29.09.16

06.09.16

06.09.16

RAUBTIER - Det finns bara krig

RAUBTIER - Det finns bara krig

2009 Universal Music

"Nebe zahalil štiplavý černý dým, v ten ráz nebylo vidět život, kdo je proti komu, kdo je s kým? Granát typu ananas zavěšen za pevný koženkový pás, v očích smrt a na jazyku suchá slina, pod erárními kanadami vlhká hlína. Ledovým potem orosené čelo, žel než nadál se,v řiť mířilo mu protiletadlové dělo. Kalibry jež nelze měřit, v tu chvíli začal v Boha věřit. Použil škrobených trenýrek coby improvizované vlajky míru, oči na vrch hlavy marně hledajíc zaprodanou víru."

V polovině devadesátých let expandoval na starém kontinentu nový směr metalu/rocku, kterému se začalo říkat "Neue Deutsche Härte" (nová německá tvrdost). Ústřední hybnou sílu energické odnože od prvopočátku vytvořili pyromani RAMMSTEIN spolu s MEGAHERZ či OOMPH!. Charakteristickým znakem pro tuhle moderní vlnu byla kombinace elektroniky s tvrdými, strojově řezanými kytarovými riffy, vše doprovázené zpravidla obhroublým, ostře frázovaným zpěvem v mateřštině. Postupem let vznikala spousta uskupení, které začaly rammsteinstyl více či méně kopírovat – ať už třeba krajané EISBRECHER, finská RUOSKA, španělští BLOOD případně další, o něco více elektroničtí finové Turmion Kätilöt. V tomto ohledu by se tedy mohlo zdát, že letošní debutanti, švédští RAUBTIER, jsou jen další z mnoha kopírek.

Ovšem nenechte se mýlit. U vzniku zatím poněkud nenápadného, militárně laděného seskupení, stál Tony "Demolition Man" Dolan – dlouholetý basák a zpěvák legendárních VENOM. Když v roce 2005 křísil svůj vlastní projekt ATOMKRAFT, spojil síly s kytaristou Payre Hulkoffgardenem (aka Hulkoff), který se posléze u nově vzniknuvších RAUBTIER chopil (vyjma kytary) taktéž zpěvu. Za bicí usedl Matt Buffalo (aka Buffeln) a basu opanoval Thorbjörn "Joey" Englund. Ten však během srpna letošního roku kapelu opustil a jeho místo zaujal Hussni Mörsare. Debutová deska pojmenovaná "Det finns bara krig" (volně přeloženo jako "Existuje jen válka") nazpívaná kompletně v rodné švédštině však vyšla již v březnu 2009.

"Naše duše obchází jako otrok války, krvácíme bratři a vidíme jak naše půda hoří. Žijeme v zoufalství a Bozi nás opustili. Vyhnáni ze zoufalství, příliš unaveni bojovat. Boj za pouhou životní sílu nás dovedl k šílenství. Vyslechněte výkřik z temna divočiny, výkřik zřícenin."

Už první vteřiny úvodního songu "Det finns bara krig" nekompromisně zadupávají v prach myšlenkový přežitek, že ve trojici vzniká hlavně garážově surový underground. RAUBTIER právě naopak kroutí svůj ostrý industriální metal se vší severskou zvukovou mohutností. Plnotučné kytarové riffy jsou tak intenzivní, že levnější subwoofery jednoduše nestíhají. Dalším poznávacím znamením severských predátorů jsou pekelně rychlé bicí, které například ve finiši druhé "Kamphund" směle suplují kadenci kulometné palby. Mnohdy takřka punkově jednoduché, až naivně chytlavé, snadno zapamatovatelné skladby výborně doplňuje ostře frázovaná Hulkoffova švédština, která, narozdíl od metalově zavedené finštiny a norštiny, stále působí poněkud nezvykle.

Jediným okamžikem celé desky, kdy se dá opravdu bezelstně najít značná podobnost s již zmíněnými RAMMSTEIN, jsou vstupní klávesy v "Achtung panzer", které melodikou hodně připomínají steiňáckou hitovku "Engel". Energické exploze, maximální údernost, vkrádaná hitovost ("Dobermann" či "Terror") kontra osobitě využitý, legračně nesehraný pánský dvojhlas ("Hjärteblod") a klávesové orgie v devadesátkovém hávu ("Inget Hopp"), toť jsou dílce bojeschopného pluku. Válka je jedním z těch nejméně šťastných vynálezů v dějinách lidstva, narozdíl od hudby a RAUBTIER si z ní zkrátka berou to nejjednodušší, prostou rytmiku.

Veskrze tak existují pouze dvě možnosti, kterak na "Det finns bara krig" nahlížet. Buď ji bez milosti odpálkovat jako řadovou kopírku výše zmíněných kapel nebo se s potřebnou měrou nadhledu jednoduše bavit její nenáročností. Na třetí možnost, tedy jakési umělecké subžánrové vizionářství, nejsou RAUBTIER dostatečně skladatelsky inovativní. Což mě v tomto případě ale vůbec nepálí a vzhledem k faktu, že mi tahle deska zpříjemnila nejednu zdlouhavou cestu autobusem, aniž by se v důsledku mnoha přehrávání oposlechla, směle ji řadím k nejpříjemnějším překvapením letošní industriálně metalové scény.

sestava: Hulkoff – kytara, zpěv, klávesy, programování, Buffeln – bicí, perkuse, programování, Hussni Mörsare – baskytara
produkce: Henrik Edenhed
čas: 41:07