29.09.16

06.09.16

06.09.16

HAIL OF BULLETS - Warsaw Rising

HAIL OF BULLETS - Warsaw Rising

2009 Metal Blade

Holandská deathmetalová scéna vždy patřila mezi absolutní světovou špičku. Kapely jako PESTILENCE, ASPHYX nebo GOREFEST pomáhaly v jejích začátcích a zlatých časech devadesátých utvářet původní podobu žánru. V dnešní době jsou tyto bandy po různých personálních rošádách opět pohromadě a právě rok před obnovením kultovních ASPHYX se zrodila další smečka s názvem HAIL OF BULLETS.

Její nástup na scénu s deskou nazvanou prostě "Of Frost and War" byl doslova raketový. Hlavní podíl na tomto úspěchu má na svém kontě její leader a pěvec Martin van Drunen. Jeho nezaměnitelný hlasový projev patří k hlavním poznávacím znakům jak ASPHYX, tak HAIL OF BULLETS. Této mašinérii dodává spolu s charakteristickým "pancéřovým" zvukem punc originality.

Aktuální EP vychází z válečného konceptu předešlého počinu a svým způsobem doplňuje a dokumentuje původní materiál o dvě nové skladby, jeden cover a tři koncertní záznamy. Obě novinkové položky "Warsaw Rising" a "Liberators" se vyznačují všemi znaky, které doprovázely i prvotinu "Of Frost and War". Jednoduchý kytarový riff, přímočařejší rytmus, chorobný Drunenův vokál a především stoprocentní nasazení. Druhá jmenovaná je pak o něco pomalejší a nepostrádá ani jemný závan epiky, další doprovodný efekt koncepční "Of Frost and War". Jako třetí v pořadí se objevuje docela zajímavý cover od TWISTED SISTER, "Destroyer". Jedná se o skladbu charakteristickou těžkotonážními riffy a pomalým tempem, která je však ve své původní podobě hudebně dosti nudná a s tímto se tu, celkem logicky, potýkají i Holanďané. Zbytek tracklistu pak doplňují tři koncertní záznamy písní z albového debutu, nahrané na festivalu Party San, jehož pořadatelé mají do jisté míry na svědomí i současný reunion ASPHYX. Tato část EP dokazuje, že skladby z koncepčního alba mají sílu fungovat naživo a navíc i jako samostatné jednotky. Jediné, co ve finále shazuje úroveň těchto koncertních záznamů o třídu níž, jsou průpovídky v němčině mezi jednotlivými skladbami. Samotný jazyk by se dal ještě překousnout, pokud by se projev Martina von Drunena neodehrával, na můj vkus, v přece jenom trochu přehnaném pivním duchu.

"Warsaw Rising" myslím do puntíku splňuje svůj "dokumentární" účel, pro který bylo stvořeno a pro fanoušky HAIL OF BULLETS se toto dílko může stát cenným artefaktem. Přestože se nejedná o zcela plnohodnotný materiál, tak si toto EP na rozdíl od jiných udržuje kvalitní úroveň, kterou Holanďané nastavili už předchozím dlouhohrajícím debutem. V tuto chvíli jsem však obzvlášť zvědavý, co bude následovat dále. Ze své současné atraktivní pozice už totiž vyčerpali co se dalo.

sestava: Martin van Drunen - zpěv, Paul Baayens - kytara, Stephan Gebedi - kytara, Theo van Eekelen - baskytara, Ed Warby - bicí
produkce: Hans Pieters
studio: Excess Studios