více melodických ploch, aby podtrhla skvěle zvládnutou hráčskou techniku. Jako velké plus se mi jeví vokalista Max, který krom zmíněných řvavých poloh disponuje opravdu zvláštní barvou hlasu (něco mezi Chadem Grayem z MUDVAYNE a Jonasem Renksem ze vzpomínané KATATONIE) a taktéž precizní zvukový mix.

Slova závěrem? Pokud se ještě jednou vrátím k tomu buddhismu, pak význam názvu kapely přesně vystihuje i její muziku: OM (meditace) MA (trpělivost) NI (smysluplné jednání). OM MANI, další smysluplný kandidát na debut roku.

sestava: Max – zpěv, Reverse – kytara, Muf – baskytara, Mike – bicí
produkce: OM MANI
studio: LBLAB