29.09.16

06.09.16

06.09.16

ADRIFT - Monolito

ADRIFT - Monolito

2008 Underhill Records

S hudební publicistikou je to občas tak, jako kdybyste se pro těch pár karátů rozhodli v jihoafrickém diamantovém dole rubat do skály paličkou na maso. Loňský debut excentrického španělského kvarteta ADRIFT proběhl domácími luhy takřka bez povšimnutí, a protože mám za to, že za zmínku rozhodně stojí, zarubal jsem v internetových štolách s chutí.

Z té hrstky informací, které bylo možno o kapele dohledat, dozvěděl jsem se zprvu, že se otevřeně hlásí k tvorbě subžánrových inovátorů NEUROSIS, ISIS, SUNN O))) či klasických BLACK SABBATH. Ovšem pro ten neoddiskutovatelný tvůrčí i historický přesah sabbatí tvorby nelze mluvit o inspiraci nikterak zvlášť překvapivé. Vždyť k jejich odkazu se hlásí prakticky většina s doomem, sludge či stonerem jakkoliv laškujících (nejen) soudobých uskupení. V případě ADRIFT však není tahle interakce nikterak samoúčelná. Především stran faktu, že se kapela dala dohromady už během roku 1999, tedy v době, kdy byl onen boom moderního post-metalu teprve v plenkách. Pokud bych měl nějak identifikovat její styl, informativně by šel označit jako poněkud "divný" post-metal. Spousta staromilských postupů, riffů i nálad schizoidně lámaných do klasického sludge či ještě zběsilejšího sludgecore.

Proč je tedy vlastně "Monolito" toliko divná deska? Stačí pár vteřin úvodního tracku "Berzocana's Bells", ve kterém se snoubí jakési prapodivné kouzlo tradičního doomu s hutnými sludge riffy a obé následně eskaluje do takřka hard rockově napáleného refrénu s neuvěřitelně ukřičeným Jorgeho vokálem. Když jsem přemýšlel, k čemu bych tenhle jekot přirovnal, napadl mě hodně ochraptělý Brian Johnson z AC/DC, který se na stará kolena rozhodl přesedlat k black metalu. Ale vážně. Stavba melodií, prudké nástupy kytar a některé vyklidněnější pasáže hodně připomínají již zmíněné legendy NEUROSIS. Naopak muzikantské kontrasty, ať už jazzově podaný úvod páté "Scar Thunder" nebo třeba instrumentální vyhrávky ve "Falling Towers", dávají vzpomenout náladového schizma, rytmické ambivalenci debutu amerických RYE WOLVES (recenze). Ovšem přes všechna ta informativní srovnání jedním dechem dodávám, že ADRIFT mají svůj vlastní (atypický) sound s vším tím nespoutaným jižanským drivem. A i když na albu nechybí ani ty patřičně atmosferizované post-metalové okamžiky, přesto podle mého patří deska "Monilito" k těm poslechově náročnějším kouskům, kteréžto může soudobá sludge scéna nabídnout.

Pokud se vám tedy občas v té záplavě post-metalu či atmosférického sludge zdá, že se už kdeco začíná opakovat, mohu ADRIFT jedině doporučit. Dlouhých devět let vedoucích k vydání prvního dlouhohrajícího alba mělo v případě těchhle pánů z Madridu jednoznačně smysl. Vyjma mnohého koncertování se spoustou zajímavých intepretů (mezi všemi zmíním doomové krajany ORTHODOX), vytříbili svůj styl do hodně osobité roviny se zvláštním, opravdu zvláštním hudebním kouzlem. Slova závěrem? V názvu šesté skladby stojí "Najdi si své vlastní peklo" a já mohu jedině dodat - pusťte si "Monolito" a peklo si vás najde samo.

sestava: Jaime - bicí, Macon - kytara, Jorge - kytara a zpěv, Dani - baskytara
čas: 51:04
země původu: Španělsko