29.09.16

06.09.16

06.09.16

MUDVAYNE - Mudvayne

MUDVAYNE - Mudvayne

2009 Epic

Jestli mě kdy v metalové terminologii štvala nějaká kolonka, pak to bylo mediální označení nu-metal. V praxi to vlastně znamenalo, že byla-li do téhle škatule koncem devadesátých let zařazena jakákoliv kapela, potenciálně o ní automaticky vzrostl zájem stran teenage publika. Na tom by vlastně nebylo nic až tak špatného, kdyby těch pár něčím zajímavých formací nakonec nezadupávala ta početná masa šedivého, obsahově laciného a sebevykrádajícího průměru.

Illinoiská formace MUDAYNE patřila podle mého k těm nápaditějším, výraznějším zástupcům (jak mnohem raději používám) alternative metalu. Byť se zprvu trochu vezli na té vlně maskovaných kapel jako SLIPKNOT nebo MUSHROOMHEAD, nakonec si utvořili svůj poměrně charakteristický tvůrčí rukopis, kterému od počátku dominoval nezaměnitelně schizoidní pěvecký projev Chada Graye.

Když postupem let ta nu-metalová éra (logicky) opadla, tahle čtveřice naštěstí pochopila, že starým pořádkům odzvonilo a vydala se novou cestou.

Eponymní deska "Mudvayne" měla být paradoxně jakýmsi návratem k nejzásadnějšímu albu "The Beginning of All Things to End", ale tohle komerční tvrzení se mi už po prvním poslechu jevilo jako poněkud liché. Zvukem jsou MUDVAYNE mnohem více progresivní, dokonce bych řekl, že nejprogresivnější za celou éru své tvůrčí existence. Víc než kdy jindy míchají takřka groovemetalovou hutnost, agresivní technické pasáže s tou svou, možná až příliš typickou alternativní chytlavostí. Ta už sice není tak prostá a jednoznačná jako v éře hitovky "Not Falling", ale přesto se dá o skladbách "Beautiful and Strange" nebo "Scream with Me" s klidem prohlásit, že co do údernosti nijak nezaostávají.

O to víc však mrzí příliš nápadná šablonovitost, opakování povícero slipknotích riffů versus typicky klidné mezihry s melodickým vokálem. V důsledku toho pak ta občasná kytarová sóla, kupříkladu v "Closer", nechtěně působí jako pěst na oko. Byť samy o sobě výrazně tuctová nejsou a alespoň vypovídají cosi o muzikantské vyzrálosti. Škoda, že to příliš nevylepší ani ten cool cover tištěný speciálním inkoustem, který jde přečíst jen pod černým světem.

I když už mají nejsilnější okamžiky nejspíš za sebou, nemyslím si, že jsou noví MUDVAYNE nějaký průšvih či pouhý nostalgický žánrový přežitek. Nakonec jde o vcelku zábavnější počin než bylo předchozí, víceméně plytké "The New Game", se vším, co by posluchač od soudobé metalové alternativy čekal. Tudíž by bylo poněkud mylné ihned odsoudit desku jen proto, že její tvůrce je jakýmsi pozůstatkem toho jistého údobí, které většina ortodoxních metalistů považuje (přinejmenším) za přešlap v dějinách, byť na něm možná někteří kdysi sami začínali.

Stylový standard který nedojme, ale ani neurazí.

sestava: Chad Gray – zpěv, Greg Tribbett – kytara, Ryan Martinie – baskytara, Matthew McDonough – bicí
produkce: Jeremy Parker