29.09.16

06.09.16

06.09.16

DEVIN TOWNSEND PROJECT - Addicted

DEVIN TOWNSEND PROJECT - Addicted

2009 HevyDevy Records/Inside Out

Nechci být morbidní, ale je škoda, že se Devin Townsend opět neutápí v depresích. V onom psychicky neutěšeném období totiž vydával své nejblyštivější klenoty. Z kdysi neurotického a nezkrotného Kanaďana se stal vzorný otec, který ještě poměrně nedávno do médií ventiloval, že hodlá nadobro vyměnit muzikantskou dráhu za poklidné teplo u rodinného krbu. Jak dobře víme, Devin nedokáže dlouho kreativně abstinovat a jeho workoholické choutky na sebe nenechaly dlouho čekat. Ukončením tvůrčího půstu začala nová hudební etapa pod hlavičkou DEVIN TOWNSEND PROJECT a v krátkém sledu vyšla dvě alba "Ki" a "Addicted", tvořící plánovanou tetralogii (následující "Deconstruction" a "Ghost" očekávejme v průběhu května 2010).

Devin Townsend zestárl, zklidnil se a spíše než aby čeřil rock-metalové vody nebo bořil zažité či tvořil nové hudební konvence, jeho současná tvorba nezapře více méně poklidného privátního ducha. "Addicted" sice nezní natolik introvertně jako předchozí "Ki", neboť ve výsledku se jedná o pozitivní energií prosycenou nahrávku, na druhou stranu z ní však neprýští natolik silný elektrizující sex-appeal, orgasmické vokální kreace či vzdušné kytarové erupce jako v minulosti. Přesto se stále jedná v rámci rock-metalové scény o nadprůměrnou nahrávku (ostatně Devin zřejmě ani jinou udělat neumí), jen výrazně přímočařejší, přístupnější a bezesporu z ní čiší, že vznikla především pro radost, pro zahnání muzikantského půstu, prostě takový kreativní relax bez jakýchkoliv okázalých ambicí. Též nelze hovořit o ryze komerčních tendencích (onen proklamovaný rock-popový úkrok se nekoná, na to zní CD až příliš "townsendovsky osobitě"), přestože srdceryvný ploužák "Ih-ah!" bych si dokázal z fleku představit v rotaci těch nejkomerčnějších rádií. Devin balady vždy uměl na výtečnou a patří mezi nedílnou součást jeho pestré diskografie, "Ih-ah!" tudíž nezpůsobí žádné překvapení (ale ani zklamání).

Pokud bych měl poukázat na jisté faktory, jaké ponejvíce hovoří v neprospěch alba, čímž nahlodávají myšlenku o jistém syndromu uměleckého vyhoření, upozornil bych jednak na angažmá Anneke van Giersbergen, jejíž podíl dalece přesahuje roli hosta, a v neposlední řadě zařazení přepracované skladby "Hyperdrive" coby regulérního zástupce v tracklistu. O charismatickém přínosu Anneke pro album nelze ani na vteřinu pochybovat. Proč se ale Devin rozhodl dát jí tolik prostoru, když sám disponuje doslova vokálním dynamitem ve svém hrdle? Ten v DEVIN TOWNSEND PROJECT (navzdory jeho jménu v názvu kapely) nenechá naplno explodovat, ba co rozesmutní nejvíce, tentokrát působí též jako muzikant až podezřele rezervovaně. A co říci k "Hyperdrive"? Jednalo se o jednu z nejlepších skladeb na "Ziltoid the Omniscient" a ne jinak je tomu v upravené verzi se zpěvem Anneke na "Addicted". Pokud by ona hitovka vyšla jako bonus na nějaké limitované edici "Ziltoid the Omniscient" či ve formě raritního singlu, neřeknu půl slova, ale její zařazení jako součást jiného alba považuji za kontraproduktivní.

Nikdo po Devinovi nemůže chtít, aby stále vydával revoluční opusy jako "Biomech", "Terria" či "Accelerated Evolution". Škoda jen, že značná část nahrávky se nese na výrazně odlehčené vlně, ideální jako kulisa pro nějakou pouťovou atrakci. Pojmem odlehčený však nemyslím ztrátu metalové dravosti, ale především absenci jakýchkoliv progresivních či avantgardních pohnutek. Tedy domén, z nichž Devin Townsend povstal, aby na ně na "stará kolena" rezignoval. Snad tomu tak nebude napořád…

sestava: Devin Townsend – zpěv, kytara, klávesy, Ryan Van Poederooyen – bicí, Brian Waddell – baskytara, Mark Cimino – kytara, Anneke van Giersbergen – dopr. zpěv, hosté: Dave Young – klávesy, Susanne Richter – zpěv v "Ih-Ah", gang vokály: Rob Cunningham, Hugh Gilmartin, John Rafferty, Brian Johnson, Dev, Beav, Ryan and Mark
produkce: Devin Townsend
studio: studio D
čas: 46:49