29.09.16

06.09.16

06.09.16

PORTAL – Blood Red Tape

PORTAL – Blood Red Tape

2008 Resonance Industries

Nemůžete se dočkat novinky TOOL a nepotřebujete k albu přibalit meotar ani poukázku na láhev Maynardova vína? Pak se možná rádi seznámíte s kanadskými PORTAL; kapelou, která loni za mořem nad očekávání rozhodila nejeden žebříček "Objev roku", a která je hudebním dítkem jistého Kentona Thomase. Ten před osmi lety objevil produkční software a zjistil, že Trent Reznor je ještě větší borec, než jeho dosavadní oblíbenci z éry grunge. Čím víc experimentoval, tím víc si uvědomoval, že mu záleží také na precizní instrumentaci, a tak se seznámil s dalšími nadšenci, kterým se grunge zdál moc obhroublý, PORCUPINE TREE obtížně uchopitelní a NINE INCH NAILS málo rockoví. Možná, že na TOOL v té době vůbec nemysleli. Přesto "Blood Red Tape" vzbuzuje nejsilnější asociace právě s nimi.

PORTAL si od slavnějších kolegů nepůjčují po částech, ale jako by jejich dílo pojímali rovnou jako samostatný žánr, v rámci jehož pravidel a schémat pak komponují vlastní skladby. A v čem že ta podobnost tkví? V páteřních kytarových harmoniích vytvářejících charakteristické pnutí? V ornamentální rytmice, která si tu a tam potřebuje zaexhibovat? Či v exotických zvucích zdobících všechno to instrumentální víření? Ano i ne. Především však ve způsobu, jakým PORTAL dokáží veškeré elementy snoubit a gradovat skladby oním tolik povědomým způsobem, který udrží vaši pozornost i při delších stopážích. Dokonalá produkce a krystalicky čistý zvuk vám vezme dech nejpozději až zjistíte, že si ji Thomas dělal ve vlastním studiu. Ať naposlouchávám jak chci, zlodějinu nepozoruji. Snad jen když byste moc chtěli házet kamenem, můžete zkusit porovnat vokální melodii v baladické "Six Degrees" s tou v "A Stranger", Maynardovy bokovky A PERFECT CIRCLE z desky "Thirteenth Step".

Komerční dopad alternativního přístupu k tvrdé hudbě v podání TOOL je obdivuhodný, čtveřice z Edmontonu však na "Blood Red Tape" učinila další krok vstříc mainstreamu a odhaluje se tak i méně náročnému publiku. Nečiní tak prostřednictvím mystického oparu vytvářeného kolem jich samých, ale naopak odhalením a zjednodušením. PORTAL našli způsob, jak oslovit náročnější milovníky progrese a přitom zůstat dostatečně srozumitelnými i pro masovější část posluchačské obce. Pro tu, která se při poslechu potřebuje takříkajíc "něčeho chytit". Je-li takové konání žádoucí, ukáže nejspíš až čas. V důsledku si však při poslechu "Blood Red Tape" můžete klidně podupávat nohou do rytmu anebo si zazpívat – v podstatě kterýkoliv – refrén. Dlužno však dodat, že ne každý je mířený na první signální, tudíž není alfou a omegou skladby. Ačkoliv Thomas svým hlasem, s nímž by se neztratil v libovolné post-grungeovce, právě v refrénech umocňuje význam svých sociálních apelů.

Na závěr mi dovolte pana kapelníka citovat: "Miluju progresivní muziku, ale cestou s kámoši na pláž si v autě obvykle nepustíte DREAM THEATER." PORTAL ano.

sestava: Kenton Thomas – zpěv, kytara, Ross Brooks – kytara, zpěv, Kevin Hoskin – baskytara, Bill George – bicí
produkce: Kenton Thomas