06.09.16

06.09.16

PELICAN - What We All Come to Need

PELICAN - What We All Come to Need

2009 Southern Lord

Případ Pelikán

Jistě si vzpomenete na jeden z konspiračních thrillerů devadesátých let a šuplerou nezměřitelný úsměv sošné Julie Roberts. V případě illinoiské čtveřice PELICAN však o žádný thriller, natož konspiraci, nikdy nešlo. Kapela, která se za nějakých osm let existence stala hybnou silou a jedním z pilířů nově nastartovaného žánru post-metalu, už vlastně nepotřebuje žádné entrée. Když roku dvoutisícího třetího vyšla deska "Australasia", nebylo pochyb o tom, že se zrodila jedna z hvězd moderní metalové generace. Instrumentálně skvěle zvládnuté, surové, hřmotné sludge s notnou dávkou tvůrčí osobitosti udalo směr mnohým následovníkům a uzmulo četné pochvalné recenze stran kritiky.

Obdobně si vedla i druhá řadovka a PELICAN svou nezkrotnou tvůrčí potenci ventilovali i skrze několik splitek a minialb. Vše se zdálo být nasměrováno nejideálnější cestou k samotnému vrcholu stále ještě celkem undergroundového žánru. Jenže se třetím počinem "City of Echoes" (2007) opeřenci trochu narazili. Ne že by "Město ozvěn" bylo špatným albem, to pouze kapela začala stále více inklinovat k atmosférickým, post-rockovým náladám na úkor nespoutanosti a charakteristické zvukové plnosti. U fanoušků se však tohle směřování povětšinou nesetkalo s úplným pochopením a vyvstala i jistá řada pochybností, jestli PELICAN nezačali sklouzávat k vytloukání žánrově tradičních postupů, klišé. Ať tak či onak, na zavedené značce to větší šrámy nezanechalo a fanouškovská obec se kapele nikterak nezúžila.

Pod křídly Jižního pána

Dva roky nám utekly jak Kajínek z Mírova a čilý ruch kolem kapely neustal. Druhé koncertní DVD, další řada splitů a především nečekaná změna labelu. Po dlouholeté spolupráci s Hydra Head (firma Aarona Turnera z ISIS) potřebovali PELICAN údajně změnit povětří a tak se upsali labelu Southern Lord, kde se to kapelami kolem sludge, doomu, stoneru a drone jen hemží. S tím byla pochopitelně spojena řada marketingových prohlášení, kdy kupříkladu kytarista Trevor de Brauw proklamoval návrat ke kořenům s mnohem temnějším, mohutnějším materiálem. A jak to tedy se čtvrtým zářezem pojmenovaným "What We All Come to Need" nakonec dopadlo?

Chce se mi říct něco jako "chyba lávky" a strašně nerad bych byl hned negativní. PELICAN skutečně přišli s drobnou obměnou svého stylu, která se ale ani tak neprojevuje mohutností hudební produkce nýbrž povícero jižansky stonerovým, místy až bluesovým feelingem. Úvodní track "Glimmer" disponuje poněkud radostnější verzí jímavé rytmiky z produkce britských JESU a po stránce melodií působí "What We All Come to Need" celkově mnohem chytlavěji, barvitěji než jeho předchůdce. Problém ovšem vnímám v práci s hlavním, nosným sludge riffem, který je sice patřičně dravý, ale opakuje se častěji než by bylo zdrávo (viz nápadnou podobnost skladeb "Ephemeral" a "Strung Up From the Sky"). To chvílemi může vyvolat, vzhledem k délce instrumentálních ploch, dojem jistého tvůrčího sebevykrádání. Možný stereotyp se tak PELICAN snaží rozptýlit poprvé využitou vokální linkou v závěrečné, baladicky vláčné "Final Breath". Tklivý recitál zpěváka Allena Epleyho (SHINER) na motivy poémy "A Red, Red Rose" skotského básníka Roberta Burnse však pouze podtrhuje nejednotnost vyvolaných dojmů. Ano, na jedné straně precizní hráčské výkony podpořené řadou hostů zvučných jmen – vyjma zpěváka si své party odehráli ještě Greg Anderson (SUNN O))), kytara), Ben Verellen (HARKONEN, baskytara) a Aaron Turner (ISIS, kytara). Na straně druhé se ovšem nemohu zbavit pocitu jisté kreativní stagnace.

Optimisticky hravá "What We All Come to Need" je v podstatě slušnou instrumentálkou. PELICAN si prostě drží svůj charakteristický standard a s trochou nadhledu lze postřehnout i jakés takés snahy někam dále směřovat. Ale možná, víc než cokoliv jiného, je to spíš ta pomyslná voda na mlýn všech kritiků. Chválím precizní zvukový mix Chrise Commona i tematicky dobře podaný přebal z tvůrčí dílny Andrewa Weisse (fotografie) a Seldona Hunta (úprava). Závěrem jeden tip: pokud vám těch padesát minut nesedlo a budete si chtít vylepšit chuť, zajděte do chicagského podniku Kuma’s Corner, kde se od října 2009 podává "Pelican Burger" s pořádným flákem hovězího masa, restovanými mušlemi a bílým vínem. Bon appétit!

sestava: Laurent Schroeder-Lebec - kytara, Trevor de Braun - kytara, Bryan Herweg - baskytara, Larry Herweg - bicí. Hosté: Greg Anderson - kytara, Ben Verellen - baskytara, Aaron Turner - kytara, Allen Epley - zpěv
produkce: Chris Common
studio: Red Room Studios, Elektrokitty
čas: 51:28
styl: instrumental post-metal
odkaz: myspace.com/pelican
1.Glimmer
2.The Creeper
3.Ephemeral
4.Specks of Light
5.Strung Up From the Sky
6.An Inch Above Sand
7.What We All Come to Need
8.Final Breath

PELICAN se již dávno etablovali mezi postmetalovou elitu a svůj status novinkou "What We All Come to Need" obhájili. Přestože se samotný žánr i tvorba amerického kvarteta nese v poměrně konzervativní rovině, lze v rámci jasně vytýčených mantinelů naleznout inovativní prvky. Za asi nejprogresivnější krok považuji nádhernou závěrečnou baladu "Final Breath", ve které navzdory ryze instrumentální povaze skupiny uslyšíme do psychedelické polohy zasazený zpěv. Tuto skladbu lze považovat za jakousi výzvu do budoucna a rozhodně bych aktivnější nasazení vokální linky uvítal. Oproti minulosti registruji hutnější rytmiku a celkově větší důraz na dynamiku skladeb, díky čemuž ubylo odlehčenějších pasáží. V součtu se však jedná o staré dobré PELICAN, o kapelu se svým charakteristickým zvukem a produkcí, která není ani příliš syrová ani přehnaně načančaná. Dokonalé harmonie bylo opět dosaženo.

80 %

70 %

71 %