29.09.16

06.09.16

06.09.16

WHIPLASH - Unborn Again

WHIPLASH - Unborn Again

2009 Pulverised Records

Když se řekne "Whiplash", většina thrashmetalových fanoušků si jistě vybaví skladbu od žánrových průkopníků METALLICY, která se objevila na kultovním albu "Kill 'em All" (v roce 1983 navíc na stejnojmenném EP a předtím na demu "Megaforce ", o rok dříve rovněž na nahrávce "Metal up Your Ass"). V roce 1984 v americkém státě New Jersey pod tímto názvem založil speed/thrashovou skupinu kytarista a zpěvák Tony Portaro. Faktem je, že WHIPLASH byli stále ve stínu o pár let dříve vzniklých kapel jako OVERKILL, METALLICA, ANTHRAX či MEGADETH, které vždy hrály v daném stylu prim. Poměrně slušně jim však WHIPLASH sekundovali svými třemi ranými deskami "Power and Pain" (1985), "Ticket to Mayhem" (1987) a "Insult to Injury" (1990).

Po vydání alb se kapela uložila ke spánku, který byl přerušen třemi řadovkami a jedním výběrovým albem v letech 1996 až 1999. Trvalo dalších deset let, než Tony Portaro spojil své síly s baskytaristou Richem Dayem a bubeníkem Joe Cangelosim (který hrál v letech 1994 až 1996 s KREATOR) a světlo thrashového světa tak spatřilo nové album "Unborn Again". Obal alba vytvořil protřelý Ed Repka (tvořil obaly alb pro MEGADETH, ATHEIST i DEATH) a opravdoví znalci na přebalu "Unborn Again" naleznou odkazy na tři první desky WHIPLASH.

To podstatnější však je, že i prezentované skladby se hrdě hlásí k hudební produkci druhé poloviny osmdesátých let – jasně že v moderním zvukovém hávu, který dává vyniknout jednotlivým nástrojům (nejvíc se mi líbí zvuk baskytary a její bezchybné vyhrávky). Pravda, chybí tu drsnější drive a mladistvé hudební nadšení, rovněž celkový zvuk mi přijde trochu "učesanější", než by se asi na tento styl hudby hodil (obdobná "výtka" směřuje i na zpěváka), ale i tak toto album jistě old schoolové fanoušky potěší. A ruku na srdce – nikdo přeci nezůstává věčně mladý, nespoutaný a nadšený z toho, že může natočit desku.

U úvodních skladeb jsem si jen pomalu a nepříliš ochotně zvykal na styl, který v současné době už téměř není slyšet, ale úvod s indiánským zpěvem u třetí kompozice, blacksabbathovsky laděné bluesovější "Firewater" dával tušit lepší zítřky. Následující našlapaná skladba "Float Face Down" s poněkud úspornějšími bicími (na rozdíl od druhé skladby "Snuff", kde se bubeník s dvojšlapáky vůbec nemazlil) – to je už trochu jiné kafe. S povděkem jsem pak kvitoval další kusy, po kterých lze s klidem konstatovat: WHIPLASH jsou zase zpátky!

Melodičtější i trochu techničtější "Fight or Flight", pak "Pitbulls in the Playground" a instrumentálka "Parade of Two Legs", ve kterých si kytarová sóla zahrál jako host Frank "Blackfire" Gosdzik (1987-1989 SODOM, 1989-1996 KREATOR), překvapivá "Hook in Mouth" obsahující i akustičtější pasáže, která také jakoby vypadla z dílny BLACK SABBATH, rychlá jízda "I've Got the Fire" (cover od MONTROSE) i závěrečná svižnější "Feeding Frenzy" s pěknými téměř heavymetalovými vyhrávkami – to vše vkusně zabalené do obalu s nezbytnou spoře oděnou americkou kráskou.

Kdo má chuť na šťavnatou porci amerického thrashe s příměsí poctivého hard rocku i melodického speedu a nevadí mu přesun o dvě desítky let zpátky, může se zakousnout právě do "Unborn Again". Tu šanci si WHIPLASH zaslouží. I když zrovna kvůli nim svoji starou džísku s nášivkami a plackami asi oprašovat nebudete.

sestava: Tony Portaro – zpěv, kytara, Rich Day – baskytara, zpěv, Joe Cangelosi – bicí, zpěv
produkce: Harris Johns
studio: Mozart Studios, Concrete Island Studio, Music Lab Berlin