29.09.16

06.09.16

06.09.16

VYPSANÁ FIXA - Klenot

VYPSANÁ FIXA - Klenot

2009 San Piego

"Trochu chytřejší KABÁT", "rockovější MŇÁGA & ŽĎORP" či "pozdní ozvěna NIRVANY nebo PIXIES". Například takto a zřejmě i všelijak podobně byla v minulosti označována VYPSANÁ FIXA. Že tomu může být i jinak, vydatně naznačilo minulé album "Fenomén", kde se někdy ostrý a jindy jemnější kytarový základ zdařile prolnul s elektronickými prvky. V tomto směru není "Klenot" žádným dalším posunem k experimentům, ale spíše potvrzením vlastních rockových kořenů. Kapela přesto nijak nestárne a velice časté označení "gympl rock" tak zůstává v platnosti. Stejně jako ona tolik typická výrazová ležérnost a ledabylost.

Album "Klenot" by se klidně mohlo jmenovat "Luxus" nebo "Přepych", přičemž by zůstala vystižena jeho tvůrčí podstata. Kapela se vydala nahrávat do Londýna, kde za ní stáli dávno již osvědčení producenti Dušan Neuwerth a Jan P. Muchow. Mixu se ujal muž s opravdu příhodným příjmením Guy Fixsen a celá tato sranda stála hodně přes milión korun. Jestli to mělo smysl, je sporné. Album zní nepochybně skvěle, leč nezdá se, že by znělo nějak extra lépe než "Fenomén" či obecně vzato značná část nahrávek z českých studií. Čili se nabízí poznání, že by se to klidně mohlo natočit někde u nás, nejspíš by byl zvuk stejně dobrý a navíc by se hodně ušetřilo. Domněnky o výrazném zvukovém rozdílu českých a anglických studií jsou jen hezký mýtus, jemuž někteří Češi rádi věří.

Tatáž deska ve více baleních

Vedle možnosti stažení alba je k mání také klasické CD, které disponuje originálním vysouvacím obalem, kdy povytažením jedné strany se vysouvá i ta druhá. Zajímavý je také booklet, postavený na principu netradičních půlstránkových záložek. No, a v neposlední řadě nutno dodat, že se zpožděním byla vydána také gramodeska, což se u natolik známé kapely nestalo zhruba patnáct let. Vinyl pochopitelně nikdy nezemřel a průběžně u nás vycházel pořád, jenže převážně v pouze metalovém, punkovém a hlavně hardcorovém podzemí, jen výjimečně jinde. Nemilou skutečnost, že dle obalu úvodní song strany B ve skutečnosti uzavírá stranu A, možno přičíst zřejmě nezkušenosti kapely s formátem, u nějž je třeba předem počítat s dělením na dvě přibližně stejně dlouhé strany a podle toho sestavit pořadí písní. Zato pochválit lze fakt, že kapela opustila velkofirmu a album si vydala sama.

Když se vstupní "Naše nebe" rozvine do punkově ostré gradace, je to jasná a později dostatečně stvrzená známka převažující kytarové dominance. Takto vyzbrojená je nejen výrazná hitovka "Holka s lebkou", ale také další neméně poutavé písně, z nichž "Panenka Chou-chou" a "Sirény" těží hlavně z důrazně strojové rytmiky, zatímco "Velká láska" či "Duchové" spíše z té odlehčené, zahuštěné plošnými nálety zbustrovaných kytar. Mezi vrcholy rozhodně patří i rapovým závěrem vybavený titulní "Klenot", kde stejně jako mnohde jinde vládne poměrně silný refrén. Přeslechnout nelze ani psychedelický nádech, jenž naznačuje "Psychokuna" a potvrzuje "Okresní knihovna", navzdory značné délce a rozvláčnosti další vrchol kolekce. Snad jen oba folkovější popěvky zůstávají ve stínu těch minulých. Nedostatkem některých písní je také občas trochu křečovitý přechod mezi slokou a refrénem.

Naprosto osobité zůstalo slovní sdělení, již tradičně postavené na jakoby nahodile uspořádaných myšlenkách, mezi nimiž dobře vynikají časté prvky vzájemného souznění ("Já jsem mimo a ty taky, budeme mít klub", "Dej mi dárek, budem bratři"), náznaky historek i mňágo&žďorpské bezdění ("Budík tiká na stole, baterie má ještě na několik let, venku je svět, z kterýho nikdo nepřijde, něco tady nehraje, nehraje nic a nic se nikam nepohne"), záchvěvy fotbalových priorit ("Liverpool hraje doma, a to se jí moc líbí, když trapný AC Milán dostane tři góly"), a tu a tam i nějaká ta zásadní filozofická otázka ("Kam zmizí kofein z kávy bez kofeinu?"). Čili přesně to, na co je fanoušek kapely zvyklý. Milým překvapením jsou nejen zajímavě vymyšlená jména Tatranka Kofeinová a Klenot Eskortová, ale především věru překvapivý odkaz na zapomenutou českou kapelu DIRTY PICTURES.

Při srovnání s poněkud chemičtější nahrávkou "Fenomén" je sice zřejmé, že kapele vyhovuje spíše syrovější rock, přesto byla předchozí deska kupodivu trochu lepší, neboť obsahovala ještě větší počet skutečně výrazných písní. Nicméně i "Klenot" je potvrzením velice dobré tvůrčí formy a také toho, že VYPSANÁ FIXA je momentálně albově lepší než třeba WOHNOUT.

sestava: Márdi - kytara, zpěv, Meyla - kytara, Mejn - baskytara, Pítrs - bicí
produkce: Dušan Neuwerth, Jan P.Muchow
studio: Kore, Londýn