06.09.16

06.09.16

PANDEMIA - Feet of Anger

PANDEMIA - Feet of Anger

2009 War Anthem Records

Pandemický stupeň agresivity

Vydání novinkového alba "Feet of Anger" chebských death metalistů PANDEMIA patří bezesporu mezi zásadní události v tuzemských metalových kruzích a hned na začátku je možné konstatovat, že kapela na desce jasně potvrzuje svůj výsostný post jedněch z největších nynějších tahounů, kterým dominuje minimálně už od předchozího zářezu "Riven". Čtyři roky trvající čekání okořeněné regulérním kapelním DVD "Pandemic Mission to Latin America" nakonec vyústilo do podoby dvanácti skladeb, které se mohou pyšnit naprostou precizností a hudebním nadhledem.

V případě novinkového alba PANDEMIE se sice nedá mluvit o vzdorování žánru ani o žádnou žánrovou výstřednost. Deska "Feet of Anger" v sobě v prvé řádě kloubí zaručené stylové artefakty a elementy, zavedené spolky typu MORBID ANGEL, jejichž přesvědčivost je však téměř bezmezná. Na padrť posluchače dokáží rozstřelit chladnokrevně úderné bicí, detonující pod každým úderem stejně jako intenzivně hoblující kytarová nálož.

Po většinu hrací doby mají celou režii ve svých rukách hutné riffy, drásající, agresivně škemrající a loudící po posluchači svou zaslouženou pozornost, čemuž se ve spojení s ďábelským projevem vycházejícím z hřmotného zpěvákova hrdla odolává velice přetěžko. Když do toho všeho započítáme podmanivou rafinovanost klenoucí se nad melodickými pasážemi, vyjde nám naprostá hudební souhra, která s každým poslechem vtahuje stále hloub a hloub.

Éterický vulkán zatíná drápy

I když si PANDEMIA stále a nekompromisně zakládá na své vybroušené death metalové přímočarosti, vystavuje na "Feet of Anger" vedle razantní údernosti kovářské kovadliny také svou přístupnější tvář a zároveň kompoziční vyzrálost. Vyhrává si s rozpoložením jednotlivých skladeb, a předkládá nám mnohdy až návykové kompozice. Překonat nástrahy skladeb "Twisted Faith" nebo "Death Symbols" s mrazivým pěveckým kontrastem hostujícího Big Bossova hlasu, který zde pěje v polohách svého projektu EQUIRHODONT, je fakticky téměř nemožné, jelikož obě skladby předou jako lstivá kočka, přičemž dokáží zaťat své nabroušené drápy stejně tak také s  přiměřenou melancholií lehce poškrábat na hudbou rozechvělé dušičce, nadnášející se nad tlející bažinou éterických harmonií.

Mnohdy také "Feet of Anger" přináší pohled do temných zákoutí nezřídka jakoby vymalovaných démonickou atmosféričností vlkodlaků MOONSPELL, což lze brát jako obrovský pokrok, kterého chebský kvartet nemusí rozhodně vůbec litovat. S náladami je ovšem nakládáno s obrovským citem a respektem, žádná přehnaná horlivost, tlačit věci tam kam nepatří. PANDEMIA jasně ví na čem stojí její základy, přičemž všechny své inspirace barví do své vlastni osobitosti a prozřetelnosti, využívajíc přitom obrovské, dalo by se říct přímo až nadpozemské síly. Síla a energie je pak také to,co z desky vyzařuje s nezkrotnou intenzitou a zasahuje všechny šedé buňky mozkové s precizností a švihem šermířského mistra.

PANDEMIA se pomalu ale jistě začíná vyčleňovat z role tuzemské metalové kořisti a stává se z ní neústupný a silný štváč, který nenechá nikoho oddechnout a jehož stín vás bude stíhat při každém poslechu.

sestava: Jirka Krš – zpěv, Vlasta Slíž – kytara, Jarda Friedrich – basa, Pavel Kouba – bicí
produkce: Andy Classen
studio: Stage One
čas: 51:10
styl: death
odkaz: www.pandemia.cz, myspace.com/pandemia
1. Blind Sense
2. The Void
3. Behind The Reason
4. Locus Delicti
5. Twisted Faith
6. Progeny's Debt
7. The Frozen One
8. Epitaph
9. Human Error
10. Anger of Blood
11. Unnecessary
12. Death Symbols

Chebská PANDEMIA by mohla posloužit jako učebnicový příklad kapely, která se nikdy neotáčela kolem sebe a nehleděla příliš na dobové trendy a tvrdohlavě si od svých počátků budovala pověst svébytné kapely. Přes mnohá přirovnání k mnohým zahraničním spolkům si za patnáct let tvrdé práce a stálého koncertování po celém světě, dokázala vybudovat vlastní styl a zvuk. Díky všem těmto aspektům máme možnost dnes držet v ruce jednu z nejkvalitnějších nahrávek, která se za několik posledních let na české deathmetalové scéně objevila. Přestože v řadách kapely došlo od posledního počinu "Raven" k výměně na citlivých postech kytaristy a zpěváka, můžeme konstatovat, že tyto rošády měly na výslednou podobu "Feet of Anger" výjimečně pozitivní dopad.

Přibylo melodií, klidnějších a atmosferičtějších pasáží a klasických kytarových sól. Jednotivé skladby jsou propracovanější a v konečné fázi i více poslechovější. Svůj podíl na celkově kompaktním a soudržném materiálu má určitě i producent Andy Classen, jehož pozornost si PANDEMIA určitě zaslouží. Myslím, že právě tato deska je důkazem toho, že se i česká kapela může díky své píli a trpělivosti prosadit v tvrdé mezinárodní konkurenci.

80 %
Jan Novák

80 %