06.09.16

06.09.16

DESPISED ICON - Day of Mourning

DESPISED ICON - Day of Mourning

2009 Century Media

Zklamání? Ani omylem. Překvapení? Možná. Jistota? Stoprocentně!

Musím se přiznat, že předešlé dva počiny kanadských DESPISED ICON jsem si opravdu oblíbil. Před několika lety byli pro mě akvizicí téměř neznámou, po zhlédnutí jejich překvapivé show (v rámci které jsem se tenkrát seznámil i s tehdy naprosto neprobádanými JOB FOR A COWBOY) nahlížím na tuto partu s maximálním respektem. Čas běží neúprosným tempem, do not hraje hlavně nově vzniklým deathcoreovým partičkám dneška, ale jedni z průkopníků zaoceánské větve tohoto stylu zůstávají ve svém nitru pořád stejní. A v tom vidím v jejich případě ohromné pozitivum.

Jak říká známá pravda, starého psa novým kouskům nenaučíš, ale proč bych také měl, když ty staré zvládá tak, jak má. Nové album "Day of Mourning" se ani nesnaží tvářit jinak a v podstatě filtruje již vícekrát překapávanou kávu. Pro ty, kterým poslední roky této formace hudebně nevoněly, takový šálek kávy rozhodně nedoporučuji, protože by jim po jeho pozření mohl na jazyku opravdu nepříjemně zhořknout. DESPISED ICON se již poněkolikáté odvrací zády k trendům a znovu nabízejí pozvání do svého dokonale stylově vystaveného agresivního světa.

Suverénní produkce bývalého člena a celoživotního kamaráda Yannicka St-Amanda, adekvátní personální náhrady v podobě baskytaristy Maxe Lavelleho a kytaristy Bena Landrevilleho, to vše vytváří neuvěřitelně sevřený dojem z novinky i z kapely samotné. Pro milovníky charakteristické kanadské deathové scény a technicky propracovaného metalového extrému splňuje "Day of Mourning" jen ta nejpřísnější kritéria a stává se pro ně automaticky povinností. Skladby opět stabilně drží balanc mezi moderním metalickým hardcorem a brutálním death metalem typicky amerického střihu, ovšem na druhou stranu je nutno podotknout, že se více než dříve muzikanti přiklonili ke zpomalení a zde vidím také největší kámen úrazu. Rychlost jim jednoduše sluší, ale pokud se songy odehrávají v pochodovém tempu, je z nich cítit v několika okamžicích prázdnota. Faktem je, že deska přináší mnoho silných momentů a hudebních podnětů, které se jen těžce dostávají z hlavy, ale Kanaďané leckdy zní také poměrně nezajímavě a nové album tak překvapivě vyvolává hned několik otázek.

Jak jsem předeslal již na začátku, aktuální nahrávka se novým směrem nevyvíjí, přesto je tím příběh DESPISED ICON paradoxně blíž uvěřitelnosti. Hudba může být chápána mnoha způsoby, kanadská parta se ale tradičně rozhodla vnést do ní mnoho energie a neutuchající brutality. Hned několik momentů stojí za zmínku, předně tu máme velice slibný rozjezd v podobě agresivního dua "Les Temps Changent" a "Day of Mourning", připomínající hudbu doprovázející boxerské utkání, kdy do sebe dva metrákoví maniaci buší hlava nehlava. Silně načernalá "Black Lungs" stojí na pokraji posluchačských možností, přesto zní ve výsledku velice zapamatovatelně a chytlavě.

Vrcholem je pro mě ale skladba "Entre Le Bien Et Le Mal" (jedna z dvojice songů ve francouzštině), která mimo drastické změny temp a úderné riffy přináší také temné nálady a melodie, které v této písni rozhodně nemusíte hledat jako jehlu v kupce sena. Atmosféra si vás zde najde sama a výše zmíněné náladové schopnosti v jejich muzice jsou definitivně vyšperkovány v závěrečném překvapení "Sleepless". Téměř do poloviny této písně nebudete věřit tomu, že pochází z dílny DESPISED ICON, a myslím, že tomu ještě dnes nevěří ani sami muzikanti.

Tak jak skončila závěrečná skladba, tak se utváří i pocity z desky "Day of Mourning" celé. Rozhodně nadprůměrný počin, na kterém používají muzikanti na svou obranu tradiční a roky osvědčené zbraně a fígly. Zůstávají téměř stejní, ale také v lecčems nezaměnitelní. Především se vyznačují věrností k sobě samým a své muzice, která především baví, málokdy nudí a výjimečně někdy i překvapí. Co byste od nich ještě víc chtěli?

sestava: Alexandre Erian – zpěv, Steve Marois – zpěv, Éric Jarrin – kytara, Ben Landreville – kytara, Max Lavelle – baskytara, Alex Pelletier – bicí
produkce: Yannick St-Amand
studio: Projecson Recording Studios