A STORM OF LIGHT - Forgive Us Our Trespasses
ABYSS doporučuje

2009 Neurot Recordings

čas: 59:41
styl: post-metal

Sugestivní apel…

All-star kapely spjaté s hardcorem odkojenou komunitou narozdíl od těch tradičně metalových zpravidla nezklamou. Můžeme za tím hledat jiné tvůrčí pohnutky, jiný přístup i méně povídaček o litrech alkoholu vypitého při přípravách desky. Výše řečené stvrzuje i druhé album kapely A STORM OF LIGHT, v níž kromě klíčové osobnosti Joshe Grahama (NEUROSIS) najdeme i někdejší členy BATTLE OF MICE či TOMBS a mezi hosty zase zpěvačky Lydii Lunch, Jarboe či Carlu Kihlstedt (SLEEPYTIME GORILLA MUSEUM).

Klíčovým slovem apelativního následovníka "And We Wept The Black Ocean Within" je naléhavost. Čeho se týká, je patrné z grafického doprovodu dráždícího spojením přírodního majestátu s nežádoucími lidskými zásahy. Člověk není v optice A STORM OF LIGHT ničím víc, než nevděčným parazitem na životadárné Zemi.

…nejlepší post-metalová deska…

Zatímco předkládaný obřadný přístup k zázraku života může působit až naivně, stejně jako pokusy dotknout se absolutna odkazováním k vesmírné nekonečnosti, hudebně se daří absolutna dosahovat do té míry, že ani největší cynici nemusí separovat poselství od not a fanoušci žánru mohou hovořit o jedné z nejlepších post-metalových desek vůbec.

Za dopadem alba stojí nejen jeho precizní struktura, ale zejména to, že je vždy ve vývoji, obrábí naznačené motivy, přidává nové, ale nikdy docela neopouští ty první. Kde nestačí hrubé post-hardcorové riffování, vypomohou třeba post-rockově zvonící kytary (ale i drnkající bendžo nebo lamentace Jarboe) a právě nenápadným, ale přece tak účelným vrstvením nástrojových partů získává deska na ohromné síle. Ač zejména díky vyšším polohám zpěvu expresivnější než NEUROSIS, je "Forgive Us Our Trespasses" albem plným pokory.

…a neodbytná meditace

V prvé řadě je ale sugestivním varováním, jehož zlověstnost i zoufalství pramení z obyčejné, ropou nasáklé hlíny, nikoliv nadpřirozena či bubácké stylizace. Účelem není s odstupem čelit plíživému zlu, ale vyrovnat se s beznadějí, která už se dávno prohání mezi námi, a kterou A STORM OF LIGHT pojmenovávají. Stejně jako skutečnost, že naše vyhlídky nejsou zrovna nejlepší. "Forgive Us Our Trespasses" je v této souvislosti nejpříjemnější a zároveň nejúčelnější cestou, jak si to připomínat. A díky tomu, že album si nedalo za cíl likvidaci posluchače a organicky dýchá, dává nakonec i naději.

Stoprocentní hodnocení alba je procítěné i promyšlené. Proč si nechávat rezervu jen kvůli teoretické úvaze, že může být lépe, když už teď je tak dobře? "Forgive Us Our Trespasses" ideálně spojuje zarývající-se momenty s imaginací dráždícími plochami. Láká okamžitě, rozkvétá postupně. Velkolepý počin.

sestava: Josh Graham – zpěv, kytara, syntezátory, bendžo, klavír, Domenic Seita – baskytara, perkuse, doprovodný zpěv, Andy Rice – bicí, Joel Hamilton – kytara, wurlitzer, syntezátory; hosté: Nerissa Campbell – zpěv, Jarboe – zpěv, Lydia Lunch – mluvené slovo, Carla Kihlstedt – theremin, zpěv, housle, Marika Hughes – cello
produkce: Joel Hamilton, Josh Graham
1. Alpha (Law of Nature Pt. 1)
2. Amber Waves of Gray
3. Tempest
4. The Light in Their Eyes
5. Trouble is Near
6. Arc of Failure (Law of Nature Pt. 2)
7. Midnight
8. Across the Wilderness
9. Time Our Saviour (Law of Nature Pt. 3)
10. Omega

