29.09.16

06.09.16

06.09.16

VADER - Necropolis

VADER - Necropolis

2009 Nuclear Blast

Když se poohlédnu za dosavadními letošními deathmetalovými počiny, nelze než konstatovat, že se jedná o další rok plný kvalitních desek. Nejšťavnatější plody se již tradičně urodily v Holandsku, odkud se k nám prozatím dostaly novinky PESTILENCE, ASPHYX nebo GOD DETHRONED. Pozadu nezůstává ani zámořská scéna, odkud se přikutálely nové kotouče veteránů OBITUARY, SUFFOCATION nebo čím dál lepších CATTLE DECAPITATION. Mírně pozadu je tentokrát severská scéna, odkud zatím přišly akorát zažité standardy v podobě VOMITORY či NECROPHOBIC. Zahanbit se nenechává ani polská scéna, která v poslední době zažila několik ošklivých a bohužel i tragických událostí. Dlouho očekávaný přírůstek v diskografii BEHEMOTH spatřil světlo světa na začátku srpna a na jeho samém konci se dočkali dalšího potomka i fanoušci deathových veteránů VADER.

Právě tato kapela se ocitla během krátké doby na pokraji zhroucení a rozpadu. Po smrti jednoho z nejdéle působících hudebníků v sestavě, bubeníka Krzysztofa Raczkowskiho alias Docenta, se o dva roky později, když už se zdálo, že je kapela opět v plné síle, rozhodli všichni nově příchozí během dvou měsíců řady kapely opustit. Jediný, kdo zůstal, byl hlavní mozek Piotr Wiwczarek, který se navzdory nepřízni osudu rozhodl natočit následníka veleúspěšného díla "Impressions in Blood" pouze s výpomocí bicmena Pawła Jaroszewicze. Kousek, na který by si troufl málokdo.

Tento pán však nejlépe ví, o co běží, a čím své poddané nakrmit. Nebylo lepšího tahu, než si s ničím nelámat hlavu a na plochu čtyřiceti minut nasekat třináct úderných písní, jejichž stopáž ve většině případů stěží dosahuje tří či čtyř minut. Je zcela jasné, že na této ploše se od veterána deathové školy nebude jednat o přehlídku technických dovedností, ale spíše o precizní hru se všemi znaky, kterými se tvorba VADER vyznačuje. Kvalitní kytarová práce v čele se snadno zapamatovatelnými riffy a pichlavými sóly. To vše s přehledným a čitelným zvukem, který dodává materiálu kýžené přímočarosti a tahu přímo do uší posluchače. K tomuto faktu přispívá i perfektní práce s dynamikou a rytmikou jednotlivých skladeb.

Stručně a jasně řečeno se jedná o skvěle šlapající death metal staré školy, který přes svou již značnou dřevnatost působí svěže a mnohem více čile, než tomu bývá v případě mnoha současných "retrokapel". Když se pak na samém konci tracklistu vedle neuvěřitelné pecky "When the Sun Drowns in Dark" objeví dvě předělávky "Black Metal" (VENOM) a "Fight Fire With Fire" (METALLICA) v ryze deathovém hávu, je téměř vymalováno. Polská mašina tentokrát v sice trochu skromnějším, ale o to více výživnějším podání ukázala všem, kteří o ní pochybovali, že stále žije a co víc, zůstává stejně silnou jako doposud!

sestava: Piotr "Peter" Wiwczarek - zpěv, kytara, baskytara, Paweł "Paul" Jaroszewicz - bicí
produkce: Tue Madsen
studio: Hertz Studios