A STORM OF LIGHT můžeme brát jako pouhé pokračovatele NEUROSIS, ale ubírali bychom jim tak na síle. Jejich druhá deska je totiž splněným snem všech, kdož holdují dnes čím dál víc populárnímu mixu post-metalu vycházejícího z doomu a sludge. Patetický zpěv Joshe Grahama má sílu tvrdohlavého buvola, valivé kytarové party se pohybují na hranici žánrového absolutna a při pomalých pasážích vám do pokoje začne foukat písek z pouště vzniklé po ekologické katastrofě, geniálně ilustrované doprovodnými fotomontážemi. Hitové, ale ne laciné, lehce stravitelné, ale ne málo trvanlivé, nenápadnější než minule, ale přitom neméně silné. Není nad čím přemýšlet.

95%
Tomáš Kouřil

Předchozí album je pro mě obraz stolku, na jehož vrchu leží akvárium s vytříbeným obsahem chaosu a ničivé atmosféry. Na nové desce se pod ním začínají lehce viklat nohy. Těžko představitelné - noty rozráží klidnou vodní hladinu, zničehonic se objevují obrovské vlny, které silou důmyslnosti drtí nosné sloupy melodií. Nádherná ukázka, že i destrukce může mít pozitivní vliv na výsledný dojem z díla. Celkově kapela ze svého postu klidnějších, promyšlenějších NEUROSIS neustoupila - to velmi kvituji. Dosavadní image těžící ze zlatého středu mezi melodii a hlukem sluší A STORM OF LIGHT rozhodně více.

85%
Jan Škop

Prakticky každou kapelu, jež má co do činění s Neurot Recordings, lze považovat za záruku kvality. V případě projektu A STORM OF LIGHT, v němž jako leader figuruje člen NEUROSIS Josh Graham, patří přímo k tomu nejlepšímu, co lze spatřit na post-metalové scéně. Skličující středněvalivé tempo se snoubí s hutnými riffy, které dodávají nahrávce epický rozměr. Trio hudebníků samozřejmě nešetří ani rozvláčnými katarzními vyhrávkami s notnou dávkou ambientu včetně tajuplných monologů, podmanivými téměř až sympho klávesami či emocionálními kytarovými vybrnkávačkami. "Forgive Us Our Trespasses" patří mezi nejzásadnější metalové nahrávky nejen roku 2009 a zaslouží si právem maximální hodnocení.

100 %

Život je jako bouře - začíná z ničeho, vcelku nenápadně. Postupně houstne atmosféra, rostou obavy, aby pak vše explodovalo do rychlého sledu událostí, načež nebe pozvolna utichá, zůstávají jen vzpomínky. Bouře jménem A STORM OF LIGHT, která před víc než rokem přinesla první řadovou desku "And We Wept the Black Ocean Within" mě, přiznám se upřímně, nenadchla tak moc, jako tehdejší kritiky. Ač jsem uznával a stále uznávám muzikantské schopnosti, náhled a přínos Joshe Grahama, tehdy mi vše přišlo "pouze" jako vcelku příjemný, ambientně podkreslený post-doom s jistým, ne zrovna zanedbatelným potenciálem.

A když jsem před pár týdny prvně spustil "Forgive Us Our Trespasses", teprve tehdy mi došlo, jak to s tím potenciálem doopravdy chodí. To podstatné se nezměnilo, deska má takový nenuceně prostupující, hodně emocionálně intenzivní, ambientní ráz. Vše je navíc umocněno hypnotickou, charismatickou vokální linkou, která je ještě mnohem silnější a působivější než na prvním albu (jako bych tam chvílemi slyšel Burtona C. Bella z FEAR FACTORY).

A mnohem vyzrálejší je i samotný zvuk, stejně jako celá, mnohovrstevnatá kompozice alba. Z toho poněkud zastřeného, většinou hodně pomalého post-doomu vyrašil květnatý moderní post-metal s lehce doomy feelingem, postavený na poměrně silných melodiích. Přesně takových, které umožní albu dále zrát, vyvíjet se spolu s posluchačem. Kdepak, život je příliš krátký na to, abychom si stále dokola vyčítaly trapasy a noví A STORM OF LIGHT jsou vším, jen ne právě průšvihem. Nemá takhle nějak znít, pulzovat, dýchat a fungovat kandidát na desku roku?

90 %
Jirka Jakoubě

100 %